• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • زعفران در هفته ای که گذشت؛ افت یکدست قیمتها و گلایه شدید کشاورزان؛ چرا پسته و کشمش 4 برابر شد اما زعفران دو برابر هم نه؟!

زعفران در هفته ای که گذشت؛ افت یکدست قیمتها و گلایه شدید کشاورزان؛ چرا پسته و کشمش 4 برابر شد اما زعفران دو برابر هم نه؟!

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 9, 1397
  • اخبار

اخبار زعفران در هفته ای که گذشت

از افت یکدست قیمتها تا بررسی اعتراض مجدد به پیمان سپاری ارزی

کشاورزان از افت شدید قیمت زعفران گله مندند

طی یک هفته گذشته، قیمت زعفران افت شدیدی را تجربه کرد. موضوعی که موجب اعتراض – به حق- کشاورزان شد. البته صادرکنندگان هم همچنان به خاطر پیمان سپاری ارزی گلایه مندند. در ادامه مروری بر اخبار هفته گذشته صننعت خواهیم داشت.


کشاورزان: چرا پسته 4 برابر شد اما زعفران 2 برابر هم نشد، چرا؟

در حالیکه طی هفته گذشته قیمت زعفران با افت به محدوده 7 و 10 میلیون تومان (برای پوشال و نگین) موجب رضایت برخی فعالان صنعت را فراهم اورده، کشاورزان بسیار ناراحتند و می گویند که دلار همی الان- با وجود افت شدید در هفته های اخیر- نسبت به سال گذشته 2.5 برابر است و قیمت بسیاری از محصولات مثل پسته و کشمش که صادراتی است حدودا 4 برابر سال گذشته است، اما زعفران دو برابر هم نشده؟ با لحاظ قیمت 7 میلیونی فعلا زعفران، این محصول نسبه به 5 سال گذشته یعنی سال 1392 فقط حدود 50 درصد رشد کرده است. نگرانی کشاورزان افت بیشتر قیمت زعفران در صورت کاهش نرخ دلار است؛ موضوعی که اصلا موجه نیست. زعفران هم اکنون با نرخ دلار 6 هزار تومانی هم تطبیق پیدا نکرده است اما بازار به خاطر کاهش نرخ دلار از 12 به 11 هزار تومان نگران است!

انتقاد صادرکنندگان از پیمان سپاری ارزی،  با وجود اصلاحات

با وجود انکه بانک مرکزی صادرات تا 1 میلیون دلار را معاف از پیمان سپاری ارزی اعلام کرد، صادرکنندگان زعفران باز هم نسبت به این سیاست ها اعتراض دارند. علی شریعتی، مدیرعامل نوین زعفران و میری مدیرعامل ادمان نسبت به این موضوع در هفته گذشته صریحا اعتراض کردند.

افت قیمت سرگل با دلار، رشد گل در آخرین روزهای برداشت

در حالیکه برداشت زعفران به آخرین روزهای خود در سال جاری میرسد، با وجود کاهش قیمت سرگل (زعفران خشک9 قیمت گل بعد از یک افت مجددا در بازه 80 تا 90 هزار تومان به ازای هر کیلو قرار گرفته است. این موضوع تناسب قیمت سرگل و گل را به هم زده است. دلیل اصلی این موضوع کاهش عرضه گل است.

مقدمات صادراتی شدن بورس کالا

صباغ زاده، عضو شورای ملی زعفران در خصوص صادرات زعفران گفت: صادرات زعفران از طریق بورس یکی از اقدامات کلان به شمار می‌آید که با فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توان در مسیر تحقق آن گام برداشت؛ بین المللی شدن بورس کالا، اتفاقی فوق العاده خواهد بود که به سود منافع ملی است. وی افزود: اما زمانی که قصد داریم زعفران کنونی را (چه به صورت بسته بندی و چه به صورت فله ای) در سطح بین المللی صادر کنیم باید معیار‌های بین المللی را هم برای کیفیت آن، در نظر بگیریم. صباغ زاده تصریح کرد: با توجه به تنوعی که زعفران دارد، جهت صادرات آن باید از مکانیزم به خصوصی تبعیت و سلسله مراتب مشخصی طی کرد تا مشتری خارجی که قصد خرید پیدا می‌کند، با کلیت تمام هزینه‌های لحاظ شده و شفاف و منطقی مواجه شود.

قیمت از 5.3 تا 11 میلیون تومان

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از ثبات نسبی بازار طلای سرخ خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو زعفران ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است. وی توضیح بیشتری نداد اما معمولا کمترین قیمت مربوط به زعفران دسته و بیشترین مربوط به نگین سوپر صادراتی است. زعفران پوشال و نگین معمولا بین این دو قیمت قرار می گیرد.

بورس، چگونه کیفیت زعفران را افزایش می دهد

رمضان زاده، کارشناس شرکت زرین زعفران در مصاحبه ای گفت: زمانی که محصول زعفران برای عرضه در بورس در انبارها پذیرش می‌شود، ابتدا ظاهر این محصول مورد بررسی کارشناسان تایید شده توسط بورس قرار می‌گیرد و پس از آن در صورت تایید استانداردهای بورس، زعفران پذیرش می‌شود. رمضان‌زاده گفت: پس از این مرحله نیز محصول زعفران به آزمایشگاه رفته و در آنجا باید مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و کیفیت آن تایید شود و با استاندارهای تعیین شده، مطابقت پیدا کند. بنابراین با توجه به بررسی‌هایی که در زمینه پذیرش زعفران در بورس کالا انجام می‌شود و مراحل مختلف بررسی کیفیت، این موضوع موجب می‌شود تا کشاورزان با دقت و بررسی بیشتری اقدام به کاشت و برداشت زعفران کنند و همه این موضوعات به افزایش کیفیت این محصول کمک شایانی می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید