• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • شرایط خرید حمایتی زعفران؛ از هزینه آزمایشگاه تا بیمه و روند بازار و زمان پرداخت

شرایط خرید حمایتی زعفران؛ از هزینه آزمایشگاه تا بیمه و روند بازار و زمان پرداخت

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 21, 1398
  • اخبار

توضیحات رئیس سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی درباره خرید حمایتی زعفران

نحوه پرداخت پول کشاورز مشخص نیست؛ در اسرع وقت!/ هزینه آزمایشگاه 150 هزار تومان و بر عهده کشاورز است/ محصولات در انبار و حمل و نقل بیمه هستند/

ناصری: بازار زعفران قطعا با افزایش قیمت مواجه می‌شود/ احتمالا امسال تا 70 تن خرید کنیم/ کشاورزان عجله نکنند

اهم اظهارات رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در نشست خبری درباره شرایط خرید حمایتی زعفران :

 کشاورزان عجله نکنند و به میزان نیازشان زعفران تحویل دهند زیرا بازار زعفران قطعا با افزایش قیمت مواجه خواهد بود.

آمار موجود در خصوص زعفران بسیار بالا است، اما ما به میزانی خریداری می‌کنیم که بازار متعادل شود و امسال ممکن است تا ۷۰ تن خرید کنیم. بازار بورس زعفران برای ما مهم بوده و در بازار بورس قیمت نگین و شبه نگین نزدیک به قیمت حمایتی است.

طبق دستورالعمل، هزینه آزمایشگاه با کشاورز است که این هزینه از قیمت خرید کم می‌شود و کشاورزانی که محصولشان در آزمایشگاه مورد تایید واقع نشد نیز ملزم به پرداخت این هزینه هستند که در حدود قیمتی هر نمونه ۱۵۰ هزارتومان است.

امسال هیچ نوع نحوه پرداختی مشخص نشده است/ وی تاکید کرد: خریدهای سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی از کشاورزان به‌گونه‌ای است که 60 درصد وجه در زمان خرید و 40 درصد مابقی در بازه زمانی 2 ماهه بوده و نمونه آخر در خرید گوجه‌فرنگی بود و برای نحوه پرداخت وجوه زعفران‌کاران هم همین برنامه را داریم، البته قولی به کشاورز نداده‌ایم و اعلام کرده‌ایم در اسرع وقت و به محض تخصیص اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه به حساب کشاورز واریز می‌شود.

وی گفت: بیمه زعفران و محصولات کشاورزی توسط صندوق بیمه کشاورزی انجام می‌شود و تنها بیمه ما این است که محصولات موجود در انبار را در بحث احتراق و آتش‌سوزی بیمه می‌کنیم و در بحث حمل و نقل این بیمه نیز انجام می‌شود.

مشروح اظهارات درباره شرایط خرید حمایتی زعفران :

به گزارش دنیای زعفران از ایسنا، ایرج ناصری مقدم روز دوشنبه در نشست خبری طرح حمایتی خرید زعفران، اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی از دو بخش حاکمیتی و تشکل‌ها تشکیل شده که بیشترین وظیفه خریدهای مباشرتی، توافقی، حمایتی یا تضمینی با نظارت نهادهای حاکمیتی و با عمل کردن قسمت تشکل‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: مجموعه ۶۷۱ تشکل موجود از قبیل روستایی و کشاورزی از اتحادیه‌ها و تشکل‌های تعاون خدمات روستایی و تعاونی‌های کشاورزی تخصصی در زمینه خدمات‌رسانی به بخش کشاورزی فعالیت‌های گسترده ای می‌کنند که خریدهای حمایتی، توافقی و تضمینی بخشی از این موارد است. هر زمان در بحث تنظیم بازار این احساس در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود که به کشاورز آسیب خواهد رسید، سازمان این وظیفه را در خود احساس می‌کند که یا خرید حمایتی، یا توافقی و یا تضمینی انجام دهد.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از زمان ابلاغ تاکنون نزدیک به ۶ کارگروه استانی داشتیم که در این ۶ کارگروه، ۱۸ مرکز خرید زعفران در استان برای خرید تجهیز و از پنجشنبه گذشته همراه با ابلاغ دستورالعمل‌ها و جداول خرید، خرید در شهرستان‌ها آغاز شد. این خرید در هشت مرکز در تربت حیدریه، تربت جام، رشتخوار، زاوه و پس از آن در مشهد، نیشابور و سبزوار انجام شد و این کار در سایر مراکز نیز صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: تاکنون نزدیک به ۸ تن زعفران خریداری شده‌ و نوع خرید به این شکل است که به صورت تحویل موقت از کشاورز بوده، این زعفران‌ها در پلاستیک‌های مخصوص در حضور خود کشاورز توزین شده و با پهنه‌بندی و نامه جهاد مبنی بر کشاورز بودن فرد، زعفران تحویل و جلوی کشاورز پلمپ می‌شود تا مراحل آزمایشگاهی را طی کند. از هر محموله ۲ نمونه ۵ گرمی آزمایش گرفته می‌شود؛ یک نمونه شاهد در داخل پلاستیک پلمپ و نمونه دیگر راهی آزمایشگاه می‌شود.

ناصری مقدم اضافه کرد: با استعلام انجام شده، ۱۰ آزمایشگاه در استان دارای استانداردهای لازم برای این آزمایش‌ها هستند که با ۱۰ آزمایشگاه قرارداد بسته شده و در آزمایشگاه ظرف مدت  ۴۸ تا ۵۲ ساعت نتیجه به ما ابلاغ و با جدول استاندارد ملی زعفران تطبیق داده خواهد شد، چنانچه قابل تحویل باشد، قرارداد دائمی مبنی بر واگذاری زعفران به دولت، بین سازمان تعاون با کشاورز بسته شده و زعفران به انبار اصلی سردخانه در مشهد ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان خراسان در خصوص قیمت خرید زعفران در طرح حمایتی، گفت: زعفران تحویل داده شده چهار رنج قیمتی دارد. زعفران پوشال معمولی با قیمت ۸ میلیون و ۲۰۰هزارتومان، زعفران پوشال رشته‌ای درجه یک با قیمت ۹ میلیون تومان، زعفران رشته‌ای شبه نگین با قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران رشته‌ای نگین با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود که این زعفران‌ها با آنالیز و دستورالعمل اداره ملی زعفران قیمت‌گذاری و قرارداد با کشاورز بسته می‌شود.

وی با بیان اینکه تا تاریخ ۳۰ آذر ابلاغیه سازمان مرکزی، خرید ادامه دارد و این ۱۸ مرکز دایر هستند، عنوان کرد: ما تمایلی به خرید زعفران نداریم و مسئول تنظیم بازار هستیم؛ تا زمانی که کشاورز احساس کند قیمت حمایتی به نفعش هست ما خرید را انجام می‌دهیم و در خصوص محدودیت حمایتی تاکنون هزار میلیاد تعیین اعتبار انجام شده است.

ناصری مقدم در خصوص تجربه اجرای طرح حمایتی مشابه درخصوص گوجه‌فرنگی، تصریح کرد: گوجه‌فرنگی بسیار زیاد بود، در واقع ما با سونامی گوجه‌فرنگی مواجه بودیم و برای تنظیم بازار ۴۱ هزار تن گوجه خریداری کردیم. امسال نیز آمار موجود در خصوص زعفران بسیار بالا است، اما ما به میزانی خریداری می‌کنیم که بازار متعادل شود و امسال ممکن است تا ۷۰ تن خرید کنیم. بازار بورس زعفران برای ما مهم بوده و در بازار بورس قیمت نگین و شبه نگین نزدیک به قیمت حمایتی است.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال در دستورالعمل ابلاغی در کمیته راهبری با اعضای مشخص شده، تصمیم‌گیری خرید، نگه‌داری و شرایط بیمه و خسارت فیزیکی انجام شده است. بحث فروش زعفران بعد از خرید یا حین خرید نیز در چارچوب مقررات جاری به کمیته سپرده شده که یا به صورت مزایده و یا ارائه در تالار بورس به فروش می‌رسد.

وی افزود: در خصوص بحث تشخیص کشاورز در دستورالعمل به صراحت بیان شده که این اقدام زیر نظر کمیته مربوط به خرید زعفران انجام می‌شود و با توجه به پهنه‌بندی که در اختیارشان است، در یک فرمت طراحی شده که یکسان و دارای شماره سریال است، کشاورز به ما معرفی و اصالت وی توسط جهاد تایید می‌شود.

ناصری مقدم در خصوص نحوه و شرایط خرید زعفران در طرح حمایتی، بیان کرد: در هنگام تحویل زعفران، خبره محلی که درمحل مستقراست تایید می‌کند این زعفران مربوط به امسال بوده یا کهنه است. امسال طبق دستورالعمل، هزینه آزمایشگاه با کشاورز است که این هزینه از قیمت خرید کم می‌شود و کشاورزانی که محصولشان در آزمایشگاه مورد تایید واقع نشد نیز ملزم به پرداخت این هزینه هستند که در حدود قیمتی هر نمونه ۱۵۰ هزارتومان است.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص گوجه‌فرنگی دو ماه پول کشاورز پرداخت شد و مابقی مربوط به اشکالات در مشخصاتی بوده که خود کشاورز داده و ۴۹ درصد این پروسه به همین دلیل به طول انجامیده است.

وی با اشاره به حجم زیاد کشت زعفران در سال جاری، عنوان کرد: امسال هیچ نوع نحوه پرداختی مشخص نشده است. در کشور آماری داده شده که شاید نزدیک به ۵۰۰ هزار تن زعفران کشت شده باشد و بیشتر این زعفران صادراتی است، اما آمار دقیق را باید از جهاد کشاورزی جویا شد.

ناصری مقدم اضافه کرد: کشاورزان عجله نکنند و به میزان نیازشان زعفران تحویل دهند، زیرا بازار زعفران قطعا با افزایش قیمت مواجه خواهد بود. زعفران با گوجه‌فرنگی متفاوت است و خریدش نیازی به عجله ندارد. با توجه به قیمت بالای هرکیلوی آن باید نکات مورد نظر در خصوص آن به دقت چک شود.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در دستورالعمل امسال خرید به دو نحو انجام می‌شود، تصریح کرد: یک مورد خرید حمایتی است که در ۱۸ مرکز ما انجام می‌شود و در روش دوم پنج انبار و پنج معتمد اعلام آمادگی کردند و قرار است مکاتباتی با سازمان انجام دهند، این روش بدین صورت است که کشاورز محموله را وارد بازار بورس خواهد کرد و سپرده کالایی به او داده خواهد شد. زعفران با اجازه خود کشاورز در بورس عرضه می‌شود. اگر زعفران بالاتر از خرید حمایتی خریداری شود، این زعفران به فروش می‌رسد، اما چنانچه سه روز در تالار بورس ماند و به فروش نرفت؛ در تالار بورس خرید حمایتی توسط سازمان انجام می‌شود و این موضوع در پنج نقطه استان در حال راه‌اندازی ست. اگر امروز کشاورز متوجه شود که بازار به نفعش است، اقدام به شرکت در این طرح نمی‌کند.

وی گفت: بیمه زعفران و محصولات کشاورزی توسط صندوق بیمه کشاورزی انجام می‌شود و تنها بیمه ما این است که محصولات موجود در انبار را در بحث احتراق و آتش‌سوزی بیمه می‌کنیم و در بحث حمل و نقل این بیمه نیز انجام می‌شود.

ناصری مقدم در خصوص همکاری خراسان رضوی با خراسان شمالی و کمک به آن برای اجرای طرح، بیان کرد: خراسان شمالی با توجه به عدم وجود آزمایشگاه استاندارد خواستار این است که کمکی از سمت خراسان رضوی در بحث نمونه‌گیری‌ها انجام شود. یکی از وظایف سازمان بحث تنظیم بازار بوده و اعتقاد ما بر این است که حرکت عناصر بازار را منطقی کنیم. منبع خبر شرایط خرید حمایتی زعفران : خبرگزاری های ایسنا و تسنیم /

به گفته مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی هم اکنون ۱۸ مرکز خرید حمایتی زعفران در شهرستان های زعفران خیز استان فعال دوتا کنون بیش از ۶ تن خرید زعفران از کشاورزان ثبت شده است

پیشتر و با وجود شروع اجرای طرح درباره شرایط خرید حمایتی زعفران جزئیات زیادی اعلام نشده بود

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: تحولات زعفران ؛شورای ملی زعفران قدرت می گیرد | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید