“بورس”؛ کلیدواژه جدید برای به حاشیه بردن مسائل صنعت زعفران

به بهانه اظهارات عجیب یک نماینده مجلس درباره “پایان فقر اطلاعاتی زعفران به کمک بورس”

“بورس”؛ کلیدواژه جدید برای به حاشیه بردن مسائل صنعت زعفران

چندین دلیل برای اینکه، بورس هنوز تاثیر ملموسی بر صنعت زعفران نگذاشته است

خلاصه:

ظرفیت انبارهای بورسی هنوز کمتر از 3 درصد حجم بازار زعفران است
جهت اثرگذاری و قیمتگذاری هنوز از بازار نقدی به بورس است نه بالعکس
فرآیندهای پیچیده و تخصصی بورس و مخصوصا مشتقات اجاره ورود کشاورزان را نمی دهد
ضعف شدید اطلاعات و امار، بورس را تبدیل به جولان گاه نوسانگیران می کند تا معامله گران و پوشش دهندگان ریسک
مگر امسال نیز همانند سالهای گذشته قیمت در فصل برداشت سقوط نکرد و تعاون روستایی مجبور به مداخله نشد؟
پس کجاست معجزه بورس؟
البته دنیای زعفران از ورود انواع قراردادهای زعفران به بورس استقبال می کند اما بی توجهی به مسائل اصلی و بزرگنمایی برخی دستاوردهای کوچک، زمینه ساز یک انحراف دیگر خواهد بود.

دنیای زعفران، اشاره: در حالیکه برای سال های متمادی کلیدواژه بسته بندی به عنوان قافیه تمام اظهار نظرها درباره مشکلات صنعت زعفران به چشم میخورد و مخصوصا نمایندگان مجلس، به غلط، شاه کلید اعتلای زعفران را به صورت مداوم تقویت بسته بندی اظهار می کردند، اما اکنون نیز بدون تصور درست از بورس و فرصت ها و ظرفیت هایی که دارد، با عبارت هایی عجیب از یک شاه کلید و شاهکار توهمی جدید سخن می گویند!

پایان فقر اطلاعاتی در بورس؟ پایان دلالی؟!

به گزارش دنیای زعفران، مع الاسف، بسیاری از کارشناسان ناآشنا به فضای صنعت نیز چنین اظهاراتی را تکرار می کنند و آینده ای درخشان برای صنعت به خاطر ورود زعفران به بورس تصویر می کنند. اما دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد چنین تحلیل هایی بر یک مبنای درست بنا نشده است. از جمله این اظهارات عجیب، جمله تربتی نزاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس است. وی دیروز گفت: در وهله نخست با عرضه زعفران در بورس شاهد این هستیم که توکیدکننده و کشاورز محصول خود را بدون حضور واسطه‌ها و دلالان با قیمت واقعی به فروش می‌رساند، در واقع در سال‌های گذشته شاهد یک فقر اطلاعاتی در خصوص قیمت‌های واقعی برای کشاورزان بودیم که تابلوی بورس کالا به این فقر اطلاعاتی پایان داده است”. معلوم نیست ایشان به چه استنادی این اظهارات را ایراد فرموده اند. از ایشان و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس که کلیدواژه جدیدی برای ایراد در جمع اصحاب رسانه یافته اند دعوت می کنیم سری هم به اعداد و ارقام بزنند و برای نمونه به سوالات زیر پاسخ دهند:

  • قیمت زعفران امسال به خاطر دلار رشد کرد یا بورس؟

واضح است که اولا رشد قیمت از بازار نقدی و حتی بازار گل شروع شد نه بازار بورس و علت اصلی هم جهش ارز بود.

  • ظرفیت بورس چقدر است؟

طبق اعلام مسئولان سازمان تعاون روستایی، ظرفیت انبارهای بورسی حدود 13 تن است که نهایتا حدود 3 درصد از ظرفیت تولید کشور را شامل می شود.

  • جهت قیمت ها از بازار سنتی به بورس است یا از بورس به بازار؟

بررسی تحولات بازارها نشان می دهد که بورس بازها برای معاملات خود در کنار عوامل بنیادین مثل نرخ ارز، توجه جدی به بازار نقدی دارند و از آنجا سیگنال می گیرند. تا زمانی که تعداد بازیگران در بورس رشد نکند و افراد مختلف و فعالان بازار نقد وارد بورس نشوند، نباید انتظار داشت که بورس پیران قیمت گذاری باشد. هرچه فعالان فعلی بازار زعفران حضور پررنگ تری در بورس داشته باشند، اعتبار و استقلال بورس و قیمت های کشف شده آن بیشتر خواهد شد.

  • ستون بورس اطلاعات و شفافیت است؟ کو اطلاعات؟!

برای اینکه بورس بازان به صورت مستقل بتوانند معامله کنند، علاوه بر اینکه باید بازیگران مختلف بازار وارد بورس شوند و تنواع کافی بازیگران در بورس شکل بگیرد، لازم است که شفافیت کافی نیز در بازار ایجاد شود تا مبنایی برای معامله کم ریسک وجود داشته باشد. معامله گرانی که در بورس بدون در اختیار داشتن روندهای قیمت، تولید، ریسک ها و … معامله می کنند، مجبورند که سیگنال های خود را از بازار نقد بگیرند. اما اگر اطلاعات وجود داشته باشد، بورس بازان پیشتاز شده و بر مبنای آمار و تحلیل های خود قیمت ها را شکل می دهند.

  • بفرمایید که چند کشاورز تا کنون وارد بورس شده اند؟

واقعیت این است که ورود به بورس، مخصوصا در بازار آتی برای کشاورزان بسیار سخت و شاید حتی نشدنی است. نهایتا می توان گفت انجام آموزش های لازم برای نیل به این موضوع، زمانبر است؛ هم در حوزه تولید استاندارد زعفران و هم در حزه مفاهیم و فرآیندهای بورسی.

  • مگر امسال هم تعاون روستایی مجبور به مداخله نشد؟

برخی دیگر در افسانه سرایی های خود، می گویند که امسال به خاطر بورس، قیمت در فصل برداشت کاهش نیافته است! عجیب است. طی فصل برداشت همین امسال قیمت زعفران افت بسیار زیادی را تجربه کرد که اتفاقا تعاون روستایی هم ورود کرد و پس از مدتی بازار متعادل شد. اتفاقا قیمت در بورس بسیار بیشتر از بازار نقد افت کرد به طوریکه نگین تا 7.5 میلیون تومان هم سقوط کرد. این موضوع ناپخته بودن بورس و فعالان بورسی را در مقطع کنونی ثابت می کند.

بورس خوب است اما معجزه نمی کند

سخن آخر: بورس هم از نظر کمیت و ظرفیت (ظرفیت انبارهای بورسی) و هم از نظر کیفیت (تعداد و تنوع بازیگران) و هم زیرساخت ها (ایجاد شفافیت در صنعت و انتشار به روز آمار توسط جهاد کشاورزی)، نواقص زیادی دارد. اگرچه یک کار بزرگ و مسیر ارزشمندی است اما لازم است از حاشیه سازی بی مورد جلوگیری شود و به جای افسانه سرایی بر مشکلات و گلوگاه های موجود در بورس و البته صنعت زعفران تمرکز شود. بورس خوب است اما معجزه نمی کند!

سخن آخر: بورس هم از نظر کمیت و ظرفیت (ظرفیت انبارهای بورسی) و هم از نظر کیفیت (تعداد و تنوع بازیگران) و هم زیرساخت ها (ایجاد شفافیت در صنعت و انتشار به روز آمار توسط جهاد کشاورزی)، نواقص زیادی دارد. اگرچه یک کار بزرگ و مسیر ارزشمندی است اما لازم است از حاشیه سازی بی مورد جلوگیری شود و به جای افسانه سرایی بر مشکلات و گلوگاه های موجود در بورس و البته صنعت زعفران تمرکز شود. بورس خوب است اما معجزه نمی کند!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید