ضعف در مکانیزاسیون محصول زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 22, 1398
  • اخبار
نقیبی - مکانیزاسیون محصول زعفران

ضعف در مکانیزاسیون محصول زعفران

مکانیزاسیون محصول زعفران باعث کاهش 60 تا 70 درصدی هزینه های تولید می شود

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی درباره مکانیزاسیون محصول زعفران و همچنین فراوری آن گفت: در امر دسته‌بندی کردن و تولید زعفران هنوز هم برای گل پر کردن زعفران دستگاهی وجود ندارد و به رغم اینکه ایران رتبه نخست تولید زعفران جهان را دارد اما همچنان در زمینه تحقیقات و ابداعات در زمینه تسهیل سازی امر کشت، داشت، برداشت و دسته بندی زعفران دچار خلاء و کمبود هستیم.

وی درباره فرآوری زعفران هم گفت: بیش از ۱۲۰ واحد بسته بندی زعفران در خراسان رضوی گرچه فعالیت مناسبی دارند اما تمام این واحدها محصول را به صورت خام بسته‌بندی می کنند.

آثار مکانیزاسیون محصول زعفران در هزینه های تولید

هاشم نقیبی افزود: اگرچه در زمینه مکانیزاسیون محصول زعفران یک سری کارهای مخترعان و مبتکران شروع شده است اما هنوز  نتایج مورد توجه از این تلاش ها کسب نشده است. وی تاکید کرد: انجام علمیات مناسب بهداشتی در حین و پس از برداشت در افزایش کیفیت، بازار پسندی و صادرات این محصول نقش تعیین کننده دارد.

به گزارش ایرنا، نقیبی گفت: مکانیزه‌شدن روند کاشت،داشت و برداشت محصول زعفران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد موجب کاهش هزینه های تولید این محصول می شود.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه تولید به بخش کاشت زعفران اختصاص دارد اظهارداشت: ۳۵ درصد هزینه نیز مربوط به برداشت و ۴۰ درصد دیگر در بخش گل پرکنی و خشک کردن محصول مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین مکانیزاسیون در این حوزه بسیار مهم است.

درباره تلاش های انجام شده باری مکانیزاسیون محصول زعفران اینجا بیشتر بخوانید

رعایت بهداشت، اصل اولیه

نقیبی گفت: توصیه می‌شود که کشاورزان حتما در مرحله برداشت گل از دستکش بهداشتی، ظروف تمیز و کیسه‌های حمل کننده عاری از هرگونه ماده شیمیایی استفاده کنند زیرا مشاهده هر گونه ماده خارجی، بقایای کود و سموم  در محصول نهایی در آزمایشگاه های کشورهای خارجی موجب برگشت محصول و صدور گواهی فقدان کیفیت برای آن می‌شود.

وی تاکید کرد: شیوه‌های سنتی گل پرکنی و استفاده از لوازم و محل های سنتی همانند فرش منازل دیگر روش خوبی برای تولید محصولی راهبردی مانند زعفران نیست و لحاظ کردن بهداشت در تولید محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: بار میکروبی محصول زعفران در صادرات و مصرف در کشورهای جهان به شدت مورد توجه است و جز ملاک های اساسی محسوب می‌شود.

نقیبی  گفت: همچنین با توجه به اینکه خرید و فروش زعفران به بورس راه یافته است لذا کشاورزان برای سود و درآمد بیشتر باید استانداردهای اعلام شده در این زمینه را هم رعایت کنند.

فرآوری زعفران در حاشیه

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه فرآوری زعفران در داخل کشور ضرورتی است که هنوز هم مورد بی مهری و بی توجهی قرار دارد افزود:بیش از ۱۲۰ واحد بسته بندی زعفران در خراسان رضوی گرچه فعالیت مناسبی دارند اما تمام این واحدها محصول را به صورت خام بسته‌بندی می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید