• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • اخبار و شنیده های جدید در خصوص کنه و پوسیدگی زعفران؛ انتظار برای افت تولید

اخبار و شنیده های جدید در خصوص کنه و پوسیدگی زعفران؛ انتظار برای افت تولید

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 16, 1398
  • اخبار
پوسیدگی زعفران

اخبار و شنیده های جدید در خصوص کنه و پوسیدگی زعفران

بیماری جدید زعفران به کمیت آسیب میزند اما به کیفیت نه

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۳۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت زعفران این استان که دچار پوسیدگی پیاز زعفران است شناسایی شده اما این بیماری هنوز گسترش نیافته است. کل سطح زیر کشت زعفران در کشور بیش از 100 هزار هکتار است که مساحت آسیب دیده (طبق اعلام این مقام مسئول) حدود 0.3 درصد از کل می شود. با این حال برای فعالان بازار و تجار پیاز در گفتگو با دنیای زعفران تصریح کرده اند که وسعت آلودگی بسیار بیشتر است به نحوی که امسال برای یافتن پیاز سالم به منظور کشت در گلخانه، مشکلات بسیار زیادی داشته اند. یکی از فعالان بازار احتمال اثرگذاری جدی این مسئله بر بازار را رد نمی کند. نماینده تربت در مجلس هم در این رابطه گفت که با توجه به پوسیدگی ها، انتظار برای رشد تولید زعفران وجود ندارد (اینجا بیشتر بخوانید)

سید هاشم نقیبی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پوسیدگی پیاز زعفران یک بیماری باکتریایی است که به صورت لکه ای در مزارع زیر کشت این محصول مشاهده شده است. وی با بیان اینکه این بیماری به کیفیت محصول زعفران خراسان رضوی آسیبی نمی رساند و صرفا میزان عملکرد و برداشت زعفران را تحت تاثر قرار می‌دهد ادامه داد: کسانی که پیاز زعفران جا به جا می کنند باید با کارشناسان حفظ نباتات و مدیریت باغبانی ادارات جهاد کشاورزی مشاوره کنند تا از انتقال آلودگی به پیازها جلوگیری کرده و پیازهای آلوده را هم جدا نمایند. مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تمامی کشاورزانی که مشکوک به وجود پوسیدگی در پیازهای زعفران مزارع خود هستند باید برای بازدید کارشناسان باغبانی شهرستان‌ها اقدام کنند و در این زمینه پیگیر باشند.

نقیبی افزود: این بیماری باکتریایی طی دو تا سه سال اخیر در مزارع زعفران مشاهده شده است و برای جلوگیری از گسترش آن هوشیاری کشاورزان بسیار مهم است. سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی پارسال ۸۶ هزار هکتار بود که حدود ۳۰۰ تن زعفران از این مزارع برداشت شد.  فعالیت در حوزه تولید زعفران برای ۱۳۱ هزار نفر در خراسان رضوی به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

پوسیدگی زعفران

گفتنی است پیشتر نیز، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره این آفات توضیحاتی داده بود و گفته بود که آفت مذکور گسترده نیست (اینجا بیشتر بخوانید). با این حال یکی از فعالان بازار گل و پیاز زعفران در گفتگو با دنیای زعفران مدعی شد که این آفت گسترده است. به نحوی که امسال برای پیداکردن مقدار معدودی پیاز سالم برای کشت گلخانه ای مدتها در مناطق مختلف گشته اند اما نهایتا هم پیاز آسیب دیده خریده اند. وی معتقد است که ممکن است این موضوع بر برداشت محصول و نهایتا قیمت ها اثر منفی بگذارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید