پول زعفران به جیب چه کسانی می روند؟ (1)
اشنایی با برندهای زعفران (1)؛ شرکت میاسا
میاسا (MIASA) یکی از برندهای فعال در حوزه زعفران است که اگرچه شرکت کوچکی است اما سهم مهمی در بازار زعفران اروپا دارد. این شرکت که توسط یک ایرانی-آلمانی به نام مایکل ثابت اداره می شود علاوه بر تولید 20 محصول معطر به زعفران (از نوشیدنی تا عسل و برنج و قهوه) ، نRش مهمی نیز در تامین زعفران مورد نیاز صنایع در اروپا، به صورت عمده، دارد.
در ادامه گزارش ایسنا از این برند و مالک ان را که سال 95 به ایران امده را می خوانیم.
زعفران ، اکنون به منبع پولسازی یک شرکت آلمانی کوچک تبدیل شده که برای تولید و فروش محصولات زعفرانی، میلیونها تن از این ادویه را از ایران وارد می کند.
ما تلاش می کنیم روح زعفران و جادویی که دارد را تسخیر کنیم
مایکل ثابت، یک مدیر بازرگانی ایرانی-آلمانی که شش سال قبل کار در بانک را برای تاسیس شرکت Miasa GmbH رها کرد و اکنون هر سال درآمدش را دو برابر می کند، درباره فعالیتش گفت: ما تلاش می کنیم روح زعفران و جادویی که دارد را تسخیر کنیم.
ثابت یکی از مدیران شرکتهای آلمانی است که پس از پایان تحریمهای هسته ای، گشایش فرصتهای بزرگی را در ایران می بینند. شمار زیادی از این مدیران که تمایل زیادی به احیای روابط تجاری دارند، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان را در دومین سفرش به ایران همراهی خواهند کرد.
ثابت در این باره گفت: آلمان همواره روابط خوبی با ایران داشته و تصور می کنم این روابط همچنان گسترش پیدا خواهد کرد و امیدوارم پایان تحریمها اجازه دهد صادرات افزایش پیدا کرده و تاثیر مثبتی بر واردات داشته باشد.
تولید 20 محصول زعفرانی
شرکت Miasa زعفران مرغوب در مقادیر زیاد برای کاربران صنعتی فراهم می کند و همچنین ۲۰ محصول مختلف از نمک دریایی، عسل، برنج و حتی قهوه زعفرانی تولید می کند که از طریق وب سایت این شرکت یا در فروشگاههای لوکس به فروش می رسند.
به گفته این مدیر آلمانی، فعالیت Miasa به دلیل تقاضای فزاینده برای محصولات با چاشنی زعفران، به سرعت رشد می کند. سوئد یکی از بزرگترین مصرف کنندگان زعفران است زیرا این ادویه در غذاهایی که در کریسمس تهیه می شوند، نقش اساسی دارد.
وی حتی تلاش کرد در آلمان زعفران پرورش دهد اما به سرعت متوجه شد که در مقیاس کوچک نمیتواند میزان مورد نیاز برای استفاده صنعتی را تولید کند. ایران حدود ۹۰ درصد از زعفران دنیا را تولید می کند اما صدها سال قبل در قرون وسطی، آلمان، اتریش، سوییس و ایتالیا هم تولیدکنندگان مهمی بودند.
ایده تاسیس Miasa پس از اینکه پدر ایرانی و مادر آلمانی آقای صابت یک بسته زعفران از سفر به ایران برای وی سوغات آوردند، شکل گرفت و باعث شد وی این ایده را عملی کند. منبع: اینجا
ارزش افزوده زعفران به جیب میاسا و امثال ان می رود. وظیفه ماست که این ارزش را در داخل کشور ایجاد کنیم تا پولش به جیب افراد ایرانی-ایرانی برود. نسل جدید فعال در حوزه کشاورزی و زعفران در کشور باید میاساها را در داخل ایجاد کنند. نه انکه مثل نسل های پیشین دلال و مباشر(*) میاسا باشند!
*گفتنی است بسیاری از شرکت ها و افراد خارجی در داخل مباشرهایی دارند که محصول را مستقیم برایشان میخرد. این مباشرها معمولا فقط یک حق دلالی حداقلی می گیرند!
1 دیدگاه