• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • آثار رشد دلار بر قیمت زعفران بورسی و نقدی/ شروط تاثیرگذاری دلار بر زعفران چیست؟/ مرور قهر و آشتیها

آثار رشد دلار بر قیمت زعفران بورسی و نقدی/ شروط تاثیرگذاری دلار بر زعفران چیست؟/ مرور قهر و آشتیها

  • توسط دنیای زعفران
  • بهمن 21, 1398
  • تحلیل
قیمت زعفران بورسی - 1 - نرخ دلار - مطلب تحلیل قیمت زعفران بورسی با توجه به روند نرخ ارز

نرخ ارز دوباره به مرز 14 هزار تومان رسید و سوالها درباره آثار آن بر قیمت زعفران بورسی و نقدی در حال ایجاد است

شروط تاثیرگذاری دلار بر زعفران

مرور قهر و آشتیهای زعفران و دلار در 2 سال اخیر/ شروط و نحوه تاثیر دلار بر زعفران به تفکیکِ زعفران بورسی و غیربورسی و مرغوب و غیرمرغوب

طی هفته جاری، نرخ ارز که مدتی را در محدوده 13500 باثبات مانده بود، یک روند صعودی در پیش گرفت و تا مرز 14 هزار تومان بالا رفت. مسائلی مثل fatf بیشتر از سایر موضوعات درباره علت این موضوع دست به دست می شود. همزمان علتی واقعی برای این موضوع دیده نشده یا ذکر نشده است.

این بر خلاف رشد نرخ ارز در پاییز امسال است که عللی واقعی (ناآرامی ها در عراق و مسدودشدن برخی کانال های ارزی کشور مبتنی بر دینار و همچنین افزایش تقاضای انتهای سال میلادی) پشت ماجرا بود.

با این توصیفات، می توان پاسخی بهتر برای سوالاتی نظیر آینده نرخ ارز و آثار آن بر قیمت زعفران بورسی و نقدی ارائه کرد. در ادامه ضمن ارائه شواهدی از نحوه تاثیپذیری زعفران از دلار، روندهای گذشته را هم مرور میکنیم.

 قیمت زعفران بورسی - 1 - نرخ دلار - مطلب تحلیل قیمت زعفران بورسی با توجه به روند نرخ ارز

قهر و آشتی دلار و زعفران

طی 2 سال گذشته، رابطه دلار و زعفران، دستخوش تحولات گسترده ای بوده است. با شروع رشد نرخ ارز در زمستان 96، زعفران تاثیر زیادی نپذیرفت تا اینکه از اواسط تابستان سال 97 و با اوج گیری رشد نرخ ارز، زعفران وارد فرآیند صعودی سریع شده و از محدوده 5 میلیون تومان تا حدود 15 میلیون تومان در پاییز 97 رسید.. اما با پایان یافتن روند نزولی دلار در پاییز 97 و رسیدن فصل برداشت، زعفران هم افت کرد و به محدوده 10 میلیون تومن بازگشت.

در زمستان گذشته، دلار از 10 هزار تومان در ابتدای فصل، در نزدیکی نوروز به 13 هزار تومان رسید اما زعفران در همان محدوده 10 میلیون تومان باقی ماند. تا اینکه روند صعودی نرخ ارز در اردیبهشت امسال، زعفران را جهش داد و تا 13 میلیون تومان رساند.

بعد از آن دلار نزولی شد و قیمت زعفران بورسی و بازاری نیز. اما تثبیت نرخ ارز در محدوده کانال 11 از نیمه تابستان، مانع از تداوم سقوط قیمت طلای سرخ نشد. علت هم بتدا سفته بازی های بورسی و سپس نزدیکی به فصل برداشت و همچنین اغراق ها درباره جهش تولید بود. بعد از آن هم صرفا طرح خرید حمایتی زعفران را رشد داد. لذا می توان گفت از نیمه تابستان امسال تا اکنون که نیمه زمستان است، تاثیر دلار بر زعفران، تقریبا هیچ بوده است.

شروط تاثیر دلار بر قیمت زعفران بورسی

مرور تحولات گذشته نشان می دهد که دلار صرفا در مواقعی بر قیمت زعفران بورسی اثر معنادار داشته است که بازار ارز، درگیر رالی صعودی پایان ناپیدا بوده است. به این معنا که فعالان بازار ارز، به راحتی نقطه پایان رالی صعودی را قابل پیش بینی نمی دانستند. در این شرایط، هر موج صعودی در نرخ ارز، یک موج قوی خرید در بورس زعفران (مخصوصا در بازار آتی) را نیز شکل می داد.

اما در سوی دیگر، روند صعودی نرم نرخ ارز، هیچگاه نتوانسته است زعفران را به صورت معنی داری رشد دهد. مثل زمستان 96، زمستان 97 و پاییز 98. لذا اگر اکنون نیز رشد مداوم و رالی واری در نرخ ارز رخ ندهد ( و فعالان بازار مطمئن باشند که نرخ تحت کنترل است) بعید است اتفاقی جدی برای زعفران بورسی بیفتد.

دلار و اهالی بازار نقد زعفران

اما در بازار نقدی کمی محاسبات و مختصات متفاوت است. طی ماه های اخیر، با رشد نرخ ارز، خرید خانگی زیاد شده است. همچنین صادرکنندگان فعال در بازارهای خرده فروشی نیز، سود خود از خرید جنس مرغوب و صادرات دلاری را بیشتر از قبل می بینند.

اما عمده فروشان (صادرکنندگان فله ای) عمدتا مصول خود را ریالی میفروشند. لذا تحولات نرخ ارز تاثیری بر انها ندارد (اگرچه بر روابط صرافی هایی که برای مبادله مبالغ کار میکنند و موثر است و گاهی اخلال هایی در نقدشدن مبالغ فروش ایجاد می کند). نکته مهم این است که عمده زعفران هم از طریق همین  افراد صادر می شود. لذا تنها بهبود تقاضای صادراتی و رشد مقدار صادرات است که می تواند زعفران را رشد دهد و نه رشد محدود نرخ ارز.

جمع بندی1؛ نرخ ارز

انتظار برای رشد رالی وار نرخ ارز بسیار ضعیف است. میئله اصلی هم این است که دلیل واقعی و محدودیت جدی در کانال های ارزی گزارش نشده و رشد اخیر صرفا روانی و بر اساس خبرسازی یا جوسازی است. ضمنا اخیرا گزارش هایی معتبر مبنی بر رشد قابل توجه صادرات نفت کشور هم منتشر شده است که نمی تواند خبر خوبی برای روند صعودی قیمت دلار باشد.

جمع بندی 2؛ قیمت زعفران

انتظار جهش برای زعفران بورسی از محل رشد نرخ ارز ضعیف است. اما باید توجه کرد که رشد محدود نرخ ارز، حاشیه سود برخی صادرکنندگان حرفه ای را رشد داده است و این افراد برای خرید جنس مرغوب، حاضرند پول بیشتری بدهند. همین موضوع طی روزهای ابتدایی بهمن موجب رشد قیمت زعفران نگین بورسی شد. زعفران بورسی به مراتب مرغوب تر  و مطمئن تر از زعفران بازار است و لذا مشتری های بیشتری دارد.

البته باید حواسمان به دو نکته دیگر هم باشد: 1- افزایش عرضه انتهای سال می توان تا اواسط اسفند بر بازار زعفران و قیمت ها در بازار نقدی فشار وارد کند 2- احتمل کنترل نرخ ارز و شروع یک روند نزولی تا کانال 11 را هم باید در نظر داشت.

2 - نسبت قیمت نگین به پوشال در سال 98
در تحلیل قیمت زعفران در ماه های آتی، باید به تفاوت های زعفران نگین و پوشال و مرغوب و غیرمرغوب و نهایتا نسبت قیمت نگین و پوشال دقت کرد.
طبق پیش بینی، نسبت نگین به پوشال در حال رشد است

برای تحلیل تکنیکال قیمت زعفران بورسی ، می توانید این مطلب را بخوانید؛ اینجا

این مطلب را هم از دست ندهید: مروری تحلیلی بر روزهای سرد و کم خبر زعفران و نوسان محدود قیمت طلای سرخ / خرید صرفه دارد؟

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: تحلیل دلار-زعفران ؛ نرخ ارز در نقطه حساس / خرید "کم" ریسک است | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید