زعفران نگین، معمولا چقدر گرانتر از پوشال است؟

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 31, 1399
  • گزارش

زعفران نگین، معمولا چقدر گرانتر از پوشال است؟


کسانی که قبل از سال 97 هم در بازار زعفران فعال بوده اند میدانند که تفاوت قیمت نگین و پوشال مثل الان نبود. قبل تر ها نگین نهایتا 5 تا 10 درصد گرانتر از پوشال بود

اما در سال 97 و همزمان با راه اندازی قراردادهای آتی زعفران و اقبال اهالی بورس به نگین از سویی و علاقه برخی مشتریان (مخصوصا چینی ها) به زعفران نگین نسبت قیمت ها را بالا و بالاتر برد. تا جایی که در مقطعی، نگین بیش از 50 درصد گرانتر از پوشال شد
اما از اوایل سال گذشته این حباب قیمتی نگین به مرور خالی شد و نسبت قیمت ها به محدوده 1.2 (20 درصد تفاوت) بازگشت.
در تابستان عجیب و غریب پارسال که از سویی در بورس قیمت ها (مخصوصا قیمت نگین) بی محابا ریزش میکرد و از سویی در بازار نقدی هم کمبود پوشال محسوس بود، نست قیمت نگین به پوشال کاهش یافت تا جایی که در بورس، پوشال برای مدتی گرانتر از نگین شد!
(نمودار قرمزرنگ در تصویر زیر را ببینید)


اکنون اما نسبت قیمت ها در محدوده تعادلی 1.1 تا 1.25 است یعنی نگین 10 تا 25 درصد گرانتر از پوشال است (در همه بازارهای بورس و نقدی).

اکنون اما نسبت قیمت ها در محدوده تعادلی 1.1 تا 1.25 است یعنی نگین 10 تا 25 درصد گرانتر از پوشال است (در همه بازارهای بورس و نقدی).


در بورس طی دو هفته اخیر پوشال یک افت جدی داشت که نسبت قیمت را مقداری منحرف کرد که از هفته جاری با رشد بیشتر قیمت پوشال، این انحراف در حال جبران است.

به همین خاطر خرید پوشال در بورس و مخصوصا در بازار آتی ممکن است به صررفه تر باشد. چرا که وجه تضمین پوشال هم در آتی کمتر است. البته این مشروط به ان است که روند بازار را صعودی بدانیم. در این خصوص تحلیل زیر را بخوانید:

خردادی خوب در انتظار زعفران است؟/ ۴ دلیل برای خرید زعفران در مقطع فعلی

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: تحلیل واگرایی قیمت انواع زعفران و موقعیت های سرمایه گذاری | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید