• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • بعد از مدتها مجادله درباره آمار تولید زعفران و برنج رخ داد؛ اعتراف وزیر: امارها حدسی است!

بعد از مدتها مجادله درباره آمار تولید زعفران و برنج رخ داد؛ اعتراف وزیر: امارها حدسی است!

آمار تولید زعفران - خاوازی : آمارها حدسی است!

اعتراف قابل تقدیر وزیر جدید جهاد کشاورزی درباره آمار تولید زعفران :

آمارهای تولید بخش کشاورزی حدسی و روشهای آمارگیری سنتی است

بعد از مدتها مجادله درباره آمار تولید زعفران و برنج، این یک اتفاق مثبت است!

بعد از مدتها مجادله در خصوص آمار تولید زعفران ، خاوازی، وزیر جدید جهاد کشاورزی در پی قائله پیش امده در خصوص امار تولید برنج به غیردقیق بودن آمار و روش سنتی جمع آوری آمار تولید محصولات مختلف در این وزارتخانه اعتراف کرد. وی غلط بودن آمار عنوان شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر خودکفایی در تولید برنج را پذیرفت که خود قدم بزرگی در مسیر اصلاح مسیر معیوب فعلی است.

وی در گفتگو با مهر، درباره اینکه چرا آمار ارائه شده از سوی وزارت جهاد دقیق نیست؟،گفت: متأسفانه نحوه جمع آوری آمار و اعداد در بخش کشاورزی بسیار سنتی است، یعنی این آمار از مراکز جهاد در شهرستان‌ها و روستاها وارد سازمان‌های جهاد کشاورزی استانی می‌شود از آنجا برای تصمیم گیری به حوزه ستادی وزارتخانه ارسال می‌شود.

خاوازی ادامه داد: این مراکز تعدادی زارعین تحت پوشش دارند و با استفاده از پرسش نامه و یا حضور در مزارع، سطح زیرکشت و میزان تولید را حدس می‌زنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برخلاف واردات و صادرات که باسکول وجود دارد، در تولید داخل باسکولی وجود ندارد بنابراین کاری که انجام می‌شود فقط تخمین زدن است به استثنای محصولاتی که خرید تضمینی می‌شود و روی باسکول می‌رود.

خاوازی افزود: برنامه ما این است که بتوانیم با استفاده از سیستم‌های جدید مثل سنجش از راه دور و اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهایی که طراحی کرده‌ایم سطح زیرکشت را به صورت آنلاین و دقیق با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رصد کنیم که این چالش بزرگی است و بسیاری از کشورهای دنیا نیز از آن محرومند ولی ما امیدواریم با کمک مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها این سیستم یکپارچه را راه اندازی کنیم که قول آن را در مجلس نیز دادم و بخشی از این سیستم یکپارچه همین آمار دقیق تولید است.

گفتنی است اظهارات رئیس جمهور مبنی بر خودکفایی در تولید برنج در اسفندماه گذشته موردانتقاد کارشناسان قرار گرفته بود و منجر به موجی از انتقادات در خصوص ناصحیح بودن امار ارائه شده به رئیس جمهور شده بود.

آمار تولید زعفران - خاوازی : آمارها حدسی است!
خاوازی : آمارها حدسی است!

خاوازی با اشاره به نادرست بودن خودکفایی کشور در تولید برنج در کشور خطاب به خبرنگار مهر افزود: بنده نیز فکر می‌کنم صحبت شما درباره برنج درست است و در یک مقطعی رقم بسیار بالایی در زمینه آمار تولید برنج مطرح شد.

منبع خبر: وزیر جهاد کشاورزی نادرست بودن امار تولید برنج را پذیرفت

وقتی آمار وزارت جهاد کشاورزی در خصوص برنج به عنوان یک کاای استراتژیک و اساسی نادقیق است، درباره زعفران، هم به طریق اولی این عدم دقت وجود دارد. البته فعلا بهترین اطلاعات موجود همین اطلاعات جهاد کشاورزی است و نباید اصولا تخطئه شود بلکه باید با اصلاح روندها به مرور بهبود یابد. طبق آخرین امار تولید زعفران در سال 1397 حدود 405 و در سال 1398 حدود 430 تن بوده است. البته تخمین است

درباره تناقضات آماری جهاد کشاورزی درباره آمار تولید زعفران این گزارش را بخوانید:

تناقضات جهاد کشاورزی درباره آمار تولید زعفران ادامه دارد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید