علت محدودیت های جدید بر آتی زعفران؛ ایجاد تعادل یا زمینه سازی برای ورود پوشال؟!

محدودیت های ایجادشده برای معاملات آتی برای چیست؟

ایجاد تعادل یا زمینه سازی برای ورود پوشال؟!

بورس کالا روز یک شنبه اطلاعیه ای صادر کرد که بر اساس آن از امروز دوشنبه، امکان اتخاذ موقعیت خرید فزاینده وجود ندارد. همچنین طبق این اطلاعیه، وجه تضمین اولیه برای مشارکت در معاملات به ازای هر قرارداد با افزایش ناگهانی 100 هزار تومانی به 355 هزار تومان رسید.


متن اطلاعیه دیروز بورس به این شرح است:

نکته آموزشی؛ وجه تضمین و قدرت اهرمی چیست؟

گفتنی است برای معامله گری (خرید یا فروش قرارداد در سررسیدهای مختلف) در بازارهای آتی، نیازی به رد و بدل کردن پول نیست اما لازم است افراد وجهی را برای تضمین اجرای تعهدات در حساب مشخصی بلوکه کنند تا ضمن انجام عملیات تسویه روزانه، در سررسید برای انجام تعهدات مورد استفاده قرار گیرد. هم اکنون با ودیعه کردن 355 هزار تومان، هر معامله گر می تواند یک قرارداد زعفران آتی (شامل 100 گرم زعفران نگین) را بخرد یا بفروشد. ارزش این قرارداد در سررسید آبان حدود 1.5 میلیون تومان و در سررسید دی، حدود 2 میلیون تومان است؛ یعنی هر میزان دارایی 5 تا 7 برابر قدرت خرید ایجاد میکند که در بازارهای مشتقه به قدرت اهرمی شناخته می شود. این نسبت در شروع معاملات زعفران حدود 10 برابر بود که به مرور کاهش یافته و با افزایش شدید اخیر به حداقل رسیده است.

 

علت وضع محدودیت های جدید چه بود؟

به نظر می رسد با توجه به رشد قابل توجه نرخ ها در بازار، بورس تلاش می کند با ایجاد این محدودیت ها، بازار را متعادل کند و از انتقادات احتمای مبنی بر نرخ سازی در بورس پیشگیری کند. البته واضح است که با توجه به نرخ رشد ارز، قیمتهای فعلی در بازارهای نقدی و آتی زعفران نه تنها حبابی نیست بلکه همچنان بسیار پایین است اما رشد جهشی و بدون وقفه ممکن است نگرانی هایی ایجاد کند که ناظر بازار را دست به کار کرده است تا از آن جلوگیری شود. چنانچه نمودار زیر نشان می دهد، قیمت زعفران نگین در سرسید دیماه بعد از راه انندازی در ششم شهریورماه، فقط یک روز نزولی را تجربه کرده است و طی این مدت از 13 هزار تومان به حدود 20 هزار تومان رسیده است.

علاوه بر آن بورس کالا در تلاش است تا قراردادهای آتی جدیدی برای زعفران پوشال را هم در بازار عرضه کند. قرار بود این اتفاق سه شنبه گذشته رخ دهد که همچنان که پیش بینی می شد، لغو گردید. طبیعتا عرضه یک قرارداد جدید در شرایطی که قیمتها به صورت فزاینده در حال رشد است، با استقبال خرید بسیار زیاد و بدون تقاضای فروش خواهد بود و لذا معامله ای انجام نمی شود. با متعادل شدن بازار، امکان عرضه این قرارداد جدید در بازار هم فراهم می شود. قراردادی که با توجه به سررسیدش در آبان ماه، فرصت زیادی هم برای عرض اندام ندارد!

گفتنی است هفته قبل با وجود اعلام قبلی، عرضه آتی پوشال لغو شد:

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید