اظهارات مجری طرح گیاهان دارویی درباره قیمت تمام شده زعفران؛ 6 تا 7 میلیون تومان؟

مجری طرح گیاهان دارویی مطرح کرد

با توجه به هزینه تمام شده، قیمت زعفران متعادل است

توضیحات دنیای زعفران درباره ادعای زینعلی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، می گوید که قیمت تمام شده هر کیلو زعفران در کشور 6 تا 7 میلیون تومان است که با توجه به قیمت های فعلی بازار، می توان گفت شرایط متعادلی است.

البته مشخص نیست که زینعلی عملکرد در سطح و هزینه آبیاری را چگونه در محاسبات خود کرده است. علاوه بر آن بسیاری از هزینه های تولید در سال جاری به مرور رشد خواهد کرد. مخصوصا هزینه های دستمزد (برای جمع کردن و پاک کردن گل و …) به شدت رشد خواهد کرد. مشخص نیست زینعلی هزینه ها را بر اساس نرخ های سال 97 تخمین زده است یا 98؟  همچنین با توجه به ریسک های بخش کشاورزی، کشاورزان انتظار دارند که حاشیه سود این بخش متناسب با ریسک آن باشد. بر این اساس، باید قیمت تمام شده تولید زعفران را بیشتر از این مقادیر دانست.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت زعفران اکنون در حالت تعادل بسر می برد. به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسین زینلی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون قیمت تمام شده زعفران در کشور بیش از شش تا هفت میلیون تومان نیست بنابراین کشاورزان در هر هکتار اگر خوب عمل کنند می تواند درآمد کافی داشته باشند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در هر هکتار چند کیلوگرم زعفران تولید می شود، اظهارداشت: کشاورزان در صورت اعمال مدیریت مناسب از سال سوم به بعد حداقل می توانند ۸ تا ۹ کیلوگرم زعفران در هر هکتار برداشت کنند. مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بطورکلی زعفرانکاران در هر هکتار ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان می تواند درآمد داشته باشند.

وی در ادامه افزود: طلای سرخ کشور یک محصول صادراتی است بطوری که ۹۰ درصد این محصول سالانه از ایران به اقصی نقاط دنیا صادر می شود. زینلی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته تنها ۲۸۰ تن زعفران از ایران صادر شد، اظهارداشت: قیمت این محصول بستگی زیادی به نوسانات نرخ ارز دارد. وی اضافه کرد: قیمت گذاری زعفران در کشور بصورت آزاد انجام می شود چون تابع عرضه و تقاضاست. مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: تلاش ها در حال حاضر معطوف به اینکه یک مدیریت واحد در قسمت قیمت گذاری زعفران و همینطور وارد عرصه جهانی شدن در پیش گرفته شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید