• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • آخرین وضعیت تجارت طلای سرخ: رشد صادرات در 2 ماه اخیر، جهش هزینه های سربار و تسلط افراد غیرحرفه ای

آخرین وضعیت تجارت طلای سرخ: رشد صادرات در 2 ماه اخیر، جهش هزینه های سربار و تسلط افراد غیرحرفه ای

بیم و امید صادرات زعفران از زبان سه فرد مرتبط

رشد صادرات در 2 ماه اخیر، جهش هزینه های سربار و تسلط افراد غیرحرفه ای

دنیای زعفران، اشاره: صادرکنندگان زعفران که همچنان نسبت به قوانین بازگشت ارز گلایه دارند، می گویند که میزان واقعی ارز حاصل از صادرات کمتر از میزانِ ثبت شده در گمرک و بر اساس تعرفه (نرخ پایه گمرکی) است. همچنین می گویند که افراد غیرحرفه ای تا 100 میلیون دلار صادرات زعفران انجام می دهند.  دو صادرکننده زعفران در گفتگویی که اخیرا داشته اند همچنین تصریح کرده اند که حجم قابل توجهی از صادرات ریالی و از طریق تجار کشورهای همسایه انجام می شود. شریعتی از صادرکنندگان خبره زعفران و مالک برند نوین زعفران، تصریح کرده است که هزینه های سربار برای صادرکنندگان افزایش یافته و باعث ضرر و زیان شده است. همزمان مسئول زعفران در جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفته است که صادرات زعفران در ماهه گذشته رشد کرده است اما به خاطر مشکلات ممکن است این روند پایدار نباشد.

بهای صادرات زعفران به صورت ریالی باز می گردد.

به گزارش ایرنا، میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، ضمن تشریح شرایط بازگرداندن ارز و انتقاد از بانک مرکزی، اظهار داشت: تاکنون بهای زعفران صادر شده توسط صادرکنندگان استان به صورت ریال وارد کشور شده است. وی گفت: صادرکنندگان از وضعیت فعلی نگران هستند و اغلب دست از کار کشیده‌اند و با کارت بازرگانی خود صادرات کالا انجام نمی‌دهند. میری افزود: این کارت‌ها اغلب به شرکت‌هایی که نیاز به واردات دارند، اجاره داده می‌شود یا زعفران توسط شرکت‌هایی که نیاز به واردات کالا دارند، صادر می‌شود تا از محل ارز حاصل از صادرات، واردات کالا انجام دهند.

ارزش صادرات زعفران، نصف مقدار روی کاغذ است

وی با بیان اینکه صادرکنندگان اصلی زعفران در استان ۳۰ نفر هستند، اظهار داشت: اجاره کارت بازرگانی و کنار کشیدن صادرکنندگان از صدور زعفران باعث شده است صادرکنندگان خلق الساعه وارد میدان شوند و با در اختیار داشتن کارت‌های اجاره‌ای ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار صادرات زعفران انجام دهند. نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: مشکل دیگر صادرات تعرفه گمرکی برای صادرات زعفران است به نحوی که نرخ صادرات زعفران از استان در سال گذشته روی کاغذ و از نظر آمار ۳۵۰ میلیون دلار اما میزان واقعی آن ۱۷۰ میلیون دلار است و این مابه التفاوت در نتیجه بالا بودن تعرفه گمرکی است.

صادرات از طریق تجار کشورهای همسایه

وی گفت: از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها، صادرکنندگان به صورت مستقیم نمی‌توانند زعفران را صادر کنند لذا آن را در اختیار تجار کشورهای همسایه می‌گذارند و آنان نیز سود قابل توجه و تمام اطلاعات مربوط به مشتری زعفران استان در کشورهای دیگر را به دست می‌آورند که این امر باعث می‌شود بعد از مدتی تجار کشورهای همسایه مشتری‌های صادرکنندگان ایرانی را از دستشان خارج کنند.

هزینه ها دلاری و صادرات ریالی است؛ صادرکنندگان دچار زیان شده اند!

یک صادر کننده زعفران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: اغلب صادرکنندگان خراسان رضوی در سال گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه بودند که این مشکلات در حوزه زعفران به مراتب جدی تر است زیرا از یک سو قاچاق زعفران به دلیل کم حجم و گران بودن این محصول رایج است و از سوی دیگر بخش عمده‌ای از این محصول توسط صادرکنندگان غیرواقعی به مقاصد هدف ارسال می‌شود. علی شریعتی مقدم افزود: بخشنامه‌های صادر شده در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات، شرایطی ایجاد کرده که یا صادرکننده باید واردات کالا انجام دهد یا ارز حاصل از صادرات را واگذار کند و این در حالی است که صادرکنندگان واقعی امکان واردات کالا ندارند، زیرا ۱۰۰ درصد فعالیت آنان بر حوزه صدور کالا متمرکز است.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده محصول زعفران و گیاهان دارویی منطبق بر نرخ آزاد بازار ارز است اما صادرکنندگان با کاهش جدی صادرات و افزایش هزینه‌های سربار روبرو بوده‌اند، از این رو اغلب آنان دچار ضرر و زیان شده و به دلیل آنکه فروش آنها به صورت ریالی بوده، نتوانسته‌اند ارزی را به چرخه اقتصاد بازگردانند.

قول مساعد برای تفکیک سره از ناسره

شریعتی مقدم افزود: در دیدار با نماینده بانک مرکزی، جنبه‌های مختلف تجارت خارجی محصول زعفران و گیاهان دارویی تشریح شد و مقرر گردید برای توسعه صادرات زعفران تدبیری اندیشیده شود و صادرکنندگان واقعی مورد حمایت بیشتر قرار گیرند.

وی اظهار داشت: از آنجا که بخش عمده‌ای از صادرات زعفران توسط افراد غیرمتخصص و خارج از چرخه تولیدکنندگان انجام می‌گیرد، انتظار داریم بانک مرکزی و مراجع ذیصلاح پس از بررسی، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند تا میان صادرکنندگان واقعی و باتجربه با کسانی که به صورت کارمزدی یا به هر نحو دیگر صادرات انجام می‌دهند، تمایز بوجود آید.

وی گفت: در نشست با نمایندگان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت، اطمینان بیشتری به صادرکنندگان واقعی و تشکل‌های مربوطه داده شد به طوری که بانک مرکزی اعلام آمادگی کرد در کنار صادرکنندگان، به رفع موانع کمک کند.

صدور کارت اهلیت برای صادرکنندگان

شریعتی مقدم افزود: در این نشست نمایندگان بانک مرکزی قول مساعد دادند به روش‌های مختلف به ماهیت رقابتی بازار زعفران نظم بهتری دهند تا صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با سهولت بیشتر به چرخه اقتصاد بازگردانند که این حمایت‌ها باعث دلگرمی صادرکنندگان و تشکیلات مربوطه خواهد بود. وی اظهار داشت: نمایندگان سازمان توسعه تجارت نیز قول مساعد دادند که کارت اهلیت برای صادرکنندگان زعفران صادر کنند و بدین طریق صادرکنندگان واقعی شناسایی شوند و نظم به صادرات زعفران بازگردد.

رشد صادرات زعفران در دو ماه گذشته

مسئول بخش زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات صادرکنندگان زعفران در نشست با مسئولان ذیربط در تهران مطرح و قرار بر واقعی شدن نرخ زعفران شده است. علی اسمی افزود: مقرر شد نرخ ارز بر مبنای قیمتی که زعفران صادراتی ایران در بازار هدف به فروش می‌رسد، برای صادرکنندگان محاسبه شود. وی با بیان اینکه آمارها گویای افزایش صادرات زعفران در خراسان رضوی طی دو ماه گذشته است گفت: شاید این وضعیت پایدار نباشد زیرا نوسان موجود در بازار هم به تولیدکننده و هم به صادر کننده ضربه می‌زند و این امر مانع برنامه ریزی درست برای صادرات زعفران است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید