سیگنال های جدید درباره آینده قیمت زعفران؛ از مزرعه تا آمار

سیگنال های جدید درباره آینده قیمت زعفران؛ از مزرعه تا آمار

درحالیکه قیمت زعفران از اواسط مهرماه و با نزدیک شدن به فصل برداشت روند نزولی گرفت و تا محدوده قیمتی قبل از جهش ارزی نیز سقوط کرد، اکنون روند بسیار نرم صعودی گرفته است. با این حال تثبیت قیمت خرید گل تازه زعفران در محدوده هر کیلو 100 هزار تومان و همچنین انتشار تحلیل­ هایی مبنی بر امکان کاهش تولید در سال جاری، زمینه ها را برای تغییر جدی تر روند قیمت و حرکت به سوی قیمت های واقعی را برای طلای سرخ فراهم خواهد کرد.


گفتنی است قیمت هر کیلوگرم گل تازه زعفران در سال گذشته در محدوده 50 هزار تومان بود که اکنون رشد 100 درصدی را تجربه کرده است. در این رابطه، مزروعی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، صبح یکشنبه 6 مرداد، در حاشیه بازدید از مراکز جمع آوری و توزیع گل زعفران در جمع خبرنگاران اظهارکرد: طبق برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۰۰ مرکز کار پاک کردن گل‌های زعفران را انجام می دهند و قیمت خرید هرکیلوگرم گل زعفران حدود ۱۰۰ هزار تومان است. وی گفت: تاکنون ۳۰۰ تن گل زعفران از زعفران کاران خریداری شده است و هدف از خرید توافقی ،تقویت شرکت تعاونی و تشکل ها در خصوص امور بازرگانی، برای خرید و فروش محصولات کشاورزی، بویژه زعفران در جهت حفظ ثبات قیمت بوده است. همچنین، حسینی، فعال صنعت زعفران هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، نرخ فروش هر کیلو گل زعفران از سوی کشاورزان را ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد. مشاهدات و گزارش های میدانی نیز از تثبیت قیمت زعفران در محدوده 90 تا 120 هزار تومان حکایت دارد.

گفتنی است هر کیلو گل تازه زعفران حدود 10 تا 13 گرم سرگل خشک می دهد. بر این اساس قیمت هر کیلو زعفران پوشال معمولی باید حدود 7.7 تا 10 میلیون تومان معامله شود. به این ترتیب قیمت های فعلی را نمی توان واقعی دانست و باید منتظر عمق یافتن معاملات بود.

 

احتمال کاهش تولید در سال جاری

علاوه بر آن گمانه ها درباره میزان تولید در سال جاری را نیز باید به دقت رصد کرد. در سال 95 حدود 360 کیلوگرم زعفران در کشور تولید شد که طبق پیش بینی ها این رقم در سال جاری به 400 تن خواهد رسید. اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توضیحات متفاوتی ارائه کرد. وی  بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت زعفران استان ۸۴ هزار هکتارو و میزان تولید این محصول  ۲۸۹ تن بود و امسال پیش بینی شده با افزایش سطح زیر کشت از حدود ۸۶ هزار هکتار زعفران برداشت شود. مزروعی خاطرنشان کرد: باید این نکته را نیز بدانیم به علت خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در سال گذشته و توسعه بی رویه سطح زیر کشت زعفران و احتمال سرما و بارندگی های زمان برداشت گل، پیش بینی می شود میزان تولید زعفران ۲۹۰ تا ۳۰۰ تن باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید