قیمت دلاری زعفران در دو دهه اخیر در یک نگاه؛ اکنون دوباره زیر هزار!

قیمت دلاری زعفران

مروری بر تحولات قیمت طلای سرخ در دو دهه اخیر

قیمت دلاری زعفران؛ دوباره زیر هزار!

قیمت دلاری زعفران که در اثر کاهش تولید سال گذشته توانسته بود مدتی بالای هزار دلار بیاید دوباره در نیمه دوم 1401 به زیر این سطح سقوط کرده است!

به گزارش دنیای زعفران نرخ دلاری طلای سرخ که مدتها بالای هزار دلار بود از اواخر سال 96 به کمتر از هزار دلار سقوط کرد و این روند تا سال 1399 ادامه یافت تا جایی که زعفران نگین کمتر از 500 دلار را هم تجربه کرد.

زعفران از سال 1386 تا  1395 همواره بالای هزار دلار بود و طی این 10 سال بعضا 3 هزار دلار را هم تجربه کرد. اما از سال 96 قیمت اندکی زیر هزار دلار قرار گرفت و با تداوم روند نزولی، در سال 1399 به زیر 500 دلار هم سقوط کرد و این روند در نیمه اول 400 هم ادامه یافت.

قیمت دلاری زعفران در 20 سال اخیر با رشد قیمت زعفران در نیمه دوم سال 1400 قیمت طلای سرخ به دلار دوباره به بالای هزار دلار برگشت و این روند در نیمه اول امسال هم ادامه یافت. علت اصلی رشد قیمت در این دوره کاهش شدید تولید بود.

 اما در نیمه دوم سال جاری با افت قیمت ها در پاییز و رشد نرخ ارز ، زعفران نه تنها هزار دلار را از دست داده بلکه هم اکنون حدود 800 دلار و کمتر است.

روند بلندمدت

قیمت دلاری زعفران

گفتنی است قیمت طلای سرخ تا قبل از سال 1385 همواره زیر 500 دلار بود اما از آن سال با سیاست های دولت احمدی­ نژاد از سویی و کاهش شدید تولید در سال 1387 (در اثر سرمازدگی شدید سال 1386) قیمت ها بالا رفت و تا 1399 به زیر 500 دلار برنگشت.

به طور کلی قیمت زعفران در دو دهه اخیر تلاطمات زیادی داشته است و نمی­توان گفت که قیمت­ زعفران با نرخ دلار رابطه مشخصی داشته است. بلکه تحولات داخلی ایران، مخصوصا میران تولید، تعیین کننده قیمت ریالی و دلاری بوده است.

به نظر می­رسد در صورت رفع فشارهای داخلی بر بازار ، قیمت طلای سرخ بتواند مثل عمده اوقات در 15 سال اخیر سال اخیر در محدوده هزار تا 1500 دلار قرار بگیرد. البته این اتفاق در کوتاه­مدت و به صورت فوری با رشد دلار متصور نیست.

در خصوص تحلیل رابطه قیمت طلای سرخ و دلار اینجا بیشتر بخوانید: رابطه قیمت زعفران و دلار ؛ یک عاشقانه پیچیده!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید