• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • ارزش اقتصادی تولید زعفران در خراسان شمالی ۱۸۰۰ میلیارد ریال است/سطح زیرکشت در 10سال، 10 برابر شده است!

ارزش اقتصادی تولید زعفران در خراسان شمالی ۱۸۰۰ میلیارد ریال است/سطح زیرکشت در 10سال، 10 برابر شده است!

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 20, 1399
  • اخبار

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در دو دهه اخیر کشت و تولید زعفران در استان سیر صعودی داشته است به طوری که از سطح ۳۴۳ هکتار در سال ۸۶ به سطح سه هزار و ۹۹۷ هکتار و تولید ۲۰ تن با میانگین عملکرد ۶ کیلوگرم در هکتار رسیده و رتبه سوم سطح کشت و تولید را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، عبداله یوسفی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می شود و شهرستان فاروج با سطح دو هزار و ۴۵۳ هکتار و تولید سالانه حدود ۱۴تن جایگاه نخست را دارد و شهرستان شیروان و  اسفراین در رتبه های دوم و سوم تولید قرار دارند.

وی گفت: ارزش اقتصادی تولید زعفران در این استان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که ۱۷ درصد ارزش کل تولیدات باغی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر ، یوسفی بر افزایش کشت زعفران در استان تاکید کرد و اظهار داشت: علاوه بر اینکه این محصول اهمیت و مزایای زیادی دارد در هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری آن یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا  ۲۰۰ شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می شود.

وی افزود: زعفران گیاه مناسبی برای کاشت در مناطق خشک و نیمه خشک است و مهم‌ترین دلایل و مزایای توسعه کشت این محصول شامل تغییرات اقلیمی حاکم بر استان در سال های گذشته، بروز خشکسالی، کاهش منابع آبی و سازگاری گیاه، نیاز آبی و توقع  کم این گیاه در مقایسه با سایر محصولات است.

یوسفی گفت: زمان مصرف آب در زراعت زعفران موقعی از سال است که سایر محصولات به آب نیازی نداشته و با مشکل کم آبی مواجه نمی‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول است.

وی اظهار کرد: کشور ایران ۹۰ درصد از سطح زیر کشت و ۸۹ درصد تولید محصول زعفران جهان را به خود اختصاص داده است.

یوسفی گفت: نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت، تامین و پرداخت  تسهیلات، خرید حمایتی زعفران از جمله حمایت های این سازمان است.

وی افزود: کمبود ماشین آلات برداشت مکانیزه، ضعف دانش فنی در محیط تولید، احتمال طغیان آفات و بیماری های خاص با توجه به سرعت توسعه کشت، نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه های صادراتی مشخص، صادرات فله ای و نبود فرآوری محصول زعفران از جمله مشکلات و دغدغه های حوزه زعفران در استان است.

یوسفی بر حمایت از کشاورزان زعفران کار تاکید کرد و گفت: تامین تسهیلات ارزان قیمت با هدف استفاده از فن آوری های نوین، انجام مطالعات تحقیقاتی، ایجاد مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در صنایع پس از برداشت و فرآوری، حمایت و تقویت تشکل های مرتبط با زعفران در زنجیره تولید، تقویت عملکرد بیمه ای محصول و زمینه سازی برای تولید محصول ارگانیک باید مورد توجه قرار گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید