ثبت سومین هفته کاهشی نرخ زعفران و گمانه زنی ها درباره صادرات

  • توسط دنیای زعفران
  • خرداد 18, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران/ هفته دوم خردادماه

ثبت سومین هفته کاهشی نرخ زعفران و گمانه زنی ها درباره صادرات

در حالی وارد سومین هفته خرداد شدیم که سه هفته قبل، بازار زعفران را در حال اصلاح و افت قیمت ها دیدیم. طی این هفته قیمت گواهی و بازار نقد مساوی شد و فاصله آتی و گواهی هم بسیار کم شد. در همین حال اهالی بازار سنتی زعفران درباره علل رکود در بازار و همچنین وضعیت صادرات زعفران گمانه هایی مطرح کردند که در ادامه می خوانیم. هفته قبل یک خبر خاص هم داشتیم؛ توسعه 150 هزار هکتاری زعفران به عنوان طرحی مکمل برای طرح انتقال آب دریای عمان تا مشهد.

طرح توسعه زعفران به عنوان مکمل طرح انتقال آب عمان

مجری طرح انتقال آب عمان، هفته قبل در جلسه شورای آب استان خراسان رضوی، ضمن تشریح آخرین وضعیت انتقال آب دریای عمان به بیرجند، گناباد و مشهد، خبر از طرحی مکمل بر مبنای زعفران برای این طرح داد. به این ترتیب که برای بهبود توجیه اقتصادی طرح انتقال آب، پیوستی تحت عنوان طرح رونق و تحول اقتصادی شرق کشور با محوریت صنعت زعفران طراحی و تعریف شده است. به این ترتیب که در فصل زمستان که تقاضای آب کم است، آب منتقل شده برای کشت زعفران مورد استفاده قرار می گیرد. حتما می دانید که زعفران حدود 5 بار در سال آبیاری نیاز دارد که از اواخر تابستان آغاز و اوایل بهار به اتمام می رسد. طبق برنامه اعلام شده، این طرح تا سال 1403 به انتهای خط (مشهد) خواهد رسید. این طرح هم اکنون در مرحله مطالعاتی (با 82 درصد پیشرفت) قرار دارد. عبداللهی مجری طرح انتقال آب عمان، در توضیح علت استفاده از زعفرا برای تکمیل این طرح گفت: برای 150 هزار هکتار اراضی کشاورزی که می‌تواند به زعفران تخصیص یابد، پتانسیل داریم. زعفران تنها محصولی است که در زمستان آب نیاز دارد و در فصل‌های گرم سال نیازی به آب ندارد. تنها این کشت می‌تواند مشکل را در این قضیه حل کند. گفتننی است هم اکنون سطح زیر کشت زعفران کمتر از 150 هزار هکتار است و این طرح به معنی دو برابر شدن سطح زیرکشت زعفران است که البته ممکن است بلندپروازانه باشد.

حسینی: باید ببینیم در ماه های آتی، جهش صادرات داریم؟

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ زعفران در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه کشور‌های منطقه خرید زعفران را قبل از ماه مبارک رمضان انجام دادند و در بازار داخل تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد، از این رو قیمت زعفران نسبت به ابتدای ماه رمضان تا حدودی کاهش یافته است. وی که چهارشنبه گذشته با این خبرگزاری گفتگو کرده، تصریح کرد: قیمت هر کیلو زعفران دسته‌ای را ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار و زعفران سوپر نگین را ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است. وی افزود: با توجه به کاهش صادرات در ماه رمضان، قیمت نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش داشته است. حال باید منتظر ماند و دید که بعد از ماه مبارک رمضان جهش صادرات رخ می‌دهد یا خیر؟ حسینی قیمت زعفران در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به چالش‌های پیش رو در بخش صادرات مبنی بر بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما و خروج صادرکنندگان حرفه‌ای از بازار‌های صادراتی بعید است که افزایش قیمتی در این بخش اتفاق افتد.

صادرات روند نزولی می گیرد؟

این در حالی است که میری، نایبت رئیس شورا، جمعه گذشته گفته بود: با توجه به شرایط کنونی نوسان نرخ ارز نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به وضعیت صادرات در روز‌های آتی داشت، ضمن آنکه هر چه به فصل برداشت محصول نو نزدیک‌تر می‌شویم، صادرات روند نزولی به خود می‌گیرد. نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، عدم ثبات اقتصادی و شرایط عرضه و تقاضا نمی‌توان پیش بینی خاصی را راجع به وضعیت بازار در ماه‌های آتی داشت. چرا که با افزایش نرخ ارز، قیمت زعفران بالا می‌رود و با افت قیمت ارز، نرخ محصول روند نزولی به خود می‌گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما