• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • وعده­ های نسیه؛ حواله صندوق زعفران به 1402 و تعیین قیمت خرید توافقی

وعده­ های نسیه؛ حواله صندوق زعفران به 1402 و تعیین قیمت خرید توافقی

صندوق زعفران - زینلی

وعده­های نسیه آقای زینلی؛

حواله صندوق طلای  سرخ به انتهای 1402 و تعیین قیمت خرید توافقی

مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی صندوق زعفران تا سال آینده یعنی انتهای 1402 خبر داد! این در حالی است که مهرماه سال گذشته همین وزارتخانه مصوب کرده بود که این صندوق باید تا انتهای سال 1400 تشکیل و از آغاز سال 1402 عملیاتی شود!

به گزارش دنیای زعفران، متاسفانه دکتر زینلی بدون هیچ اشاره ای به مصوبات و وعده های گذشته، دوباره تشکیل این صندوق را به آینده حواله کرد و گفت: با راه‌اندازی این صندوق کشاورزی، تجار و صنایع تبدیلی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سود حاصل از تولید و صادرات به صورت منصفانه بین آن ها تقسیم می شود.

البته فعلا کاری به کارایی این صندوق و اثرگذاری ان نداریم بلکه بحث بر سر وعده های پوشالی و توخالی است که همیشه با فرار به جلو و وعده های جدید همراه است. این در حالی است که یک مسئول متعهد حداقل باید ابتدا توضیح دهد که چرا وعده های گذشته اجرایی نشده است و سپس وعده جدید بدهد.

گفتنی است مهرماه سال گذشته، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، تصویب نامه این شورا در زمینه «بسته سیاستی حمایت از زعفران» را ابلاغ کرد که در بند هشتم آن صریحا امده بود:” ۸) شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکلف است حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران با مشارکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زنجیره ارزش زعفران اقدام کند”. متن کامل بسته مصوب مهر 1400 را اینجا بخوانید: بسته حمایتی زعفران و تشکیل صندوق

وعده ایجاد صندوق و استخراج ترکیبات

دکتر زینعلی در حاشیه سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا درباره صندوق زعفران اظهار کرد: با راه‌اندازی این صندوق کشاورزی، تجار و صنایع تبدیلی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سود حاصل از تولید و صادرات به صورت منصفانه بین آن ها تقسیم می شود.

وی در ادامه همچنین از جداسازی ترکیبات زعفران در غلظت های مختلف تا دو سال آینده خبر داد و افزود: این امر سبب می شود تا ارزش افزوده این محصول تا مقدار قابل توجهی افزایش یابد.

دکتر زینعلی ادامه داد: زمانیکه زعفران در مرحله فرآوری قرار می گیرد ارزش افزوده آن تا دو برابر و در مرحله دارو تا ۱۶ برابر افزایش می یابد.

وی در ادامه گفت: طی دو سال، سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید حمایتی زعفران کرد و در سال گذشته به علت اینکه قیمت خریداری شده از قیمت توافقی اعلام شده از سوی دولت بیشتر بود، خرید توافقی صورت نگرفت.

تعیین و اعلام قیمت خرید توافقی زعفران تا دو هفته آینده

دکتر زینعلی بیان کرد: تا دو هفته آینده قیمت خرید توافقی زعفران مشخص و اعلام خواهد شد.

 

مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هر ساله در صادرات زعفران با رشد مواجه بودیم، تصریح کرد: بالاترین میزان صادرات این محصول در سال ۹۹ با رقم ۳۲۵ تن بوده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ به علت بروز خشکسالی میزان صادرات کاهش یافت اما ارزش افزوده حاصل صادرات این محصول در سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت.

دکتر زینعلی توضیح داد: صادرات هر کیلوگرم زعفران در حوزه بین الملل در سال ۹۹ حدود ۶۰۰ دلار و سال گذشته ۱۳۰۰ دلار بوده است.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: وضعیت زعفران در روزهای پایانی تابستان؛ افت بورس و ثبات بازار | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید