کارنامه خرید حمایتی زعفران و فروش از طریق بورس کالا

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی چند روز قبل توضیحات مفصلی درباره فرآیند و آمار خرید تضمینی زعفران و فروش آن از طریق بورس کالا ارائه کرد که در ادامه خلاصه از آن می آید:

شیرزاد: از مجموع بالغ بر ۶۶ تن زعفرانهای خریداری شده موجود در انبارهای سازمان تعاونی روستایی تا به 22 مرداد 97، مجموع ۲۸.۶۵۶.۰۰۰ گرم زعفران به ارزش ۱۵۵.۸۷۹.۰۸۳.۰۰۰ریال به اشخاص حقیقی (۴۱ درصد) و تشکل‌های تعاونی روستایی (۵۹ درصد) در قالب ۱۷۸ مورد معامله در بازار فیزیکی بورس فروخته شده و جمعا” به میزان ۳۷.۷۳۰.۹۲۱ گرم از آن در انبار های مربوطه نگهداری می شوند. زعفران های موجود و فروخته شده از ۴ درجه و نوع مختلف شامل نگین به میزان ۱۷ درصد، شبه نگین (سرگل) ۱۱درصد، پوشال مرغوب ۳۵ درصد و پوشال معمولی ۳۷ درصد بوده که به ترتیب ۷۱.۲ ، ۴۸ ، ۲۸.۵ و ۴۲.۵ درصد آنها به فروش رسیده است.

مکانیزم پذیرش و خرید زعفران

شیرزاد: نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی بیشتر گرایش به سمت گواهی سپرده کالایی مبتنی بر پذیرش انبار است در این خصوص دو انبار در تربت و مشهد پذیرش شده و امسال هم امکان پذیرش انبارهای بیشتر وجود دارد و استانداردهای مورد نظر در انبار معیار پذیرش است. کشاورز محصول را به انبار محل تولید تحویل می دهد. پس از تحویل، اطلاعات کشاورز در سامانه اطلاعات کشاورز ثبت شده و برای کشاورزان کد بورسی صادر می شود. در زمان تحویل محصول، ارزیابی کمی و کیفی مطرح است لذا محصول به آزمایشگاه ارسال می شود تا کیفیت آن براساس برگ آنالیز و مشخصات زعفران تعیین گردد. برگ آنالیز زعفران با همکاری بورس، شورای ملی زعفران، تعاون روستایی و سازمان استاندارد و صادرکنندگان تهیه شده و مشخصات مندرج در آن با اجماع نظر نمایندگان دستگاههای یاد شده مورد پذیرش قرار گرفته است. آنالیز تعریف شده در بورس با در نظر گرفتن استانداردها و اجماع نظر متخصصان این حوزه صورت پذیرفته است. نمونه محصول کشاورز به آزمایشگاه ارسال و در صورت تطابق با مشخصات مربوطه پذیرفته می شود.خریدار در زمان تحویل محصول، محصول را با مشخصات تعریف شده دریافت خواهد کرد.

کارنامه زعفران در بورس

به گزارش دنیای زعفران، گفتنی است هم اکنون در بورس سه نوع قرارداد و معامله زعفرانی فعال است؛ بازار نقدی، بازار سپرده کالایی و بازار آتی. بازار آتی از خردادماه امسال راه اندازی شد.

جدول زیر خلاصه از کارنامه زعفران ( دو قرارداد نقدی و سپرده) در بورس کالا تا اول خردادماه را نشان می دهد. در مورد بازار آتی، با توجه به کاغذی بودن معاملات، برآورد حجم معامله زعفران، کار دقیقی نخواهد بود.

بازار نقدی (پذیرش از سال 89) بازار سپرده کالایی (راه اندازی از 1395)
سال میزان معامله – کیلوگرم سال میزان معامله – کیلوگرم
1395 12 1395 7.9
1396 121 1396 1262
1397 – تا اول خرداد 7000.005 1397 – تا اول خرداد 262.522
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید