• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • زعفران در هفته دوم تیرماه؛ از جهش 25 درصدی آتی تا تداوم بی برنامگی جهاد کشاورزی

زعفران در هفته دوم تیرماه؛ از جهش 25 درصدی آتی تا تداوم بی برنامگی جهاد کشاورزی

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 13, 1399
  • اخبار

زعفران در هفته دوم تیرماه

جهش 25 درصدی نگین آتی و عقبگرد پوشال و بازار نقدی

اخبار نگران کننده از تداوم بی برنامگی فاحش جهاد کشاورزی

زعفران در دومین هفته تیرماه، همانند هفته ی قبل از آن، شاهد واگرایی قیمت ها بود. زعفران نگین در بازار آتی بیشترین رشد را تجربه کرد و با ثبت رکوردی کم سابقه، طی یک هفته حدود 25 درصد رشد کرد. اما بازار سنتی همچنان شاهد بی تحرکی است. قیمت پوشال هم با وجود رشد در بازار آتی در بازار نقدی بورس و سنتی ضعیف است.

مداخلات مثبت و موثر تیم زنگنه-غنی زاده در حالی به بهبود حال زعفران منجر شده است که در فصل کشت زعفران هستیم و همچنان اخبار تاسف برانگیزی از بی برنامگی عجیب جهاد کشاورزی به گوش میرسد؛ جایی که برای توسعه کشت این محصول، تسهیلات پرداخت می شود!

جزئیات مرور هفتگی شامل تحولات قیمت در بازارهای مختلف، خبر پرداخت تسهیلات 7 درصدی برای کشت زعفران در ایلام و میزان تولید در چین را در ادامه بخوانید:

رشد 25 درصدی قیمت ها در بازار آتی، رخوت بازار نقد

جداول زیر جزئیات تحولات قیمتی هفته گذشته را نشان میدهد. قیمت نگین در بازار نقدی حدود 2 درصد افت کرد در بازار نقدی بورس حدود 10 درصد رشد کرد و به 11 میلیون تومان رسید و در بازار آتی حدود 25 درصد رشد را تجربه کرد.

تسهیلات 7 درصدی برای کشت زعفران!

در حالیکه بازار زعفران اشباع است و مهمترین اولویت برای این صنعت گسترش بازارهای هدف و مصارف است، جهاد کشاورزی در یک فاجعه مدیریتی همچنان، به کشت زعفران تسهیلات می دهد. واضح است که کشاورزان می توانند در هر استان و هر کشوری هر محصولی که مدنظر دارند را بکارند اما اینکه منابع عمومی خرج توسعه محصولی شود که بازار ندارد، اصلا قابل قبول نیست.

در این خصوص، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۱ هکتار از اراضی استان ایلام به کشت زعفران اختصاص یافته است. معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه میزان قابل برداشت این محصول به ازای هر هکتار حدود یک کیلوگرم است؛ اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۳ کیلوگرم محصول از اراضی این استان برداشت شده است.

جهان‌پور با بیان این‌که هر سال متقاضیان کاشت زعفران در استان افزایش می‌یابند؛ گفت: به منظور ترغیب کشاورزان به کشت این محصول، به ازای هر هکتار ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات با سود ۷ درصد پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۴۰ نفر در استان به کشت این محصول مشغولند و بیشترین اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان‌های سیروان و چرداول قرار دارند.

میزان تولید زعفران در چین  4-5 تن در سال

در حالیکه برخی از گسترش سریع کشت زعفران در چین خبر میدهند، امارها چنین چیزی را تایید نمیکند. در این خصوص طبق اعلام مسئولین شرکت یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه شرکت Shanghai Huayu Saffron Growing  وابسته با گروه دارویی Shanghai Pharma ، کل زعفران تولیدی سالانه چین بین ۴ تا ۵ تن است که شرکت مذکور بیش از نیمی از آن را تولید می‌نماید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید