صادرات زعفران توسط افغانستان ؛ سایه به سایه زعفران ایران

  • توسط دنیای زعفران
  • دی 20, 1402
  • اخبار
صادرات زعفران توسط افغانستان

آمارهای ضد و نقیض از صادرات زعفران توسط افغانستان

طبق آخرین آمار صادرات زعفران توسط افغانستان در 8 ماهه اول امسال 29 تن و در کل سال گذشته 51 تن زعفران صادر کرده است. اعدادی که از میزان تولید زعفران در این کشور بزرگتر است!

به گزارش دنیای زعفران این میزان صادرات زعفران توسط افغانستان در حالی است که آخرین آمار تولید زعفران در این کشور کمتر از 30 تن است. اینجا بیشتر بخوانید:

پیشبینی ها حاکی از آنست که امسال ۲۴ تُن زعفران در افغانستان تولید خواهد شد.

طبیعتا این میزان صادرات با استفاده از زعفران واردشده از ایران و بازصادرات ان انجام شده است.

گفتنی است پیشتر میزان صادرات زعفران در سال گذشته 69 تن عنوان شده بود. اینجا بیشتر بخوانید: میزان صادرات زعفران توسط افغانستان در سال گذشته

به گزارش ایرنا درباره صادرات زعفران توسط افغانستان، در تازه ترین خبرها به نقل از رسانه های افغانستان، وزارت صنعت و تجارت این کشور اعلام کرده است در هشت ماه

گذشته، این کشور به ارزش ۲۷ میلیون دلار زعفران صادر کرده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرده است که مقدار زعفران صادر شده در هشت ماه گذشته، نزدیک به ۲۹ هزار کیلو گرم بوده و به کشورهای گوناگون جهان از جمله هندوستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه، اندونزی، اسپانیا، آلمان، امریکا و انگلستان صادر شده است.

بر پایه اطلاعات وزارت صنعت و تجارت طالبان سال گذشته افغانستان بیش از ۵۱ هزار کیلو زعفران را به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هندوستان، ایالات متحده امریکا، اسپانیا، هلند، استرالیا و مراکش صادر کرده است.

در مقایسه میزان صادرات زعفران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه(دوره هشت ماهه)، ایران حدود 136 تن و صادرات زعفران توسط افغانستان حدود 29 تن بوده است که اگرچه همچنان شاهد برتری حدود چهار و نیم برابری میزان صادرات ایران به میزان صادرات افغانستان هستیم اما این میزان تفاوت با توجه به امکانات ضعیف تر افغانستان در زمینه تولید، بسته بندی و صادرات از یک سو و ازسوی دیگر، با توجه به روند افزایشی تولید در افغانستان، چندان تفاوت زیادی محسوب نمی شود و حفظ این برتری و بالا بردن میزان تولید و صادرات این محصول منحصر بفرد ایرانی، نیازمند توجه های جدی از سوی مسئولان و دستگاه های ذیربط است.

برخی از صادرکننده‌های زعفران در افغانستان می‌گویند که هرچند این کشور از چند سال گذشته به این‌سو خشک‌سالی‌های پی در پی را تجربه می‌کند، با وجود این و در نتیجه‌ی تلاش‌های کشاورزان، میزان محصول و صادرات زعفران به کشورهای جهان چشم‌گیر بوده است.

آنان، از مسوولان حکومت طالبان می‌خواهند تا برای انتقال زعفران به کشورهای خارجی از طریق مسیرهای هوایی سهولت‌های بیش‌تری را فراهم کنند.

محمد نادر مالکی یک تاجر افغان می گوید: زعفران افغانستان جایگاه خود را در بازار بین‌المللی باز کرده است و خوشبین به این هستیم که صادرات بیش‌تر داشته باشیم. به شرط این‌که حکومت افغانستان توجه بیش‌تری به صادرات زعفران افغانستان یا انتقالات این فرآورده داشته باشد.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان هم می‌گوید که زعفران این کشور در بازارهای خارجی سهم خوبی به دست آورده و صادرات آن نیز جریان دارد.

نهادهای مسئول افغانستان در حوزه زراعت و کشاورزی در حال تشویق کشاورزان برای روی آوردن به کشت زعفران و ارائه آموزش های لازم در این زمینه به کشاورزان است.

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان و سخت گیری های این حکومت برای ممنوع کردن کشت خشخاش، به نظر می رسد تمایل کشاورزان به سمت کشت زعفران افزایش بیشتری داشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید