تناقض های سیاستی وزارت جهاد کشاورزی؛ توقف یا تداوم حمایت از کشت زعفران ؟!

وام 80 میلیونی با سود 7 تا 9 درصدی برای زیر کشت بردن یک هکتار زمین زعفران

تناقض های سیاستی وزارت جهاد کشاورزی؛ توقف یا تداوم حمایت از کشت زعفران؟!

اعطای وام یارانه ای برای تولید محصولی که خریدار ندارد، چرا؟

در حالیکه ابتدای هفته قبل، خبری مبنی بر “توقف حمایت های توسعه ای از کشت زعفران ” از وزارت جهاد کشاورزی مخابره شده، اکنون و با گذشت فقط دو هفته، اعلام شده است که افراد همچنان می توانند برای زیرکشت بردن یک هکتار زمین زعفران 80 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود یارانه ای ( 7 تا 9 درصد) دریافت کنند.

این در حالی است که طبق برخی براوردها تولید زعفران در کشور در حال رشد است و پیش بینی می شود امسال 430 تا 500 تن زعفران برداشت شود. افزایش تولید و عرضه و عدم توسعه بازارهای صادراتی متناسب با آن یکی از علل افت شدید قیمت زعفران در سال جاری است. به نحوی که قیمت ها هم اکنون به کمتر از قیمت تمام شده رسیده و کشاورزان عملا با تولید زعفران ضرر می کنند. لذا وزارت جهاد کشاورزی مجبور به اجرای سیاست خرید توافقی شده است! حال سوال اینجاست که چرا دولت باید برای محصولی که بازاری اشباع دارد و برای خریدد محصول با قیمت مناسب مجبور به مداخله و اعطای منابع است، وام های کم بهره اعطا کند!

در ادامه مشروح اظهارت زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی را که امروز در اصفهان ایراد شد را  می خوانیم و اظهارت پیشین وی مبی بر توقف حمایت توسعه ای کشت زعفران را هم مورد نظر قرار می دهیم (متن کامل در اینجا).

رقابت ناسالم رقبا با زعفران ایران

رییس دفتر و مجری طرح گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در حالی که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران جهان در اختیار ایران است، سهم ما از این تجارت کمتر از ۱۰ درصد است. حسین زینلی روز چهارشنبه در مراسم آغاز جشنواره طلای سرخ (زعفران ) شهر دهق شهرستان نجف آباد گفت: سال گذشته ۲۸۰ تن زعفران به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار به خارج کشور صادر شد در حالی با رقابت ناسالمی در بازار جهانی از سوی رقبا مواجه هستیم.

وام های 9 درصدی، امسال هم هست!

وی بدون ارایه آمار در زمینه گردش مالی تجارت جهانی زعفران در دنیا، خواهان تغییر ساز و کار کشت و تولید و صادرات زعفران در کشور شد و گفت: یکی از رسالت‌های ما این است که با راه‌اندازی تشکل‌های فعال با دنیا معامله کنیم. زینلی همچنین با اشاره به شرایط تسهیلات اعطایی به کشاورزان گفت: سال گذشته وام‌های بسیار خوبی به کشاورزان داده شد و امسال نیز به هر کشاورز که هر هکتار زعفران را زیر کشت ببرد بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان وام با بهره هفت تا  ۹ درصد تعلق می‌گیرد.  وی به زعفران کاران کشور به ویژه استان اصفهان توصیه کرد که روند کاشت، برداشت و تولید را تغییر بدهند تا برای آنها ارزش افزوده بیشتری داشته باشد.

توسعه ماشین آلات زعفران

رییس دفتر و مجری طرح گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه از تهیه استاندارد زعفران توسط وزارت جهاد کشاورزی برمبنای استاندارد اروپا خبر داد و افزود :بالاترین هزینه زعفران در برداشت آن است زیرا ۳۰۰ نفر روز کارگر برای یک هکتار زعفران بکار گرفته می‌شود که با استاندارد سازی می‌توان از هزینه‌ها کاست. وی تاکید کرد : امسال به همت نخبگان جوان در کشور دستگاه برداشت کلاله زعفران نیز طراحی و راه اندازی شد که این اقدام بزرگی در راستای مکانیزاسیون این نوع کشت محسوب می‌شود زیرا می‌تواند بیش از ۵۰۰ کیلو کلاله زعفران را در روز استحصال کند.

توسعه انبارهای بورسی

زینلی با تاکید بر راه اندازی انبارهای بورس زعفران در کشور گفت: باید در نقاطی که به کشت زعفران اختصاص دارد این انبارها ایجاد شود.

این اظهارات در حالی است که برخی کارشناسان بورسی با توجه به افت شدید حجم معاملات، نسبت به احتمال خاتمه یافتن معاملات ای محصول در تالار نقره ای هشدار می دهند (اینجا بیشتر بخوانید).

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید