• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی؛ از آخرین وضعیت صادرات و خرید حمایتی زعفران تا خسارات سرما و برنامه های اتاق بازرگانی برای زعفران

مرور هفتگی؛ از آخرین وضعیت صادرات و خرید حمایتی زعفران تا خسارات سرما و برنامه های اتاق بازرگانی برای زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 9, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران

از آخرین وضعیت صادرات و خرید حمایتی زعفران تا خسارات سرما و برنامه های اتاق بازرگانی برای زعفران

مهمترین اخبار و تحولات صنعت زعفران در اولین هفته آذر را در ادامه مرور می کنیم

مروری بر وضعیت قیمت ها در بازارهای سه گانه

زعفران در حالی هفته قبل را تمام کرد که درباره نگین، قیمت گواهی به حدودا 10 درصد بالاتر از قیمت نقدی رسید که یک نقطه تعادلی است. همچنین قیمت ذاتی آتی نیز با قیمت گواهی یکی شد. درباره پوشال نیز قیمت نقدی و گواهی در محدوده 7 و برابرند و قیمت آتی بین 7.3 تا 7.7 قرار دارد. در این رابطه، اینجا بیشتر بخوانید.

30 درصد از مبلغ خرید حمایتی زعفران، نقد پرداخت می شود

رییس اداره تعاون روستایی تایباد روز دوشنبه با اشاره به خرید 5 تن زعفران در سال جاری از کشاورزان در قالب خرید حمایتی گفت: روزانه بیش از 500کیلوگرم زعفران خشک در این شهرستان خریداری می‌شود و 30درصد مبلغ کارشناسی شده زعفران به کشاورزان بعد از تایید محصول پرداخت شده و 70درصد دیگر آن طی قراردادی در مدت کوتاهی پرداخت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

۳۰ تن زعفران خریداری شد، ۱۲ میلیارد تومان پرداخت شد!

درباره خبر فوق، در انتهای هفته جزئیات بیشتری اعلام شد. طبق اعلام مدیرعمل سازمان تعان روستایی، تاکنون بیش از ۳۰ تن زعفران از کشاورزان در قالب طرح خرید حمایتی دریافت شده است و ۱۲ میلیارد تومان از مطالبات زعفران کاران در قالب این طرح پرداخت شده است. به گفته وی این اولین مرحله پرداخت مطالبات زعفران کاران بوده است. گفتنی است خرید حمایتی زعفران دقیقا از یک ماه قبل (۸ آبان) اغاز شده است.

معضلات 4 گانه کشت زعفران از زبان یک مقام محلی

به گفته یک مقام محلی در استان خراسان رضوی “نبود نگاه علمی و صنعتی و نبود ارتباط با مراکز دانشگاهی”، “تغییرات اقلیمی”، “روش های سنتی داشت و برداشت” و “نوسانات دستمزد و هزینه های برداشت و فرآوری” از مهمترین معضلات پیش روی صنعت زعفران است. حسین زاده درباره تغییرات اقلیمی گفت: تغییرات شدید اقلیمی و گرمای شدید در فصل تابستان موجب تاخیر در باردهی پیاز زعفران  و سرمای زیاد و زودرس در فصل پاییز و زمستان و همزمانی آن با برداشت زعفران به طور معمول موجب خسارت کشاورزان و زعفران داران می شود. /منبع: ایرنا

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران: امسال صادرات زعفران شرایط مطلوبی دارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ، خودداری گمرک از ارائه آمار صادرات و مسائل تعهد ارزی را جزو مهمترین مشکلات صادرکنندگان زعفران دانست و درباره وضعیت صادرات در سال جاری گفت: امسال صادرات زعفران شرایط مطلوبی دارد. میری پیشتر هم از رشد قابل توجه صادرات زعفران در (آبان امسال) خبر داده بود. به طور کلی به نظر می رسد صادرکنندگان زعفران توانسته اند برخی معضلات ساختاری را به مرور حل کرده و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و موتور صادرات را گرم نگه دارند. با این حال میری تصریح کرده که چند تن از فعالان ممنوع الفروش شده اند!

رئیس اتاق ایران: اوضاع نابه سامان در صادرات زعفران بی نظیر است!

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: زعفران، فخر کالا‌های صادراتی استان است، اما اوضاع نابه‌سامانی که در مورد زعفران وجود دارد مثل رقابت‌های مخرب و بی‌تخصصی‌ها در مورد هیچ کالای دیگری نیست. غلامحسین شافعی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: پیشنهادات شورای ملی زعفران برای سامان‌دادن به این وضع با مصوبه شورای گفت‌وگوی استان، در سطح ملی پیگیری می‌شود.

قیمت خرید زعفران از کشاورز، ی دوازدهم قیمت خرده فورشی

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران هم گفت: نرخ خرید زعفران از کشاورز حدود یک دوازدهم قیمت آن در خرده‌فروشی‌های بازار مصرف است. وی افزود: پیگیر صدور کارت صلاحیت برای صادرکنندگان زعفران هستیم. 

اولین برآوردها از خسارت سرما

کاهش محسوس دمای هوا و وقوع یخبندان ۱۵ تا ۵۰ درصد به مزارع زعفران خراسان جنوبی و همچنین خسارت ۱۰ میلیارد تومانی به مزارع گناباد شد. جزویات بیشتر را اینجا بخوانید

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید