مکانیزاسیون فرآیندها در صنعت زعفران و نگاه هایی که همچنان به خارج است

با وجود تیم ها و شرکت های فعال و توانمند داخلی؛

مکانیزاسیون فرآیندها در صنعت زعفران و نگاه هایی که همچنان به خارج است

با وجود آنکه ارائه طرح به ماشین سازان خارجی برای تولید دستگاه فرآوری زعفران بی نتیجه ماند و اکنون شرکت های داخلی در این زمینه پیشتازند، در مورد دستگاه برداشت زعفران، مسئولان جهاد کشاورزی همچنان نگاه به خارج دارند و در مورد محصول ملی و استراتژیک زعفران، در حال تعریف پروژه و سپردن کار به شرکت های خارجی هستند!


6 سال قبل بود که مسئولان بخش خصوصی صنعت زعفران با گلایه از مشکلات فرآوری دستی زعفران اعلام کردند که طرح واردات دستگاه مکانیزه  فرآوری زعفران را تقدیم مسئولان سازمان توسعه تجارت کردند! حالا 6 سال گذشته و به لطف پاسکاری طرح بین سازمان توسعه تجارت و جهاد کشاورزی، خوشبختانه این طرح عملی نشده است اما شرکت ها و گروه های فناور داخلی، بدون حمایت و بدون آنکه طبق طرحی رسمی از آنها درخواست و پشتیبانی شود (آنگونه که با شرکت های خارجی رفتار می شود) تجهیزاتی مدرن و کارآمد برای مکانیزاسیون فرآیند در صنعت زعفران ساخته اند؛ ماشین آلاتی هوشمند که همین روزها خبرهای بسیار خوبی درباره آنها خواهیم شنید.

تجهیزات برای صنعت ضروری است اما چرا با نگاه به خارج؟!

 

میری آن موقع (شهریورماه 1397) گفته بود که خارجیها به بهانه وجود مو یا پرز در زعفران ایرانی آن را نمی خرند و بهانه تراشی می کنند. به همین خاطر لازم است با مکانیزاسیون فرآیند فرآوری (جدا کردن کلاله از سایر اجزای گل) امکان ورود ناخالصی به محصول نهایی را به حداقل برسانیم. این البته استدلال درستی است. علاوه بر آن دلایل متعدد دیگری در لزوم این اقدام وجود دارد: بهبود کیفیت، فراهم کردن زمینه افزایش تولید، رفع معضل کمبود نیروی کار در اوج فصل برداشت و البته پیشی گرفتن بر رقبا در این زمینه. با این حال، مسئولان بخش خصوصی – شورای ملی و اتحادیه صادرکنندگان زعفران- و همچنین دولتیها، نیازی به نگاه به خارج ندارند. چندین تیم و شرکت داخلی در این زمینه مشغول به کارند و انبوهی از دانش و تجربه در این زمینه کسب کرده اند که حتی بدون حمایت هم کار خود را به نتیجه رسانده اند. درباره جوانب مختلق مکانیزاسیون در صنعت زعفران، این مقاله  دقیق را مطالعه کنید.

 

 

 

 

تکرار قصه درباره دستگاه برداشت!

همن قصه اکنون در حال تکرار در حوزه برداشت زعفران است. عباسی، رئیس مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی فروردین ماه امسال، گفته بود که خوشبختانه درباره ماشین آلات کاشت و فرآوری کارهای خوبی انجام شده است اما “در حوزه برداشت زعفران همچنان با مشکل مواجه هستیم. تعدادی از سازندگان مطرح دنیا از اسپانیا و ایتالیا به ایران آمدند و با آنها مذاکراتی انجام داده‌ایم. آنها نشست‌هایی با صنعتگران بخش خصوصی ما داشتند و در حال طراحی یک پروژه مشترک برای ساخت ماشین‌آلات برداشت زعفران هستیم”. اگر همین تلاش ها و جلسه برگزار کردن ها و درخواست ها و البته پول خرج کردن ها، درباره شرکت های داخلی رخ می داد، قطعا دستگاه فرآوری بسیار زودتر به نتیجه می رسید. حال هم چه خوب است به جای دلدادگی به چشم آبی ها، نگاهی به اطراف خودمان بیندازیم و یک فرآیند سریع تر، منطقی تر، کم هزینه تر و البته ملی تر برای توسعه مکانیزاسیون در صنعت زعفران طراحی کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید