یک پیش بینی از قیمت زعفران؛ تداوم شرایط فعلی بدون نوسان

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 21, 1397
  • اخبار

میری: رکود فصلی بر بازار حاکم شده است

نایب رئیس شورای ملی زعفران می گوید که با توجه به کاهش میزان صادرات در آستانه فصل برداشت و کاهش مصرف زعفران در بازار داخل به سبب نبود مناسبت خاص، پیش‌بینی می‌شود که قیمت زعفران نوسان چندانی در بازار نداشته باشد. غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از رکود حاکم بر بازار طلای سرخ خبر داد و توضیح داد: طبق روال همه ساله هر چقدر به فصل برداشت نزدیک می‌شویم از سفارش خریداران خارجی کاسته می‌شود چرا که آنها منتظر محصول نو هستند و این کاهش میزان صادرات طبیعی است.


این مقام مسئول درباره پیش بینی قیمت زعفران هم گفت: با توجه به سیاست ارزی دولت، اعمال تحریم‌های جدید و ذخیره زعفران در انبارهای تعاون روستایی نمی‌توان پیش‌بینی خاصی درباره وضعیت بازار زعفران داشت. گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۴ میلیون و حداکثر ۸ میلیون و ۲۰۰ تا ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

مشکلات ارزی برای صادرات زعفران!

وی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران ، اظهار کرد: میزان صادرات زعفران در خرداد سال جاری نسبت به اردیبشهت ۱۲ تن ناشی از بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما کاهش داشته است که خوشبختانه با حذف ارز حاصل از صادرات به سامانه و فروش ارز صادراتی در بازار آزاد به فروشندگان تا حدودی این میزان جبران شد و تنها به سبب نبود شفافیت از سازمان توسعه تجارت تقاضا داریم که هرچه سریع تر این موضوع را شفاف‌سازی کند تا صادرکنندگان بدون ریسک به امر صادرات بپردازند.

این در حالی است که زعفران جزو کالاهای آزاد (20 درصد صادرات بخش خصوصی واقعی) بود و قرار نبود ارز آن در سامانه نیما و با نرخ 4200 تومانی تحویل شود. لذا باید منتظر بهبود قیمت به خاطر رشد دلار بود. اگرچه برخی مسئولان اعلام کرده اند که، همانند قبل، اکنون نیز با رشد نرخ دلار، مشتریان خارجی زعفران را ارزانتر می خرند. به گفته حسینی(از صادرکنندگان زعفران)، قیمت خرید زعفران ایرانی از حدود 1200 یورو به 600 یورو کاهش یافته است!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید