• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • اخبار صنعت زعفران در هفته پایانی آبان ماه ؛ دستگاه گل پاک کن با هوش مصنوعی و “اوپک زعفران”!

اخبار صنعت زعفران در هفته پایانی آبان ماه ؛ دستگاه گل پاک کن با هوش مصنوعی و “اوپک زعفران”!

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 2, 1398
  • اخبار

مهمترین اخبار صنعت زعفران در هفته پایانی آبان ماه

آخرین اخبار از دستگاه گل پاک کن زعفران؛ ساخت دستگاه پیشرفته با هوش مصنوعی/ وزیر قول حمایت داد

روز ملی زعفران در افغانستان/ رشد تولید و قیمت در این کشور

انتقاد از مهندسی قیمت ها در آن سوی مرزها و  پیشنهاد تشکیل اوپک زعفران

میزان خرید حمایتی زعفران به 17 تن رسید

زعفران هفته قبل را در حالی پشت سر گذاشت که موج اصلی برداشت گل در تربت حیدریه در حال پایان یافتن است و به مرور عرضه زعفران در مناطق جنوبی تر مثل کاشمر، گناباد و خراسان جنوبی آغاز شده و اوج می گیرد. مهمترین اخبار صنعت زعفران در هفته پایانی آبان ماه که مصادف با قطعی اینترنت، محدودیت فعالیت رسانه ها و فضای ناآرام کشور در اثر سهمیه بندی بنزین بود را در ادامه مرور می کنیم. گفتنی است در این هفته قیمت ها در بورس بعد از یک مرحله رشد نوسانی شد و در بازار هم شاهد رشد مجموعا 100 هزار تومانی قیمت زعفران در هر کیلوگرم بودیم.

آخرین اخباراز دستگاه گل پاک کن زعفران؛ کار با هوش مصنوعی/ وزیر قول حمایت داد

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تولید دستگاه جداسازی کلاله زعفران قراردادی منعقد کردیم که این دستگاه ها نیز طراحی شده و بزودی آماده واگذاری خواهد بود. وی ادامه داد: با وزیر جهاد کشاورزی نیز در این زمینه مذاکراتی داشته ام که او نیز دستور حمایت داده است و اگر بخش خصوصی امتیازات این دستگاه ها را خریداری کند آمادگی داریم چند دستگاه بسازیم و واگذار کنیم.

زینلی تصریح کرد: چندین مدل دستگاه در حال حاضر با همکاری شرکت های دانش بنیان ساخته شده و در صورت آمادگی بخش خصوصی قول می دهیم که چندین دستگاه دیگر تولید کنیم و تحویل بدهیم. به گفته این دستگاه ها با هوش مصنوعی کار می کنند و بسیاری از مشکلات کنونی برداشت گل و نیز جداسازی کلاله را رفع خواهند کرد.

چه خبر از زعفران افغانستان؟

وزیر کشاورزی افغانستان پیشنهاد داد؛ تعیین روز ملی زعفران در تقویم افغانستان / تولید زعفران در افغانستان سریعتر از برنامه رشد کرد/ فعالیت 100 مرکز بسته بندی و 45 شرکت زعفران در افغانستان

وزیر کشاورزی افغانستان از زعفران کاران افغان خواست که روزی را به نام روز ملی زعفران پیشنهاد کنند تا در تقویم این کشور ثبت و هر ساله این روز تجلیل شود. تولید  راین کشور به 18 تن رسیده است در حالیکه قرار بود در سال 1400 به 14 تن برسد!

رشد قیمت زعفران در افغانستان

همزمان ریاست زراعت ولایت هرات افغانستان از افزایش تولید و قیمت زعفران در این ولایت خبر می دهد. عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره زراعت هرات می گوید که  تولید زعفران هرات از ۱۵ تن در سال قبل اکنون به ۱۷ تن می رسد. گفتنی است ۹۰ درصد زعفران افغانستان در ولایت غربی هرات تولید می شود و لذا میزان تولید در هرات را می توان مساوی با کل تولید زعفران افغانستان دانست (فقط یک تن در خارج از این ولایت تولید می شو)

 طبق اعلام مقامات کشاورزی افغانستان، قیمت یک کیلو زعفران در سال گذشته ۳۰ تا ۴۵ هزار افغانی بود اما امسال با  بین ۵۰ تا ۶۰ هزار افغانی خرید و فروش می شود.

پایان کار زعفران تولید 97 در بورس

چهارشنبه هفته قبل، اخرین روز معاملاتی زعفران کهنه سررسید آبان 98 بود. زعفران نگین در قیمت 7 تا 7.5 میلیون تومان به کار خود پایان داد که تقریبا معادل قیمت های نگین در آبان گذشته است. سال گذشته نیز زعفران نگین کهنه (تولید 96) در روزهای پایانی با افت قیمت مواجه شد و تا 7.4 هم کاهش یافت. البته امسال قیمت برخی نمادها تا زیر 7 هم کاهش یافت.

تجار ارزان فروش، باید خودشان زیان رقابت منفی را بپردازند نه کشاورزان

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در اخبار صنعت زعفران حضور پررنگی داشت. وی ضمن انتقاد شدید از رقابت منفی برخی تجار و کاهش شدید قیمت زعفران گفت: ما هر گرم زعفران را یک دلار به مشتری های خارجی می فروشیم درحالی که آنها همان زعفران را ۵ دلار در بازارهای جهانی می فروشند.

زینلی گفت: باید روند به صورتی شود که اگر صادرکننده ای اقدام به ارزان فروشی زعفران در بازارهای جهانی می کند زیان آن را نیز خودش متقبل شود به عنوان مثال اگر بخواهد ارز حاصل از آن را به کشور برگرداند نمی تواند محصول خود را با قیمت کم عرضه کند و ما امسال این روند را اصلاح خواهیم کرد و اجازه این کار را نمی دهیم. وی گفت: اجازه نمی‌دهیم عده ای با ارزان فروشی و رقابت ناسالم قیمت را در بازارهای جهانی کاهش دهد.

پیشنهاد تشکیل اوپک زعفران

یک فعال اقتصادی در خراسان رضوی گفت:در نظر داریم بانک جهانی تحت عنوان «اوسِک» راه اندازی کنیم که تحریم‌بردار نباشد.

بانک جهانی اوسک راهی برای مدیریت تولید و صادرات زعفرانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مصطفوی یک تولید کننده زعفران و فعال اقتصادی در خراسان رضوی با تاکید بر این نکته که در عرصه زعفران نیازمند سازمانی جهانی همچون اوپک هستیم، گفت: برای مدیریت تولید و صادرات زعفران، با راه اندازی این سازمان در کمتر از ۳ سال در ایران، چهار میلیارد دلار نصیبمان می‌شود.

اخبار صنعت زعفران ؛ خرید حمایتی زعفران به ۱۷تُن رسید

در قالب طرح خرید حمایتی ۱۷تُن زعفران توسط شبکه تعاون روستایی خراسان رضوی در دو هفته اخیر از کشاورزان خریداری شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی زعفران در اینخرید حمایتی 17 تن زعفران به روش حمایتی در خراسان رضوی استان موجب تعادل قیمت محصول در بازار و رضایت کشاورزان زعفرانکار شده‌ است.

مهدی ناصری مقدم با بیان اینکه خرید حمایتی زعفران از ۱۰آبان ماه در این استان آغاز شده‌ است افزود:هم اکنون ۱۸مرکز خرید حمایتی زعفران در شهرستان‌های خراسان رضوی فعالند و خرید محصول از کشاورزان را انجام می‌دهند و طبق اعلام قبلی، خرید زعفران در اجرای این طرح تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

قیمت زعفران را در آن سوی مرزها مهندسی می کنند

شالچیان، فعال بخش‌خصوصی و مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران به مهندسی قیمت زعفران در آن سوی مرزها اشاره کرد و گفت: در طول ۴۰ سال گذشته هر زمان که ارزش پول ایران تضعیف شده و قیمت ارز نوسان داشته است، قیمت زعفران نیز در بازارهای جهانی کاهش یافته است. به‌عنوان مثال در سال ۹۷ که قیمت ارز بالا رفت نرخ زعفران از ۱۴۰۰ یورو به ۷۰۰ یورو کاهش پیدا کرد. به عبارتی در آن سوی مرزها عده‌ای مهندسی می‌کنند که قیمت زعفران ایران باید چقدر باشد. متن کامل

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید