• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • درباره موضوع انحرافیِ دپوی زعفران توسط تعاون روستایی/ چوب دوسرطلای تعاون روستایی/مروری بر گزارش 2 سال قبل دنیای زعفران

درباره موضوع انحرافیِ دپوی زعفران توسط تعاون روستایی/ چوب دوسرطلای تعاون روستایی/مروری بر گزارش 2 سال قبل دنیای زعفران

تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران - انبار زعفران تعاون روستایی مشهد - قیمت حمایتی زعفران در سال 1401 - مزایده زعفران تعاون روستایی

درباره موضوع انحرافیِ دپوی زعفران توسط تعاون روستایی

چوب دوسرطلای تعاون روستایی

مروری بر گزارش 2 سال قبل دنیای زعفران از تحلیل های معکوس

در سه هفته اخیر که روند قیمت زعفران نزولی و حاشیه سازیها هم زیاد بود، باز مسئله موجودی انبارهای تعاون روستایی به نقل محافل تبدیل شد. برخی با حرارت این موضوع را علت هراس بازار و افت قیمت ها می دانند. برخی مسئولان و بازیگران بخش خصوصی که اصولا با مداخله دولت مشکل دارند، بیشتر از همه این موضوع را طرح و باعث انتشار آن در فضای مجازی و افواه عمومی اهالی صنعت می شوند.

 اما چنانچه در ادامه توضیح میدهیم، اصولا مداخله تعاون روستایی و وضعیت موجودی انبارهای این نهاد، اثر مستقیمی بر بازار ندارد و اتفاقا در شرایطی، موجودی انبار تعاون روستایی بهتر از موجودی بالا در بازار نقدی است.

مسئله دپوی تعاون روستایی، یک موضوع انحرافی است. مسئله اصلی کل تولید و کل موجودی زعفران است و در حالت کلی تفاوتی نمیکند که دست تعاون روستایی باشد یا در خانه های مردم و انبار بنکداران. کل تولید هم که طبق برآوردها در سال 98 با رشدی معقول به 430 تن رسیده است.

اتفاقا موجودی تعاون روستایی کمتر از موجودی بازار نگران کننده است چرا که خود این نهاد به مقدار زیاد ذینفع است و تلاش میکند که عرضه را به نحوی سامان دهد که متضرر نشود.

تعاون روستایی این روزها تلاشهایی میکند که زعفران خود را در رینگ صادراتی بورس کالا و با قیمت بالا عرضه کند. البته هنوز ایده ها خام است اما تلاش ها شروع شده است.

چوب دوسرطلای تعاون روستایی

توضیح 2- اواخر سال 97 که تعاون روستایی خرید نکرده بود، موضوع برعکس بود؛ اهالی بازاررضا در مصاحبه حضوری با دنیای زعفران میگفتند که چون تعاون روستایی خرید نکرده محصول زیاده و بازار افت میکنه. اما تا اردیبهشت 98 رشد کرد. گزارش مربوطه در سایت ما وجود دارد. در واقع تعاون روستایی بهانه ای است که همیشه از آن نگران اند؛ یک سال به خاطر مداخله و سال دیگر به خاطر عدم مداخله.

ضمنا نگرانی ها درباره عرضه محصول از سوی تعاون روستایی محلی از اعراب ندارد. سال گذشته که تعاون روستایی خرید نکرده بود، برخی می گفتند که چون خرید نکرده محصول در خانه ها زیاد است و زعفران رشد نمی کند اما کرد. امسال که خرید کرده می گویند، به یکباره عرضه میکند و اجازه رشد نمی دهد.

در این رابطه این گزارش را بخوانید:

بخشی از گزارش:”همچنان که در طبقه دوم پیش رفتیم و با اهالی بازار صحبت می کردیم تا اینکه در بازار پنجم، بحث های بهتری شکل گرفت. یکی دیگر از فعالان بازار که دستی هم در معاملات بورس دارد، نگرانی دیگری درباره قیمت ها در سال جدید دارد. او می گوید که امسال خرید تعاون روستایی بسیار کم بوده است و به همین دلیل انبوهی از محصول در خانه های کشاورزان انبار شده است. عرضه این حجم محصول به بازار ممکن است قیمت ها را ریزشی کند“.

البته یک ملاحظه را نباید از نظر دور داشت. و آن اینکه منظور از دپوی تعاون روستایی موجودی بالای زعفران است که هنوز به بازار نیامده است. در واقع اصل موضوع به همان تولید بالای مصرف نشده باز میگردد. در این خصوص باید دقت کرد که 430 تن زعفران رقم بالایی نیست و در این قیمت ها تقاضا برای آن ایجاد می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما