نمایندگان در خصوص رفع مشکلات زعفران چه گفتند؟

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 20, 1399
  • اخبار

نمایندگان در خصوص رفع مشکلات زعفران چه گفتند؟

نیکزاد: این وضعیت زعفران وهن جمهوری اسلامی است/ زنگنه: زعفران نهاد تصمیم گیر ندارد/ نیک بین: لزوم رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان

عصر دیروز  جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات زعفران کاران با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

نیکزاد: این وضعیت زعفران وهن جمهوری اسلامی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از مهر، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه، گفت: وهن جمهوری اسلامی است که ۵۰۰ تُن زعفران تولید شود و سپس کشوری، چون اسپانیا آن را از ما خریداری و با بسته بندی دیگری صادر کند.

زنگنه: قیمت زعفران نصف شد/ یک نهاد یا سازمان تصمیم گیر نداریم

در ادامه این نشست، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و مسائل بین المللی قیمت زغفران به شدت کاهش یافته به گونه‌ای که در دو سال گذشته زعفران کیلویی ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌سید، اما در حال حاضر کمتر از ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و هزینه تولید از قیمت زعفران پیشی گرفته است.

وی تأکید کرد: متأسفانه یک سازمان یا نهاد تصمیم گیر که مورد اقبال کشاورزان، زعفران کاران و صادرکنندگان باشد نداریم و باید نهادی وجود داشته باشد تا در این زمینه سیاستگذاری کند.

زنگنه: باید تدابیری اتخاذ شود تا زعفران تعاون روستایی به فروش برسد

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: حدود ۶۰ تن زعفران توسط تعاونی روستایی خریداری شده، اما هنوز به فروش نرسیده و در انبار تعاونی است که وجود این ۶۰ تُن زعفران در پایین ماندن قیمت زعفران تأثیرگذار است.

زنگنه افزود: در حال حاضر این ۶۰ تُن زعفران به مزایده در بازار بورس گذاشته شده است که باید به بهترین نحو از این شرایط استفاده کرد تا مشکلات زعفران کاران حل و فصل شود و باید تدابیری اتخاذ شود تا این ۶۰ تُن زعفران به فروش برسد.

یه گزارش خانه ملت، زنگنه با اشاره به خریداری حدود 60 تن زعفران توسط تعاون روستایی در سال 98 گفت: حدود یک ماه به فصل کشت این محصول در کشور باقی مانده و در صورت عدم فروش این 60 تن، مطمئناً قیمت زعفران در سال جاری کاهش بیشتری خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید بر تعیین سیاست های کشت و فروش زعفران برای سال آینده اظهار کرد: خرید زعفران توسط تعاونی روستایی اقدام بسیار خوبی بود، اما خرید آن توسط بخش خصوصی و انجام صادرات اقدامی مهمتر است، متاسفانه در بحث صادرات به دلیل وجود تعهدات ارزی، مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد شده و در این راستا اتاق بازرگانی اعلام کرده با اصلاح تعهدات ارزی قطعا قیمت زعفران بهبود خواهد یافت.

نیک بین: 60 تن زعفران تعاونی را اعتباری در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم/ لزوم رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان

در ادامه جلسه، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس گفت: ما ۶۰ تُن زعفران را باید به صورت اعتباری، مهلت دار و صرفا برای صادرات در اختیار تجار قرار دهیم و تقاضای ما از وزیر جهاد کشاورزی آن است که از مهرماه تا آخر سال همه محدودیت‌ها از جمله تعهدات ارزی برای صادرات زعفران برداشته شود.

وی ادامه داد: می توان به صورت اعتباری و مدت دار نهایتاً 4 ماهه این 60 تن زعفران موجود در انبارهای تعاون روستایی را در اختیار تجار برای انجام صادرات قرار داد، همچنین دولت می تواند دو هزار میلیارد تسهیلات در اختیار تجار قرار داده و در کنار آن کف قیمت خرید و کف قیمت صادرات را هم مشخص کند.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: نیکزاد در خصوص مشکلات زعفران کاران و تصمیمات اتخاذشده چه گفت؟ | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید