حمایت نرخ های آتی از رشد قیمت ها در بازار زعفران

تحلیل معاون توسعه فیزیکی بورس کالا از وضعیت قیمت زعفران

حمایت نرخ های آتی از رشد قیمت ها در بازار زعفران

معاون وسعه فیزیکی بورس کالای ایران می گوید که وضعیت بازار زعفران پیچیده و انتظارات برای رشد قیمت ها همچنان قوی است. وی البته می گوید: : در حال حاضر بازار آتی زعفران در یک شرایط پیچیده قرار دارد؛ چرا که از یک سو شاهد رشد قیمت‌های نقدی این کالا هستیم و قیمت‌های آتی هم از این رشد نرخ حمایت می‌کند. از سوی دیگر قیمت زعفران برای سررسید تحویل فیزیکی هم در بازار آتی و هم اوراق سپرده کالایی چندان جذاب نیست و از کاهش محسوس شتاب رشد قیمت‌ها برخوردار شده است.


وجود میل به رشد قیمتی در تار و پود بازار زعفران

اکبر میرزاپور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: بازار آتی زعفران در کنار معاملات سپرده کالایی این محصول به ابزاری قدرتمند برای تنظیم بازار و مخابره قیمت‌های فعلی و آتی در این بازار مهم تبدیل شده و نقش مهمی در جذب سرمایه‌های سرگردان و ریسک‌پذیر دارد.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اشاره به این که قیمت‌های نقدی و آتی این کالا در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد میل به رشد قیمتی در تار و پود این بازار وجود داشته است، افزود: ویژگی‌های فنی معاملات زعفران نکته‌ای است که در بسیاری از تحلیل‌ها مغفول مانده و شاید همین ابهام و غفلت‌ها به مخابره خبرها و تحلیل‌های مختلفی منجر شده که واقعیت‌های این بازار را با تردید و ابهام همراه ساخته است. وی در خصوص شائبه تأثیرپذیری کامل بازار زعفران از نوسان قیمت دلار و فراموشی ویژگی‌های فنی و رخدادهای جانبی موثر بر این بازار نیز تصریح کرد: تجربه نشان داده است که بازار در نهایت مسیر درست را تشخیص داده و در همین مسیر حرکت خواهد کرد.

دو عوامل اثرگذار بر آتی زعفران

میرزاپور در خصوص نوسان قیمت آتی زعفران و رخدادهای موثر بر نوسان قیمت‌ها گفت: دو سیگنال اصلی در تعیین قیمت‌های آتی زعفران یعنی قیمت در بازار فیزیکی و انتظارات آینده بازار اثرگذار هستند. این مقام مسئول اضافه کرد: مهم‌ترین و ساد‌ه‌ترین سیگنال تأثیرگذار بر بازار آتی زعفران، نرخ‌های موجود معاملاتی در بازار فیزیکی است که هم‌اکنون در ارقام جذابی قرار دارد؛ اگرچه روند افزایشی قیمت‌ها نیز در همین بازار در ماه‌های گذشته قابل رهگیری است. وی با اشاره به این که این سیگنال خود یکی از دلایل اصلی بالا بودن قیمت‌ها در بازار آتی است، ادامه داد: این در حالی است که ذهنیت افزایشی در بازار فیزیکی خود به معنی ایجاد انتظارات برای افزایش قیمت‌ها در بازار آتی ایفای نقش کرده و در کنار آن انتظارات ارزی اما به‌صورت حداقلی نیز مشاهده می‌شود.

میرزاپور گفت: البته بازار زعفران را اغلب یک بازار صادراتی در نظر می‌گیریم که موجب شده تا ذهنیت‌های دلاری به چشم بیاید، ولی الزاما برآورد ذهنیت‌ها از نوسان قیمت دلار، عامل رشد قیمت‌های انتظاری در بازار نقدی و آتی زعفران نیست و بحث پیمان‌سپاری ارزی یا تعدیل مشکلات پیش‌روی صادرات و به پایان رسیدن فصل برداشت هم مطرح می‌شود.

انتظارات قیمتی کشاورزان برای رشد قیمت در آینده

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا همچنین در خصوص دورنمای قیمت‌ها در چارچوب بازارهای آتی زعفران اذعان داشت: هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار آتی به نسبت بالا است، ولی انتظارات قیمتی در بازار هم افزایش یافته تا جایی که برخی کشاورزان حتی از فروش محصولات خود در بازار آتی با نرخ‌های موجود هم استقبال نمی‌کنند. بنابراین می‌توان این‌گونه اذعان داشت که در شرایط فعلی قیمت‌های پیش‌روی بازار زعفران قابل پیش‌بینی نیست.

توصیه به معامله‌گران

وی در خصوص تفاوت‌های بازار زعفران با بازار آتی سکه گفت: بازار آتی بازاری برای نشان‌دادن انتظارات است و رسیدن قیمت‌های نقدی به قیمت‌های آتی تنها یک احتمال به‌شمار می‌رود. این در حالی است که بازار زعفران با بازار آتی سکه اختلافاتی عمیق دارد و تغییر ویژگی‌های فیزیکی زعفران به این معنی است که با گذشت زمان تغییر این ویژگی‌ها بر نرخ‌ها و زمان نگهداری آن موثر خواهد بود، یعنی قیمت‌ها بر این مبنا به‌صورت ذاتی تغییر می‌کند. مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا افزود: در حال حاضر بازار آتی زعفران در یک شرایط پیچیده قرار دارد؛ چرا که از یک سو شاهد رشد قیمت‌های نقدی این کالا هستیم و قیمت‌های آتی هم از این رشد نرخ حمایت می‌کند. از سوی دیگر قیمت زعفران برای سررسید تحویل فیزیکی هم در بازار آتی و هم اوراق سپرده کالایی چندان جذاب نیست و از کاهش محسوس شتاب رشد قیمت‌ها برخوردار شده است.

وی در توصیه به معامله‌گران تاکید کرد: بهتر است برای دورنمای قیمت زعفران زمان دقیقی را انتخاب کنیم، چرا که هرقدر به زمان تحویل نزدیک‌تر شویم، کیفیت کالا تغییر کرده و میل به فروش و صادرات و کاهش جذابیت نگهداری را شاهد خواهیم بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما