• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • توضیحات جدید درباره تولید زعفران در سال جاری؛ رشد تولید زعفران فقط 4 درصد!

توضیحات جدید درباره تولید زعفران در سال جاری؛ رشد تولید زعفران فقط 4 درصد!

توضیحات جدید درباره تولید زعفران در سال جاری؛ رشد تولید زعفران فقط 4 درصد!

3 دلیل عدم تحقیق پیش بینی ها از رشد تولید زعفران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی درباره رشد تولید زعفران در این استان گفت: با پایان برداشت محصول از مزارع زعفران میزان تولید این محصول در استان امسال به ۳۱۰ تن رسید.

گفتنی است تولید خراسان رضوی در سال گذشته 298 تن بوده است. که به معنی رشد صرفا 4 درصدی تولید در این استان است. نقیبی با بیان اینکه پیش بینی، تولید 350 تن زعفران در سال جاری در خراسان رضوی بود درباره علل عدم تحقق این رشد به این موارد اشاره کرد:

  • شرایط آب و هوایی پاییز امسال و بارندگی اواخر مهر و اواسط آبان ماه و نیز تجربه دمای زیر صفر درجه طی هفته نخست آبان ماه در مناطق گرمسیر استان مانند مه‌ولات، گناباد، بجستان، رشتخوار و تربت‌حیدریه
  • بارندگی‌های شدید اول فصل پاییز در برخی مناطق مانند نیشابور، تربت‌حیدریه و مشهد
  • پوسیدگی قارچی در پیاز زعفران که براثر بارندگی

گفتی است پیش بینی تولید زعفران در کل کشور حدود 500 تن بوده است که طبق برآوردهای جدید این عدد بسیار کمتر محقق شده است. مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی میزان تولید امسال در کل کشور را 430 تن پیش بینی کرده است.

به گزارش ایرنا، هاشم نقیبی دوشنبه ۲ دی افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده به‌صورت میانگین ۲۰ درصد برداشت محصول زعفران امسال براثر خسارت ناشی از شرایط آب و هوایی از بین رفته است ازاین‌رو این میزان برداشت، تقریبا معادل پارسال است و افزایش چندانی نداشته است.

وی درباره رشد تولید زعفران و سطح زیر کشت ادامه داد: امسال سطح برداشت زعفران در استان خراسان رضوی در حدود ۹۰ هزار هکتار بوده است. به‌رغم پیش‌بینی افزایش عملکرد و برداشت ۳۵۰ تن محصول، این میزان برداشت به دلایل مختلف محقق نشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص عوامل مؤثر در این زمینه گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی پاییز امسال و بارندگی اواخر مهر و اواسط آبان ماه و نیز تجربه دمای زیر صفر درجه طی هفته نخست آبان ماه در مناطق گرمسیر استان مانند مه‌ولات، گناباد، بجستان، رشتخوار و تربت‌حیدریه کشاورزان زعفران کار دچار خسارت ناشی از سرما در مزارع این محصول شدند.

نقیبی افزود: بارندگی‌های شدید اول فصل پاییز در برخی مناطق مانند نیشابور، تربت‌حیدریه و مشهد هم‌زمان با برداشت گل موجب خسارت به محصول شد.

وی ادامه داد: پوسیدگی قارچی در پیاز زعفران که براثر بارندگی رخ می‌دهد هم از دیگر عوامل تحت تأثیر قرار گرفتن میزان برداشت زعفران بوده است.

در قالب خرید حمایتی زعفران ۷۰ هزار و ۹۷۴ کیلوگرم محصول زعفران کشتزارهای خراسان رضوی طی این مدت در قالب حمایتی از کشاورزان خریداری‌شده است.

پارسال سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار و حجم محصول برداشت‌شده از آن سطح ۲۹۸ تن بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید