دلیل اعتراض به رشد قیمت زعفران، نگرانی برخی از آگاهی زعفرانکاران است

تحلیل کارشناسان از فضاسازی های برخی نسبت به منطقی شدن قیمت زعفران

نگرانی تجار از آگاهی زعفرانکاران

در حالیکه برخی افراد (مخصوصا علی حسینی از اعضای شورای ملی زعفران و صاحب برند زرگل) مدام با مصاحبه های تند نسبت به تعاون روستایی و بورس کالا انتقاد کرده و رشد جزئی قیمت زعفران را عامل تلاطم و ناشی از جولان دلالان در بازار می دانند، یک کارشناس حوزه کشاورزی، اینگونه رفتارها را نگرانی برخی تجار از آگاهی کشاورزان نسبت به نرخ واقعی زعفران و شفاف سازی های صورت گرفته با راه ادازی معاملات آتی در بورس کالا دانست.


دلالانی که عادت کرده اند مدام دست در جیب تولیدکننده داشته باشند، معلوم است که نگرانند؛ اما عجیب است که اکنون هنوز دستشان قطع نشده است و فقط از افزایش سهمشان جلوگیری شده اما اینقدر نگرانند.

اظهارات عجیب یک فعال بخش خصوصی: نرخ واقعی زعفران همان نرخ سال 1391 است!

گفتنی است حسینی، عضو بسیار فعال شورای ملی زعفران، در اظهاراتی عجیب، نرخ واقعی طلای سرخ را 4 میلیون و 200 تا 7 میلیون تومان اعلام کرد و نرخ های فعلی تا حدود 14 میلیون تومان را دست ساخته دلالان دانست. این در حالی است که نرخ ارز 4 برابر شده اما زعفران از سال 1391 در همین محدوده 4.5 میلیون تومان بوده است. به اعتقاد حسینی، رشد 4 برابری نرخ ارز، تاثیری بر نرخ محصول صادراتی زعفران ندارد! اینگونه اظهارات قطعا بازی در زمین دلالان و سودجویانی است که با فروش دلاری زعفران، سودهای نجومی به جیب می زنند و حاضر نیستند حتی درصد اندک از این سود به کشاورزان هم برسد. متن کامل اظهارات حسینی را که دیروز منتشر شد، اینجا بخوانید.

حسنی و برخی دیگر از فعالان بخش خصوصی مثل میری نایب رئیس شواری ملی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، در چند ماه اخیر، بارها اینگونه اظهارات را تکرار کرده است و با متهم کردن بورس کالا، در تلاشند با فشار بر این نهاد، شفاف سازی قیمت زعفران را متوقف کند. برای توضیحات بیشتر در این رابطه مقاله دوئل بخش خصوصی و تعاون روستایی درباره قیمت زعفران را هم مطالعه کنید.

البته قطعا منظور این نیست که این افراد قصد سودجویی دارند اما هرچه هست در زمین دلالان بازی می کنند. دلالان هم می دانند که از چه طریقی ورود کنند و حرفشان را به رسانه ها برسانند!

هراس برخی از آگاهی کشاورزان است

اما در این رابطه، مشایخی، کارشناس ارشد حوزه کشاورزی،  دلیل موضع گیری نسبت به افزایش قیمت زعفران را آگاهی کشاورزان از نرخ‌های واقعی این محصول به واسطه معاملات آتی زعفران در بورس کالا دانست. مرتضی مشایخی، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به برخی انتقادها نسبت به افزایش قیمت زعفران اشاره کرد و گفت: زعفران محصول صادراتی است و در پی افزایش نرخ ارز با رشد قیمت مواجه شده است. در این بین روند معاملات این بازار نسبت به سال های قبل متفاوت شده و به واسطه شفافیت قیمتی که بورس کالا به کشاورزان هدیه داده است، تجّاری که هر ساله با نرخ ارزان محصول را از کشاورز خریداری و با قیمت بالا صادر می کردند، دیگر امکان خرید با نرخ های مصنوعی را ندارند.

رشد قیمت زعفران طبیعی است، مخالفت تجار هم طبیعی است!

مشایخی بیان کرد: با این روند، از برداشت امسال زعفران، کشاورزان از روی آگاهی و با قیمت های واقعی محصولشان را به تجار می فروشند و طبیعی است که تجار نیز به دلیل کاهش سودهای خود با افزایش قیمت هایی که بدون شک سود آن به جیب کشاورز می رود، مخالفت کنند.  این کارشناس حوزه کشاورزی به دلایل افزایش قیمت زعفران اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز به همراه عواملی همچون رشد هزینه های کشت از جمله بهای کود مصرفی، هزینه کارگر و سایر هزینه های مرتبط در قیمت زعفران دخیل بوده است.

دیگر دلیلی برای ارزان فروشی نیست، تجار قیمت واقعی را بپذیرند

به گفته این کارشناس، اگر سال ها کشاورزان محصول را زیر قیمت واقعی خود به تجار می فروختند دلیلی برای ادامه ارزان فروشی آنها وجود ندارد.  از این رو تجار نیز باید با قیمتی واقعی زعفران را خریداری کرده و به امر صادرات بپردازند. کارشناس ارشد حوزه کشاورزی معتقد است که به واسطه عرضه زعفران در بازار نقدی و راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا ، کشاورزان از نرخ های واقعی این محصول ارزشمند مطلع شده اند و حاضر به فروش این محصول با قیمت های ارزان به تجار یا دلالان نمی شوند؛ همین اتفاق باعث شده تا تجاری که در امر صادرات زعفران فعال هستند نسبت به افزایش واقعی قیمت زعفران موضع بگیرند.

پیشتر، اسدی کارشناس و فعال بخش کشاورزی نیز ابراز نگرانی ها درباره رشد قیمت زعفران را بیهوده و جهت دار دانسته بود؛ اینجا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید