• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی؛ توقف افت قیمت ها و یک ارزیابی درباره آمار صادرات 20 تنی و قیمت زعفران در اروپا

مرور هفتگی؛ توقف افت قیمت ها و یک ارزیابی درباره آمار صادرات 20 تنی و قیمت زعفران در اروپا

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 26, 1399
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار و تحولات صنعت و قیمت زعفران/ هفته چهارم اردیبهشت

توقف روند نزولی قیمت زعفران در هفته چهارم اردیبهشت

دو روی سکه صادرات 20 تنی در دوماهه اول امسال

اظهارات جدید درباره قیمت زعفران در خارج از کشور؛ قیمت زعفران در اروپا و چین 10 برابر ایران؟

طی هفته ای که گذشت روند نزولی قیمت زعفران در بازار نقد متوقف شد. چنانچه در جدول زیر پیداست شاخص قیمت نقدی در انتهای این هفته برابر انتهای هفته قبل است.

در بورس هم تقریبا روند صعودی یا نزولی نداشتیم و اگر از نوسانات چشم پوشی کنیم می توان گفت که قیمت ها با ثبات بوده است.

در حوزه اخبار نیز، جلساتی در خصوص مدیریت بورس و بازار زعفران و نحوه عرضه محصول تعاون روستایی برگزار شده است که جزئیات رسمی از ان در دست نیست. اما به نظر میرسد با رسیدن قیمت زعفران به مقادیر ابتدای فصل برداشت، تکاپو برای تاثیرگذاری بر بازار افزایش یابد.

همزمان دبیر شورای ملی زعفران نیز اظهاراتی در خصوص قیمت نجومی زعفران در خارج از کشور مطرح کرد که در ادامه جزئیات بیشتر را میخوانیم.

کاهش 50 درصدی صادرات، اتفاق خوبی است یا بد؟

نائب رئیس شورای ملی زعفران این هفته  اعلام کرد که آمار صادرات زعفران در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال حدود ۱۵ تن است.

البته هنوز اردیبهشت تمام نشده طبیعتا با بهبود روندها احتمال میزان صادرات طی این دو ماه به 20 تن یا بیشتر میرسد.

با فرض صادرات 250 تن در سال، به طور متوسط ماهانه حدود 20 تن زعفران صادر می شود که نشان میدهد که در دو ماهه اخیر صادرات حدودا نصف شده است. اما آیا این یک اتفاق بد است؟ قطعا در مقایسه با قبل فاجعه است اما در مقایسه با انتظاراتی که از تاثیر کرونا داشتیم یک اتفاق خوب است. یادمان هست که همین مسئولین از توقف صادرات و … می گفتند. اما حالا میبینیم که صادرات به اندازه حدود 20 تن در دو ماه انجام شده است.

راه اندازی اختیار معامله زعفران

از هفته پیش رو، قرارداد اختیار معامله زعفران با سررسید شهریور 1399 راه اندازی می شود. قیمت های اعمال 7، 8 و 9 میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم است که نسبت به قرارداد قبلی (سررسید اردیبهشت 99) یک پله سقوط کرده است. در قرارداد اردیبهشت که به زودی سررسید می شود قیمت های اعمال 8، 9 و 10 میلیون تومان است.

قیمت زعفران در اروپا، 12 برابر ایران؟

این هفته دبیر شورای ملی زعفران دوباره به موضوع تفاوت قیمت داخلی و خارجی زعفران پرداخت و  گفت: “قیمت زعفران در اروپا ۶ هزار دلار و در چین ۱۱۰ میلیون تومان است. این در حالی است که ۱۰ میلیون تومان هم از ما نمی‌خرند”.

این در حالی است که قیمت زعفران در ایران هم اکنون حدود 500 دلار است که یک دوازدهم قیمت اعلامی منوچهری برای اروپاست.

گفتنی است سال گذشته نیز گزارشی منتشر شد که نشان میداد قیمت زعفران در ترکیه حدود 92 هزار تومان به ازای هر گرم است. گزارش های متعدد دیگری هم وجود دارد که نشان میدهد قیمت زعفران در خارج از کشور بسیار بالاتر است. اما در خصوص این اظهارات و گزارش ها باید دقت کرد که حتما بین قیمت عمده و خرده فروشی باید تفاوت قائل شد.

قیمت های نجومی عنوان شده، معمولا قیمت های خرده فروشی است. با توجه به مشقات خرده فروشی (بازاریابی، اخذ مجوزها و …) سود خرده فروشی بسیار بالاست و البته حجم فروش هم کم است. اما بررسی قیمت های عمده فروشی نشان میدهد که معمولا قیمت عمده فروشی بسیار کمتر از خرده فروشی است و تفاوت زیادی با قیمت های داخل ایران ندارد.

ایجاد بازارچه زعفران در فاروج، به زودی

برای رفع مشکل انحصار بازار، به زودی بازارچه زعفران را احداث می شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی، کشاورزان فاروجی با تولید 14 تن سرگل زعفران، دارنده پنج درصد از طلای سرخ کشور هستند. اما یکی از مشکلات این زعفران کاران در سال گذشته، انحصار در این بازار و پایین بودن قیمت زعفران در مقایسه با استان های همجوار بود. مسعود صادق فرماندار این شهرستان گفت: برای رفع این مشکل، به زودی بازارچه زعفران را احداث می کنیم. امسال دو هزار و 500 هکتار از مزارع فاروج زیرکشت زعفران می رود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید