نسخه روزهای کم نوسان؛صبر، فروش آتی یا تغییر سبد؟!

تحلیل کوتاه مدتی معاملات زعفران در بورس و بازار در روزهای زوج/ چهارشنبه 28 فروردین

با توجه به ثبات قیمت و نرخ ها در بازار، استراتژی معاملاتی بهینه چیست؟

نسخه روزهای کم نوسان

ماه رمضان، تحرک جدیدی به زعفران می دهد؟

همانگونه که پیش بینی می شد، سوخت محرک فصلی قیمت زعفران در نیمه دوم این هفته تمام شد و فعلا بازار آرام است. قیمت نقدی دو سه روزی است متعادل شده و متاثر از آن بورس هم کم نوسان است. با توجه به چشم انداز باثبات عوامل بنیادین، به نظر می رسد باز هم باید بین عوامل فصلی برای پیش بینی قیمت ها، مواردی را یافت.

به گزارش دنیای زعفران، قیمت پوشال در بازار نقد پشت مقاومت خود مانده است. هم اکنون متوسط قیمت حدود 9.3 است. بر خلاف روند بازار، قیمت پوشال گواهی سپرده، نه تنها از قیمت نقد بلکه از همه سررسیدهای آتی هم فراتر رفته است. هم اکنون پوشال گواهی سپرده زرین در محدوده 9.7 معامله می شود. این موضوع باعث شده است سود آربیتراژ در همه ترکیب ها برای پوشال صفر شود.

اما درباره نگین، روندها منطقی تر است. قیمت گواهی سپرده در محدوده 12.2، متوسط نرخ نقد در محدوده 12.6 و آتی در سررسیدهای مختلف در سه پله 12.5، 13 و 13.6 برای تحویل اردیبهشت، خرداد و تیر قرار دارد.

مهمترین روندهای پیش روی بازار

فعلا نشانه ای از تغییر جدی در عوامل بنیادین به چشم نمی خورد. دلار به ثبات رسیده و نرخ صادراتی هم در محدوده قبلی است. تنها اتفاق ممکن، تغییر سیاست های ارزی و افزایش احتمالی نرخ نیماست.

اما درباره روندهای فصلی، که اخیرا یک موج مهم آن به اتمام رسیده است، می توان انتظار وقوع اتفاقاتی را داشت. توضیح اینکه به طور متعارف در مناسبت های مذهبی، مثل ماه محرم و ماه رمضان، تقاضای داخلی برای طلای سرخ رشد می کند. این موضوع به طور متعارف یک روند ضعیف فصلی را ایجاد میکند که در صورت همراهی با ثبات یا رشد تقاضای خارجی می تواند یک روند فصلی جدید برای طلای سرخ ایجاد کند.

نسخه روزهای کم نوسان

در هر حال این روزها زعفران در یک محدوده تعادلی قرار دارد. برخی ترجیح میدهند این روزها کمرتر معامله کنند و از این فرصت برای تغییر پرتفو و تغییر استراتژی معاملاتی خود استفاده می کنند. این قطعا یک اتفاق خوب است؛ فرصتی برای ارزیابی و انجام اصلاحات. برخی هم سود و ریسک انتظاری را می سنجند و به استقبال آینده می روند. مثلا با جمع بندی شرایط و عوامل، احتمال رشد را بیشتر از احتمال افت قیمت تحلیل کرده و بر این اساس، این روزها خریدار می شوند.

آتی های دور، گزینه های فروشند؟

اما در بازار آتی، یک راه حل دیگر هم هست. در صورت تحقق این تحلیل که بازار همچنان باثبات خواهد بود، فروش سررسیدهای دورترِ آتی یک استراتژی مناسب است. مثلا آتی سررسید تیر هم اکنون 13.6 میلیون تومان معامله می شود. به شرط ثبات بازار می توان، انتظار داشت که نگین اتی تیر در نزدیکی سررسید به محدود 12.3 برگردد. . در صورت فروش این قرارداد در قیمت 13.6، به ازای هر قرارداد (100 گرم) حدود 130 هزار تومان سود خواهید کرد که با توجه به اهرم حدودا 3.5 بازار آتی، نزدیک به 36 درصد سود خواهید کرد. البته هرچه قیمت رشد کند سود این استراتژی کم و کمتر خواهد شد و در صورت عبور قیمت نقد از 13.6 وارد محدوده ضرر می شود.

قیمت ها و نرخ سود آربیتراژ

اخبار بازار و صنعت:

خبر یا اطلاعیه جدیدی در بازار نسبت به روز دوشنبه منتشر نشده است

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید