• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • تاثیر کرونا بر زعفران؛ از محدودیت پروازها از اسپانیا تا آسیب 20 درصدی تقاضا

تاثیر کرونا بر زعفران؛ از محدودیت پروازها از اسپانیا تا آسیب 20 درصدی تقاضا

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 7, 1399
  • گزارش
صباغ زاده - تاثیر کرونا بر صنعت زعفران

گفتگوی دنیای زعفران با رسول صباغ زاده، صادرکننده زعفران

مشاهدات یک صادرکننده ایرانی از وضعیت بازار اسپانیا

پروازهای تجاری از مبدا اسپانیا محدود شده است/ آسیب 20 درصدی کرونا بر تقاضای زعفران

یکی از صادرکنندگان زعفران در گفتگو با دنیای زعفران به تشریح وضعیت بازار زعفران، میزان آسیب تقاضا، شرایط میدانی بازارهای اسپانیا در مواجهه با کرونا و میزان آسیب کرونا بر تقاضای زعفران و به طور کلی تاثیر کرونا بر صنعت زعفران پرداخت است.

اهم اظهارات:

/ پروازهای تجاری از مبدا اسپانیا محدود شده است/ از مبدا ایران با  مشکل بنیادین حمل و نقل مواجه نیستیم

احتمال جهش تقاضای صادراتی بعد از مهار کرونا با توجه به فصل و وضعیت انبارها زیاد نیست/ تاثیر بازگشایی ها تدریجی خواهد بود/

کرونا بیشتر بر مصرف خوراکی تاثیر گذاشته است، مصارف صنعتی پابرجاست/ آسیب 20 درصدی به تقاضا

دنیای زعفران/ مشروح گفتگو: دنیای زعفران در حالی با رسول صباغ زاده به گفتگو نشست که وی در اسپانیا حضور داشت. لذا بخشی از این گفتگو به مشاهدات میدانی و تجربیات بلاواسطه وی از وضعیت این روزهای اسپانیا اختصاص یافت؛ امری که با توجه به اهمیت قابل توجه بازار اسپانیا در صنعت زعفران جالب توجه می باشد.

وی در آغاز به تشریح مشاهدات میدانی خود از بازار زعفران اسپانیا در روزهای اخیر پرداخت و اظهار داشت : رستوران ها در این روزها در این کشور تعطیل می باشند. از طرفی، اسپانیا همواره مقصد جذابی برای مسافران سایر کشورها به شمار می رفته است و بخش مهمی از اقتصاد این کشور تابع حضور مسافران خارجی بوده است. اکنون اما اثری از توریست ها در شهرهای مختلف این کشور نمی توان یافت ؛ امری که با تضعیف توان اقتصادی مردمان این دیار بر مصرف داخلی این کشور تاثیر منفی داشته است و ادامه خواهد یافت.

تاثیرات منفی کرونا و مثبت ناشی از بازگشایی ها تدریجی خواهد بود

 برخی از صنایع از جمله صنایع ساختمانی در روزهای پیش روی فعالیت مجدد خود را آغاز خواهند کرد ؛ تصمیمی که با مخالفت های شدیدی نیز همراه شده است اما رستوران ها و کافه ها کماکان تعطیل خواهد بود. مطابق اظهارات دولت اسپانیا روند بازگشایی کسب و کارها نیز آنی و یکجا نخواهد بود بلکه به صورت تدریجی و به مرور اعمال خواهد شد؛ لذا از این جهت تاثیر آن بر صنعت زعفران نیز تدریجی خواهد بود.

در حال حاضر محدودیت های شدیدی نسبت به خروج از خانه در این کشور اعمال می شود و بنا به آخرین تصمیم دولت این محدودیت ها تا 25 آپریل ادامه خواهد یافت.این موضوع حمل و نقل در داخل این کشور را نیز با چالش هایی مواجه ساخته است. از 15 مارس تاکنون مستمرا این محدودیت ها اعمال می شده است و خروج از خانه حتی برای پیاده روی و ورزش نیز ممنوع می باشد. این نکات به وضوح حاکی از تاثیر این بیماری بر اجزای مختلف بازار زعفران اسپانیا می باشد.

اهمیت جایگاه اسپانیا در صنعت زعفران

صباغ زاده در ادامه با تاکید بر نقش اسپانیا در بازار زعفران در سرتاسر جهان به نکته ی مهمی اشاره می کنند : بخش قابل توجهی از بازارهای هدف در صنعت زعفران دنیا توسط تاجران اسپانیایی تامین می شود. در واقع ، تجار اسپانیایی محصول خریداری شده از ایران را در بسته بندی هایی متفاوت به کشورهای مختلف در سرتاسر جهان عرضه می کنند.

پروازهای تجاری از مبدا اسپانیا محدود شده است

در شرایط فعلی با توجه به شیوع بسیار گسترده ی ویروس کرونا در اسپانیا ارسال محموله های تجاری از مبدا اسپانیا به غالب نقاط دنیا تابع تشریفات بسیار سختگیرانه ای شده است و حتی در مواردی ممنوع شده است. ایشان با ذکر مثالی جالب اینچنین ادامه می دهند : در چندین سال اخیر بازار زعفران آمریکا از دسترس ایرانیان خارج شده است و تحت سیطره ی تاجران اسپانیایی قرار گرفته است.

اما اکنون آمریکا پروازها از مبدا اسپانیا را معلق کرده است و این بدان معناست که صنعت زعفران از یکی از بهترین مقاصد مصرفی خود محروم شده است.

از مبدا ایران با  مشکل بنیادین حمل و نقل مواجه نیستیم

ایشان در خصوص حمل و نقل از ایران به سایر کشورها نیز افزودند : تعداد پروازها کاهش یافته است ، مدت زمان رسیدن به مقصد افزایش قابل توجهی یافته است و هزینه های ارسال نیز تشدید شده است.لذا از منظر حمل و نقل با مانع بنیادینی مواجه نیستیم و اگرچه زمان و هزینه افزایش یافته است اما امکان ارسال مسدود نشده است.

احتمال جهش تقاضای صادراتی بعد از مهار کرونا

جناب صباغ زاده در پاسخ به پرسش دنیای زعفران در خصوص امکان جهش قابل توجه صادرات پس از مهار احتمالی کرونا ، با اشاره به زمان بندی خرید زعفران توسط شرکت های خارجی گفت : اگر این ویروس در ابتدای فصل برداشت گسترش می یافت ، قطعا شاهد جهش بعدی می بودیم لکن در شرایط فعلی اغلب شرکت های خارجی بخش عمده ی خرید خود را انجام داده اند و با این وصف احتمال جهش قابل توجه تقاضا پس از مهار کرونا چندان محتمل نخواهد بود.

به گفته وی، در واقع ، اکنون شرکت ها به منظور تکمیل سفارشات پیشین خود اقدام به خرید می کنند و حجم این سفارشات غالبا به اندازه ای است که نمی تواند منجر به جهش شدید تقاضای موجود شود.از سویی دیگر، تعطیلی بازارها در هفته های اخیر به معنای آنست که انبارها مطابق انتظار راهی بازار مصرف نشده اند و حتی پس از بازگشایی بازارها نیز مدتی زمان لازم خواهد بود تا محصولات موجود درانبارها مصرف شوند و تقاضای جدید شکل گیرد.

کرونا فعلا میهمان جهان است…

این صادرکننده بنام زعفران با اشاره به برخی از پیش بینی ها در خصوص تداوم بیماری کرونا در سطح بین الملل ، معتقد است : جدیدترین پیش بینی ها حاکی از تداوم این بیماری حداقل تا بهار سال آینده است. اگر این پیش بینی را محتمل بدانیم ، جامعه ی جهانی ناچارا به مرور باید در زیست اجتماعی خود تغییراتی دهد و به حیات فعالانه ی خود ، با رعایت موازین بهداشتی ، بازگردد. در اینصورت بازارها نیز به مرور تقویت خواهد شد ، تجارت خارجی از سر گرفته می شود ، فروشگاه ها و کافه ها و رستوران ها فعالیت خود را از سر خواهند گرفت و وضعیت اقتصادی مردم نیز به مرور نسبت به وضعیت فعلی تقویت خواهد شد و سبد خرید آنها کم و بیش به الگوی سابق بازخواهد گشت.

در اینصورت ، اقبال به زعفران به حالت سابق بازخواهد گشت ، ولو آنکه اندکی کاهش یابد. اما اگر سیاست قرنطینه ادامه یابد ، شاهد شرایط متفاوتی خواهیم بود ؛ شرایطی که البته مبهم به نظر خواهد رسید و احتمال فروپاشی بسیاری از بازارها نیز غیرممکن نخواهد بود.

افزایش قراردادهای فسخ شده در یک ماه اخیر

مهندس صباغ زاده در پایان در خصوص کاهش تقاضای خارجی اظهار داشت : به صورت مشخص تقاضا کاهش یافته است. در یک ماه اخیر در مواردی ما با مشتریانی مواجه بوده ایم که خواستار لغو سفارشات پیش از گسترش کرونا بوده اند. در واقع به موازات گسترش این بیماری ، تعداد قراردادهای تجارت خارجی فسخ شده در بازار زعفران نیز افزایش یافته است.

صباغ زاده - تاثیر کرونا بر صنعت زعفران
گفتگو با صباغ زاده صادرکننده زعفران در خصوص تاثیر کرونا بر صنعت زعفران – عکس: آرشیو

کرونا بیشتر بر مصرف خوراکی تاثیر گذاشته است، مصارف صنعتی پابرجاست/ آسیب 20 درصدی به تقاضا

وی معتقد است که : کاهش تقاضا در صنعت زعفران بیشتر دامن مصرف خوراکی را گرفته است. مصرف صنعتی زعفران اما کمتر آسیب دیده است. اگرچه برآورد دقیق آمار نیازمند پژوهشی علمی است اما چنین به نظر می رسد که حداقل 20 درصد تقاضای زعفران در بازارهای جهانی آسیب دیده است ؛ هرچند تجربیات برخی از شرکت ها به وضوح حاکی از تاثیر بسیار بیشتر این بیماری بر حجم تقاضای زعفران در بازارهای جهانی می باشد.

تاثیر کرونا بر زعفران ؛ نظرات دیگران را هم بخوانید

در خصوص تاثیر کرونا بر صنعت زعفران این گفتوگاها و گزارش ها را نیز از دست ندهید:

سیاه و سپید وضعیت زعفران در روزهای کرونایی؛ از آسیب سنگین تعطیلی های داخلی و توقف پروازها تا بهبود وضعیت هنگ کنگ و کف بودن قیمت ها فعلی

نظرسنجی درباره وضعیت زعفران در شرایط کرونا؛ از وضعیت فعلی صادرات تا پیش بینی قیمت ها در پساکرونا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید