یک کیلو زعفران در افغانستان، چند؟

تولید زعفران افغانستان نسبت به سال گذشته چه مقدار افزایش یافته است؟/

پیگیری اظهارات مقامات افغانستانی حاکی از سرمایه گذاری بالای آنها در تولید و فرآوری زعفران است. بدین منظور در گزارشی به این موضوع پرداخته ایم و اظهارات مقامات مربوطه را گردآورده ایم.در این گزارش اطلاعات جالب توجهی در خصوص مقدار تولید و قیمت زعفران در این کشور خواهید یافت.نکته ی جالب توجه، اهتمام آنها به موضوع فرآوری زعفران می باشد:

سرپرست وزارت زراعت، آبياري و مالداری افغانستان اعلام کرد که در سال مالي ۱۳۹۸، ۲۲ درصد توليد زعفران نسبت به سال ۱۳۹۷ افزايش يافت.

وی  با اشاره به توزیع ۲۲۴ تن پیاز خوش‌کیفیت زعفران به زعفران‌کاران گفت:  شش مرکز پروسس زعفران هم در هرات، کابل، بلخ و فاریاب ایجاد شده است
به گزارش آواپرس ، غفوری آموزش‌دهی، مشورت‌دهی و همکاری نزدیک با زعفران‌کاران جهت حفظ جایگاه اولی زعفران افغانستان در جهان را از دیگر فعالیت های انجام شده عنوان کرد و خاطر نشان کرد:  در نتیجه‌ی این فعالیت‌ها، وزارت زراعت از هدفی که قرار بود در ۲۰۲۱ به آن برسد، عبور کرده است.

سرپرست وزارت زراعت افزود: بر اساس این طرح ملی، قرار بود که از ۱۲ جون ۲۰۱۶ تا پنج سال آینده (۲۰۲۱)، تولید زعفران از ۳.۵ تن تا پایان تطبیق طرح به ۱۴تن برسد، اما حالا افغانستان بالای ۲۰ تن زعفران تولید می‌کند. هم‌چنان این رشد تولید، همراه با حفظ کیفیت بوده است. چنان‌که افغانستان جایگاه بهترین زعفران در جهان را دارد. 

در ادامه تلاش ها جهت فراوری زعفران ، علی‌اصغر مهدی‌یار، مسؤل بخش زعفران ریاست زراعت ولایت غزنی نیز اعلام کرد “برای نخستین بار به همکاری وزارت زراعت، نخستین مرکز فراوری زعفران در این ولایت، با تمام تجهیزات به فعالیت آغاز کرده است.”

وی ادامه داده است که”بعد از ایجاد این مرکز، زعفران تولید شده در ولایت غزنی بر اساس کیفیت فراوری شده و سپس به بازارها عرضه خواهد شد.”

مهدی‌یار همچنین افزود “زعفران در ولایت غزنی نتیجه خوبی داده است و در حال حاضر بسیاری از کشاورزان این ولایت، مشغول کاشت زعفران هستند.”

در همین حال اظهارات رییس اداره زراعت ولایت غزنی نیز جالب توجه می باشد.، عبدالولی کوچی، رئیس زراعت ولایت غزنی در گفتگوی خود با بازتاب نیوز می‌گوید که قیمت یک کیلو زعفران 50 هزار افغانی است و در یک جریب زمین تقریبا دو کیلوگرام زعفران بدست می‌آید.

دنیای زعفران : در بازار امروز هر یک افغانی معادل 2040 ریال ایران می باشد. بر این اساس ، یک کیلوگرم زعفران در افغانستان بیش از 10 میلیون تومان خرید و فروش می شود. متاسفانه این نرخ از متوسط قیمت زعفران نگین در بازار ایران هم بیشتر است. هم اکنون شاخص قیمت زعفران نگین حدود 8 میلیون و 700 هزار تومان است. یعنی قیمت در افغانستان 15 درصد بالاتر از ایران است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید