چه خبر از قیمت زعفران نو ؟ گل 850 سرگل 65 (نوبرانه)

قیمت زعفران نو و کهنه

چه خبر از قیمت زعفران نو ؟

زعفران  در بورس با رشد اندک در روزهای اخیر روی 35 میلیون تومان قرار گرفته است. فصل جدید تقریبا شروع شده است و میتوان این زعفران را اکنون زعفران کهنه دانست. قیمت نقدی نیز در همین محدوده است. قیمت زعفران نو حدود 65 میلیون تومان و قیمت گل حدود 850 هزار تومان است که البته باید این اعداد را تحلیل و مقایسه کرد.

قیمت زعفران نو و کهنه

قیمت گل زعفران نیز اکنون هر کیلوگرم 850 هزار تومان است. قیمت زعفران نو نیز حدود 65 میلیون تومان است. این قیمت ها البته برای محصول نوبرانه است و قیمت واقعی اواخر مهر استخراج می شود. هم اکنون(با توجه به عیار بالای گل اول فصلی) از هر 75 کیلوگرم گل زعفران یک کیلوگرم زعفران خشک استحصال می­شود.

قیمت تعادلی گل در سال گذشته حدود 300 هزار تومان بود که البته بین 200 تا 400 هزار تومان نوسان کرد. البته قیمت زعفران نوبرانه سال گذشته نیز از محدوده یک میلیون تومان شروع شد و به مرور با عرضه انبوه گل کاهش یافت.

هزینه پاک­کردن دستی زعفران (فرآوری گل) نیز حدود 20 هزار تومان است. بررسی­ها نشان می­دهد هنوز تعداد اندکی از پایگاه­های فرآوری فعال هستند و عره گل به بازار کم است.

با توجه به هزینه فرآوری 20 هزار تومانی در هر کیلوگرم، خرید گل و فرآوری ان و فروش سرگل به قیمت 65 میلیون تومان فعالیتی ضررده است. چرا که هزینه تمام شده خرید گل (850 هزار تومان) و فرآوری (20 هزار تومان) مجموعا 870 هزار تومان برای هر کیلوگرم است که با ضرب در 75 کیلوگرم عدد 65 میلیون و 250 هزار تومان به دست می آید. با توجه به هزینه های حمل و نقل، کمیسیون ایستگاه ها و … ضرر بیشتر هم می­شود اما برخی این کار را انجام می­دهند، چرا؟

  • برخی برای تست و آماده سازی دستگاه­ها (عمدتا خشک کن) نیاز به آن دارند. در واقع در حال پیش راه­اندازی ایستگاه ها هستند و سود خرید گل و فروش سرگل برایشان اولویت نیست
  • برخی برای جذب کارگران پاک­کن و حفظ آنها برای دوره اوج گل فعالیت خود را ولو به ضرر از هم اکنون شروع می­کنند

لذا قیمت­های اول فصلی ( هم قیمت گل و هم قیمت زعفران نو ) واقعی نیست و نمی تواند محل تحلیل باشد. می توان گفت فعلا تقریبا همه چیز مشابه سال گذشته است. باید دید تا اوایل آبان عرضه و قیمت زعفران نو چگونه خواهد بود؟ فعلا سناریوی دوم در تحلیل زیر در حال تقویت است(البته هنوز شواهد کم است):

سناریوهای قیمتی زعفران در فصل 1401؛ تحلیل سه مسیر متفاوت

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: حسینی: وضعیت تولید زعفران امسال خوب است | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید