• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • مرور هفتگی: نوسان مثبت قیمت ها و سیگنال های منفی شورای ملی به بازار

مرور هفتگی: نوسان مثبت قیمت ها و سیگنال های منفی شورای ملی به بازار

مرور تحولات صنعت زعفران در هفته سوم اسفند

نوسان مثبت قیمت زعفران در بازار و رشد قوی قیمت نقدی در بورس

اعضای شورای ملی؛ انتقاد از تعاون روستایی، سیگنال منفی به بازار و پیشنهادات تکراری!

سرنوشت زعفران، کرونا و هفته های سختی که تمدید می شود!

هفته سوم اسفندماه در حالی گذشت که قیمت زعفران در بازار اندکی (کمتر از یک درصد) رشد کرد. بازار نقدی بورس قوویا بالا رفت اما بازار آتی درجا زد. تمدید مکرر هشدارها در خصوص کرونا و زمان اوج آن در کشور، همه گیری جهانی آن و راکدشدن بسیاری از بازارهای داخلی و صادراتی، مانع از احیای قیمت زعفران به صورت جدی شده است.

در این خصوص، هفته گذشته، عضو شورای ملی زعفران گفت که راه های صادراتی بسیاری از کشورها به روی ما بسته شده و صادرات زعفران نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر به کندی انجام می‌شود. البته حسینی سیگنال های منفی دیگری هم به بازار داد؛ از جمله از موضوع تکراری زعفران خریداری شده توسط تعاون روستایی با عنوان “نگرانی کارشناسان از عرضه زعفران دپوشده” صحبت کرد.

با این حال، زعفران در حالی که روزهای سکون و کم تحرکی زمستان را پشت سر گذاشته و توان رشد را دارد اما همچنان، تحلیل آثار کرونا بر بازار و زمان اتمام این بحران، سخت به نظر می رسد. زمان اوج گیری و روزهای سخت مبارزه با کرونا، همچنان در حال تمدید است و به نظر می رسد برخی محدودیت ها به زودی افزایش می یابد. در این خصوص تحلیل زیررا بخوانید:

تحلیلی بر وضعیت قیمت زعفران در بورس؛ زعفران بر سر دوراهی؛ فرار بزرگ یا تداوم نوسان؟

تغییرات قیمت زعفران در بازارهای سه گانه در هفته گذشته؛
قیمت نگین در بازار گواهی سپرده (نقدی بورس) بیشترین رشد را تجربه کرد. بازار نقدی و آتی هم مثبت بودند

انتقادات آقای دبیر از تعاون روستایی و سیگنال های منفی به بازار

به گزارش ایلنا ، عضو شورای ملی زعفران، با تاکید بر اینکه بسیاری از کشاورزان از تحویل زعفران خود به این سازمان پشیمان شده‌اند، افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات، کشاورزان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است و بسیاری از آن‌ها بارها عنوان کرده‌اند که ترجیح می‌دادند محصول خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند، اما بهای دست رنج خود را به طور نقدی دریافت کنند.

همزمان حسینی عضو این شورا با ابزار نگرانی از آینده بازار زعفران با توجه به شرایط پیش آمده، اظهار کرد: کارشناسان نگران شوک عرضه زعفران دپو شده تعاون روستایی با بازار هستند.

دنیای زعفران: البته تعاون روستایی نشان داده است که در عرضه محصول خریداری شده عجولانه و بی برنامه عمل نمیکند و حداقل جهت حفظ منافع خودش، در زمان اوج قیمتی و تقاضا به مرور محصول را عرضه می کند.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط پیش آمده در پی شیوع ویروس کرونا راه های صادراتی بسیاری از کشورها به روی ما بسته شده و صادرات زعفران نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر به کندی انجام می‌شود.

وی پیشنهاداتی هم مبنی بر ایجاد لنگرگاه های صادراتی ارائه کرد و مثل همه اعضای شورای ملی ( که عمدتا تاجر هستند) نسبت به بخشنامه بازگشت ارز انتقاد کرد. این در حالی است که اخیرا تسهیلاتی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ایجاد شده است.

چرا بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادکنندگان رسمی سخت است؟

منوچهری دبیر شورای ملی زعفران در این خصوص گفت: بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی موضوع ساده‌ای نیست. چون محصول کشاورزی مانند کالای صنعتی نیست که یک قیمت پایه ثابت داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای مثال درحال‌حاضر قیمت پایه صادراتی زعفران یک‌هزار و ۵۰ دلار است؛ درحالی‌که اکنون در شرایطی که قیمت دلار افزایش یافته، شما هرچقدر که زعفران بخواهید در اروپا تحویلتان می‌دهند؛ چراکه قاچاقچیان یا کسانی که نمی‌خواهند ارز را برگردانند و به اصطلاح از کارت‌های اجاره‌ای یا یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند، زعفران را به قیمت پایه ۶۵۰ تا ۷۰۰ یورو تحویل مشتریان می‌دهند. 

آخرین تحولات پرداخت مطالبات کشاورزان

موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان در طرح خرید حمایتی هم همچنان داغ است. در حالیکه هنوز 50 درصد پول کشاورزان هم پرداخت نشده، بازار وعده و وعید ها داغ است! در این رابطه در لینک های زیر بیشتر بخوانید:

پرداخت کل مطالبات زعفران کاران خراسان شمالی ظرف ۴۸ ساعت آینده

مدیر تعاون روستایی استان از پرداخت ۴۳ درصد از کل مطالبات زعفران کاران خراسان رضوی خبر داد.

موج دستگیری قاچاقچیان زعفران تقلبی در شهرستان های جنوبی

همزمان دو خبر مبنی بر دستگیری گروه های قاچاق زعفران تقلبی در دزفول و لارستان (استان هرمزگان) منتشر شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید