• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • زعفران در هفته سوم تیر: افت قیمت در بورس، ثبات در بازار، صعود در گمرک/ تداوم بلاتکلیفی بورس کالا

زعفران در هفته سوم تیر: افت قیمت در بورس، ثبات در بازار، صعود در گمرک/ تداوم بلاتکلیفی بورس کالا


مرور هفتگی اخبار و روندهای صنعت زعفران/ هفته سوم تیرماه

افت قیمت در بورس، ثبات در بازار، صعود در گمرک!

سعی و خطای بورس کالا در راه اندازی سررسیدهای جدید، ادامه دارد!

زعفران هفته سوم تیرماه را با وضعیتی متفاوت در بازارهای مختلف پشت سر گذاشت. از سویی قیمت ها در بورس کاهش یافت (نگین حدود 6 درصد و پوشال حدود 4 درصد). در بازار سنتی قیمت ها باثبات بود. از سوی دیگر انتشار آخرین آمار صادراتی روزانه نشان داد که قیمت صادراتی زعفران در تیرماه حدود 2 درصد رشد کرده است. موضوعی که نشان میدهد بورس قادر است در کوتاه مدت، در جهتی کاملا خلافِ روندهای اصلی صنعت حرکت کند! موضوعی که درباره معاملات کم عمق فعلی زعفران در بورس، خیلی هم عجیب نیست! در ادامه ضمن بررسی روندهای قیمت بازار، بورس و صادراتی، درباره اخبار و وضعیت بازار و مخصوصا، عدم راه اندازی قرارداد پوشال جدید صحبت خواهیم کرد. موضوعی که نشان می دهد، بورس کالا همچنان به یک قاعده ثابت و قابل اتکا برای راه اندازی سررسیدهای جدید، دست نیافته است.

برگشت نرخ صادراتی به مسیر رشد

نرخ صادراتی زعفران، بعد از ثبت یک رکورد در اردیبهشت ماه، خردادماه را با یک عقبگرد پشت سر گذاشت. تا هفته قبل، خبری از آمار صادرات در تیرماه نبود تا اینکه با انتشار آمار روزانه زعفران و قرار گرفتنِ زعفران در فهرست 20 کالای عمده، یک نرخ برای تیرماه کشف شد. بر این اساس نرخ صادراتی به 1153.6 دلار رسید که 1.8 درصد بیشتر از متوسط نرخ خردادماه بود. این موضوع نشان می دهد نرخ صادراتی نیز همانند بازار نقد بعد از ثبت یک کف در خردادماه در مسیر صعودی قرار گرفته است.

تغییرات نرخ صادراتی زعفران فله
شاخص قیمت صادراتی انواع زعفران و متوسط شاخص صادراتی برای زعفران فله

بازار نقد هم طی هفته گذشته باثبات بود و نسبت به کف ثبت شده در هفته سوم خردادماه، همچنان در نرخ های بالاتری معامله می شود تا روند میان مدتِ کلی بازار، نسبت به خردادماه صعودی بماند.

اما در بورس، بعد از ثبت یک رشد در اولین روز هفته، طی سایر روزهای کاری، قیمت ها افت کرد و حتی با احیای نسبی دلار هم مسیر نزولی متوقف نشد. بعد از افت قابل توجه قیمت ها در هفته سوم خرداد و ثبت یک کف، تاکنون زعفران در بورس، یک هفته مثبت و یک هفته منفی بوده است و در صورت تداوم این روند، هفته چهارم تیر، نوبت صعود است. البته روندهای نزولی قویتر از روندهای صعودی بوده است. در این رابطه در تحلیل روز شنبه (22 تیرماه) بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تغییرات قیمت زعفران در هفته سوم تیرماه

اخبار بازار؛ تکلیفی بورس کالا با خودش روشن نشد!

در انتهای هفته، وجه تضمین نگین 20 هزار تومان کاهش یافته و به 480 هزار تومان رسید.

فردا شنبه، پوشال تیرماه هم سررسید می شود اما خبری از راه اندازی قرارداد پوشال جدید نیست. به نظر می رسد سعی و خطاهای بورس کالا در ایجاد یک نظم در راه اندازی سررسید جدید همچنان ادامه دارد و باید طی یک ماه جاری، بازار با یک قرارداد پوشال، یعنی پوشال مرداد، به کار خود ادامه دهد. شاید هم راه اندازی قرارداد آتی زیره سبز، جا را برای زعفران پوشال تنگ کرده است! فعالان بازار اتی می دانند که طی یک سال گذشته، بارها قاعده راه اندازی سررسیدهای جدید و موعد آن تغییر کرده است. مدتی بود که عادت کرده بودیم، همواره دو قرارداد نگین و دوقرارداد پوشال در بازار داشته باشیم اما ظاهرا، این قاعده نیز، عمر طولانی نداشت و باید منتظر برنامه های جدید از سوی بورس کالا باشیم!

سماجت خارجی ها در خرید زعفران، کاهش قیمت ها؟ بعید است

هفته قبل، حسینی، عضو شورای ملی زعفران ضمن انتقاد از حضور پررنگ افرادی که او انها را قاچاقچی‌ زعفران می نامد، گفت: این افراد زعفران را در بازار کمتر از نرخ‌های واقعی عرضه می‌کنند و همین باعث می‌شود صادرات از سوی صادرکنندگان حرفه‌ای و شناسنامه دار کاهش یابد. وی همچنین گفت: خارجی‌ها چون می‌دانند عرضه زعفران در ایران زیاد است، در نخریدن آن سماجت می‌کنند تا قیمت‌ها افت کند. حسینی هفته قبل گفته بود: با توجه به شرایط فعلی بازار بعید است که کاهش قیمت زعفران استمرار یابد، ضمن آنکه به سبب هزینه‌های کنونی تولید که کشاورزان متحمل می‌شوند، قیمت‌های کنونی مطلوب نیست.

زمزمه های راه اندازی صندوق کالایی زعفران

با راه اندازی ابزارهای معاملاتیِ گواهی سپرده، آتی و اختیار، اکنون نوبت به راه اندازی صندوق کالایی زعفران رسیده است. ابزاری که هم اکنون برای طلا وجود دارد و در بورس قابل معامله است. رئیس سازمان بورس، هفته قبل، از تسهیل در اعطای مجوز صندوق های کالایی مبتنی بر کالاهای کشاورزی خبر داد. گفتنی است اواخر سال گذشته(۱۳۹۷)، میرزاپور، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در میزگرد تخصصی زعفران در مشهد از راه اندازی صندوق کالایی زعفران در آینده نزدیک خبر داده بود. پیشتر(پاییز ۹۷)، شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از فعالیت صندوق زعفران تا ماه آینده خبر داده بود(اینجا)!. وی سرمایه این صندوق را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در گام نخست با هزار میلیارد تومان آغاز به کار خواهد کرد. او جزئیاتی درباره نحوه عملکرد این صندوق ارائه نکرد و مشخص نشد که صندوق مدنظر او با صندوق های کالایی بورس، چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد. به هر حال که وعده این مسئول دولتی محقق نشد اما به نظر می رسد موضوع راه اندازی صندوق کالایی زعفران توسط بورس کالا، جدی است و به زودی راه اندازی می شود.

قبلی «
بعدی »

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما