ارزیابی جذابیت اهرم 4.5 و نسبت سود به ریسک قراردادهای آتی پوشال

ارزیابی سرمایه گذاری در قراردادهای پوشال با توجه به افت وجه تضمین این قرارداد

اهرم 4.5 برابری پوشال، معاملات آن را داغ می کند؟

نسبت سود به ریسک در آتی پوشال چقدر است؟

از ابتدای هفته قبل، یعنی 27 بهمن ماه، وجه تضمین پوشال در معاملات آتی به رقم 180 هزار تومان کاهش یافت تا همزمان اهرم به محدوده 4.5 رشد کند. در این شرایط با توجه به نزدیک بودن قراردادهای پوشال به کف حمایتی قوی آن، به نظر می رسد نسبت سود انتظاری به ریسک انتظاری در این قرارداد به صورت قابل توجهی رشد کرده است.

به گزارش دنیای زعفران، نمودارهای زیر وضعیت قیمت، وجه تضمین و اهرم بازار در معاملات آتی پوشال را نشان می دهد؛جاییکه قیمت در محدوده 7.8 تا 8.1 متعادل شده است. کمترین رقم ثبت شده برای پوشال در بازار آتی مربوط به اواسط آذرماه است که این قرارداد تا حدود 7.5 افت کرد. طی دوره کاهشی اخیر نیز این قرارداد در همین سطوح به شدت حمایت شد. لذا می توان سطح 7.5 را حمایت قوی پوشال دانست.

در سوی دیگر، این قرارداد تا سطح 9 میلیون تومان هم در دوره هایی رشد کرده است که می تواند سطح مقاومت این قرارداد قلمداد شود. به این ترتیب با توجه به قیمت های فعلی، یعنی 8 میلیون تومان نسبت سود انتظاری به ریسک انتظاری حدود 2 برابر است. اما اگر در 7.8 خرید بزنید، نسبت سود به ریسک انتظاری تا 4 رشد خواهد کرد. از سوی دیگر، با کاهش وجه تضمین و رشد اهرم بازار به 4.5، سود و ریسک انتظاری 4.5 برابر می شود.

در این شرایط چنانچه بتوانید در ماه آخر سال در قیمت هایی نزدیک به 7.8 خرید انجام دهید و قرارداد در ابتدای سال آتی 10 درصد رشد کند و به محدوده 8.6 برسد (5 درصد زیر مقاومت) سود شما نه 10 درصد بلکه 45 درصد سود خواهید کرد. اما اگر قرارداد به 9 میلیون تومان برسد، سود شما تا 15 درصد و با احتساب اهرم 4.5 برابری به حدود 70 درصد می رسد.  رقم جذابی که با توجه به روندهای پیش رو، ارزش ارزیابی قراردادهای پوشال در بازار آتی را بالا می برد. اگر هم پوشال در ابتدای سال بعد، صعود نکند، ریسک قرارداد کم است.

این در حالی است که نگین در میانه کانال خود قرار دارد و اهرم آن هم حدود 2.5 است.

جواد غیاثی / دنیای زعفران

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید