پیش بینی کاهش 70 تنی تولید زعفران کشور در پی بارش های اخیر!

پیش بینی کاهش 70 تنی تولید زعفران کشور در پی بارش های اخیر!

امان از دست آمارهای این جهاد کشاورزی!

تحلیل دنیای زعفران درباره اظهارات زینلی در خصوص میزان تولید زعفران کشور

در حالیکه همین چند روز قبل، وزارت جهاد کشاورزی، یک اینفوگرافی اختصاصی منتشر کرد و میزان تولید زعفران کشور در سال جاری را 500 تن اعلام کرد، حالا مجری طرح گیاهان دارویی این وزارتخانه از کاهش 70 تنی تولید به خاطر بارندگی های اخیر خبر داده است. زینلی، بر همین اساس، پیش بینی رشد قیمت زعفران تا 15 میلیون تومان را هم مطرح کرده است! البته ایشان به بهبود تقاضا برای محصول هم اشاره کرده و یکی از علل رشد قیمت در آینده را طرف تقاضا دانسته است.

این اظهارات در حالی است که خسارات اخیر ناشی از سرما، عمدتا به کیفیت زعفران ( و نه کمیت تولید زعفران کشور ) خسارت وارد کرد. منشا خسارت ها هم، طبق اعلام بسیاری از فعالان بازار، سرمازدگی بود و نه بارش باران. در رابطه خسارت ناشی از سرما، اینجا بیشتر بخوانید.

البته همه اینها، به معنی نفی قطع پیش بینی مقداری و قیمتی زینلی نیست. بلکه بحث بر سر این است که وزارت جهاد کشاورزی، بهتر از قبل از رسانه ای کردن امار و پیش بینی هایش، بین خودشان به جمع بندی برسند و مدام تناقض گویی نکنند.

به اعتقاد ما، خسارات اخیر، توان رشد دادن قیمت زعفران (مخصوصا برخی انواع) را دارد (در روزهای آینده، در تحلیلی تفصیلی به این موضوع خواهیم پرداخت) اما آمارها و پیش بینی های مطرح شده از سوی مقامات جهاد کشاورزی، قابلیت اتکا ندارد. در ادامه مشروح اظهارات زینلی را می خوانیم.

امروز شنبه 23 آذر، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: بر اثر بارندگی‌های ابتدای آبان ماه پیش بینی می‌شود قیمت زعفران در ماه‌های آینده به اندازه قابل توجهی افزایش یابد زیرا  اثرات خود را  بر روی  میزان تولید کشورمان گذاشته و از آن کاسته است.

  وی افزود:برای سال جاری پیش بینی تولید 500  تن زعفران در کشورمان  شده بود اما به دلیل بارش های اخیر و خسارت به محصول، این رقم به 430 تن کاهش یافته است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه بازار مناسبی برای زعفران وجود دارد، پیش بینی می شود که قیمت این محصول 3 تا 4 میلیون تومان در هر کیلوگرم افزایش یابد و هر کیلوگرم از این محصول به حدود 15 میلیون تومان برسد.

وی با بیان اینکه 90 درصد تولید زعفران جهان کماکان در اختیار ایران است تصریح کرد: در سال جاری نیز 2 هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول در کشور اضافه شده و از 115 هزار هکتار به 177 هزار هکتار رسیده است.

زینلی با تاکید بر اینکه تولید  430 تنی زعفران در ایران فاصله زیادی با دیگر کشورهای تولید کننده زعفران در جهان دارد افزود: کل زعفران تولیدی در دنیا حدود 70 تن است و در کشورهایی مانند افغانستان، چین، هندوستان و اسپانیا تولید می‌شود.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید