مهندسی قیمت زعفران در آن سوی مرزها

مهندسی قیمت زعفران + رقابت منفی تجار

یک فعال بخش خصوصی مطرح کرد؛

قیمت زعفران را در آن سوی مرزها مهندسی می کنند

شالچیان: هر بار که نرخ ارز در ایران رشد کرده نرخ دلاری زعفران سقوط کرده است

شالچیان، فعال بخش‌خصوصی و مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران به مهندسی قیمت زعفران در آن سوی مرزها اشاره کرد و گفت: در طول ۴۰ سال گذشته هر زمان که ارزش پول ایران تضعیف شده و قیمت ارز نوسان داشته است، قیمت زعفران نیز در بازارهای جهانی کاهش یافته است. به‌عنوان مثال در سال 97 که قیمت ارز بالا رفت نرخ زعفران از ۱۴۰۰ یورو به ۷۰۰ یورو کاهش پیدا کرد. به عبارتی در آن سوی مرزها عده‌ای مهندسی می‌کنند که قیمت زعفران ایران باید چقدر باشد.

گزارش های متعدد درباره مهندسی قیمت زعفران در آن سوی مرزها

به گزارش دنیای زعفران یکی از علل این موضوع رقابت مخرب صادرکنندگان زعفران و شکستن قیمت ها در آن سوی مرزهاست که بارها مورد انتقاد بوده است. در این رابطه می توانید گزارش های زیر را بخوانید:

علت کاهش قیمت زعفران ، دلالان بین المللی و رقابت مخرب تجار بود

زخم قدیمی “رقابت مخرب صادرکنندگان” در صنعت زعفران؛ باز هم قیمت نصف می شود؟!

با مقایسه تغییرات ۱۰ ساله قیمت زعفران و پسته و کشمش؛ واکاوی علت جاماندگی ارزی زعفران

مقصرین وضعیت بد بازار از زبان تجار باسابقه: دلالی تمام عیار برخی برای خارجیها، سفته بازی بورسی

به گزارش مهر، امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران در نشستی خبری  ضمن اشاره به خرید حمایتی زعفران در سال 96 گفت: ما در این خرید ۶۰ تن زعفران را در یک بستر الکترونیک خریداری کردیم. وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، تصریح کرد: اما متاسفانه این محصول به نام اسپانیا و سایر کشورها معامله می‌شود.

قیمت زعفران را عده ای در آن سوی مرزها مهندسی می کنند

 این فعال بخش‌خصوصی اضافه کرد: در طول ۴۰ سال گذشته هر زمان که ارزش پول ایران تضعیف شده و قیمت ارز نوسان داشته است، قیمت زعفران نیز در بازارهای جهانی کاهش یافته است. به‌عنوان مثال در سال 97 که قیمت ارز بالا رفت نرخ زعفران از ۱۴۰۰ یورو به ۷۰۰ یورو کاهش پیدا کرد. به عبارتی در آن سوی مرزها عده‌ای مهندسی می‌کنند که قیمت زعفران ایران باید چقدر باشد و چقدر باید دست کشاورزان ایرانی را بگیرد و بر این اساس قیمت‌گذاری می‌کنند.

خرید حمایتی به نفع کشاورز شد

 شالچیان با بیان اینکه در سال ۹۶ ما برای حمایت از تولید، خرید را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرد که این به نفع تولید‌کننده داخل بود ضمن اینکه طرح به‌صورت شفاف اجرا شد و مشخص بود که چه کسی چقدر زعفران تحویل داده است. به گفته وی این خرید جزو معدود دفعاتی بود که وقتی خرید تمام شد، محصول کم نشده بود و کاملا به اندازه خریداری شد.

مهندسی قیمت زعفران + رقابت منفی تجار

فعایت های شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی در حوزه صادرات

 مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ما در بحث خریدهای حمایتی، تمرکز نداریم و خرید زعفران نیز توسط ما انجام نمی‌شود، ادامه داد: این شرکت درحال‌حاضر بر صادرات رب‌گوجه‌فرنگی و کیوی متمرکز شده است. وی از صادرات رب‌گوجه‌فرنگی به روسیه برای اولین بار خبر داد و گفت: قراردادی را در این زمینه امضا کرده‌ایم و قرار است حدود ۴۰۰ تن رب‌گوجه‌فرنگی برای اولین بار به‌صورت پایلوت به روسیه صادر شود که سازمان مرکزی تعاون روستایی از این کار حمایت می‌کند تا بستری برای صادرات رب‌های حاصل از گوجه‌فرنگی‌های مازادی که امسال از کشاورزان به‌صورت حمایتی خریداری شده، فراهم شود.

شالچیان در پایان به صادرات کیوی اشاره و تصریح کرد: حدود هزار تن کیوی به ایتالیا که خود بزرگ‌ترین صادر‌کننده این محصول است، صادر کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران گفت که این محصول را مجددا به نام خود صادر می‌کنند ضمن اینکه هر کیلو کیوی صادراتی ۵۵ سنت بوده است.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید