مشکل صادرات زعفران، ضعف “بسته بندی” نیست

به بهانه اظهارات اخیر رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبنی بر اینکه 80 درصد صادرات زعفران، نیاز به بسته بندی ندارد

مشکل صادرات زعفران، “بسته بندی” نیست

دنیای زعفران، اشاره: صنعت زعفران چند جمله کلیشه ای را در فضای رسانه ای به دنبال خود یدک می کشد که البته غلط هم هستند. یکی از آنها این است که مشکل صادرات زعفران و دلیل بازصادرات طلای سرخ ایرانی ، ضعف بسته بندی است. اما واقعیت این است که اولا توان صنعت کشور (صنعت زعفران و همچنین صنعت پلاستیک و بسته بندی) بسیار بالاست و ثانیا بسته بندی متناسب با یاز مصرف کننده انجام می شود. واقعیت این است که مشکل اصلی صادرات زعفران، ضعف در بازاریابی و رسیدن به مصرف کننده نهایی است؛ ضعفی که موجب بروز واسطه ها و دلال های بین المللی در بازاررسانی زعفران ایران می شود که خود تبعات بسیاری از نظر قیمتی، برندینگ و قدرت بازاری دارد.


مشکل زعفران، بسته بندی نیست؛ تنها 20 درصد زعفران باید بسته بندی می شود

به گزارش دنیای زعفران، این مصرف کننده است که نوع بسته بندی را تعیین می کند. مصرف خرد خوراکی معمولا بسته بندی های کوچک و لوکس می طلبد اما مصرف صنعتی(در صنایع دارویی، غذایی و نوشیدنی و بستنی و …) طبیعتا بسته بندی بزرگ و معمولی می طلبد. مسئله این نیست که ما زعفران را در بسته بندی کمتر یا بالاتر از 30 گرم صادر می کنیم، بلکه مسئله این است که زعفران را به مصرف کننده نهایی (مراکز عرضه و شرکت های زنجیره ای عرضه خرد و یا شرکت های تولیدی دارویی و غذایی) برسانیم، بدون واسطه.

در همین رابطه، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با اشاره به‌ اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زعفران‌های بسته‌بندی در دنیا با نام ایران توزیع می‌شود، گفت: این در حالی است که تنها ۲۰ درصد زعفران‌ها به‌ صورت بسته‌بندی صادر می‌شود، ۸۰ درصد دیگر مصرف صنعتی دارد و بسته‌بندی نمی‌شود.

قاچاقچی ها از ضعف صادرات ما سواستفاده می کنند

غلامرضا میری در گفت‌وگو با فارس در مشهد، با بیان اینکه قاچاق سبب می‌شود که کشورهای دیگر زعفران را از ما خریداری و در بازارهای دنیا توزیع کنند، خاطرنشان کرد: مسئله صادرات در حجم یک یا نیم کیلویی نیست، چراکه مصرف‌کننده براساس نیاز خود خریداری می‌کند، به‌عنوان مثال کشوری که مصرف صنعتی دارد، هیچ‌گاه راضی نمی‌شود که بسته‌های زعفران یک گرم یا دو گرم خریداری کند.

وی مطرح کرد: علت اینکه با برند کشورهای دیگر زعفران ما به‌فروش می‌رسد، این است که با وجود اینکه تقاضا وجود دارد اما ما نمی‌توانیم زعفرانمان را صادر کنیم، در نتیجه قاچاقچی از این موقعیت سوءاستفاده می‌کند، با توجه به‌تقاضای موجود در کشورهای دیگر زعفران قاچاق را توزیع می‌کند. میری با اشاره به‌اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زعفران‌های بسته‌بندی در دنیا با نام ایران توزیع می‌شود، افزود: این در حالی است که تنها ۲۰ درصد زعفران‌ها به‌صورت بسته‌بندی صادر می‌شود، ۸۰ درصد دیگر مصرف صنعتی دارد و بسته‌بندی نمی‌شود.

تاجران چینی بر سر مزرعه ایرانی!

بر این اساس، نه تنها در یافتن بازار و مصرف کننده نهایی مشکل داریم بلکه اخیرا تجار خارجی، محصول را از سر مزرعه ایرانی می خرند و عمده ارزش افزوده محصول را نصیب خود می کنند. در این رابطه، نائب رئیس شورای زعفران یادآور شد: افرادی با گرا دادن به‌چینی‌ها و بردن آن‌ها بر سر زمین‌های زعفران، کشاورزان و دلال‌ها را به‌خانه‌هایشان می‌برند، با اقسام مختلف زعفران‌ها را خرید می‌کنند و همان‌ها را به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌کنند، نه سودی عاید کشاورز و دولت و نه اشتغال‌زایی می‌شود. وی ادامه داد: در حال حاضر تاجر چینی و افغانستانی یا هر کشور دیگر زعفران را از ما خریداری و از کشور خارج می‌کند، اما کسی به‌او نمی‌گوید ارز بدهد و پیمان‌سپاری کند، اما صادرکننده ایرانی زعفران باید پیمان‌سپاری کند و ارز تحویل دهد، این سبب می‌شود توان رقابت با آن قاچاقچی را نداشته باشیم، در نتیجه آن قاچاقچی روز‌به‌روز بازار پررونق‌تری دارد و فربه‌تر می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید