• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • بسته اخبار زعفران: از استقرار دستگاه پرکنی گل زعفران در باخرز تا استان تولیدکننده زعفران که 6 ماه است هیچ صادراتی نداشته است و جزییات کشت زعفران در زرند

بسته اخبار زعفران: از استقرار دستگاه پرکنی گل زعفران در باخرز تا استان تولیدکننده زعفران که 6 ماه است هیچ صادراتی نداشته است و جزییات کشت زعفران در زرند

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 21, 1399
  • اخبار

در بسته ی اخبار زعفران امروز ، از تلاش فرماندار باخرز برای استقرار دستگاه پرکنی گل زعفران گفته ایم ؛ از استانی که جایگاه پنجم تولید زعفران را دارد اما 6 ماه است هیچ صادراتی نداشته است و نهایتا ، جزییاتی از سطح زیرکشت زعفران در زرند .

تلاش مسوولان باخرز برای استقرار دستگاه های پر‌ کنی زعفران

به گزارش دنیای زعفران ، احمد شافعی ، فرماندار باخرز ، گفت : با استقرار  دستگاه های گل پر کنی، بخشی از مشکل کشاورزان مرتفعتلاش مسوولان باخرز برای استقرار دستگاه های پر‌ کنی زعفران می شود.

وی ادامه داد : شهرستان باخرز 4 هزار هکتار سطح زیرکشت زعفران ، یکی از مهمترین تولید کنندگان این محصول در استان و کشور است و امسال پیش بینی می شود حدود 20 تن زعفران خشک در این شهرستان تولید و روانه بازارهای داخلی و جهانی شود.

شافعی با اشاره به کیفیت بالای زعفران تولیدی شهرستان باخرز و استقبال تاجران از این محصول شهرستان، بر ساماندهی و نظارت جدی به نحوه خرید و فروش این محصول با محوریت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون‌ روستایی تاکید کرد.

وی همچنین خبر داد : امسال شاهد راه‌‌اندازی 5 بازار خرید و فروش گل زعفران در سطح شهرستان خواهیم ‌بود و درخصوص استقرار دستگاه های پر‌ کنی زعفران با حمایت بخش خصوصی هم پیگیری هایی در حال انجام است.

 

چهارمین استان تولیدکننده زعفران ایران در 6 ماه گذشته صادراتی نداشته است!

استان فارس از زمره استانهای تولیدکننده زعفران بشمار می رود و در این رابطه  فارس  جزو 5 استان برتر در تولید زعفران است و رتبه 4 در سطح کشور نیز در زمینه تولید زعفران  متعلق به فارس است با اینحال در 6 ماه گذشته از گمرکات این استان هیچ زعفرانی صادرنشده است!!

صمد رنجبری ، مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ، در تشریح  این‌ موضوع گفت: احتمال می‌رود که صادرکنندگان زعفران از مبادی و گمرکات سایر استان‌ها غیر از فارس این محصول با ارزش را  صادر کرده باشند که در این باره متاسفانه آماری در دست نیست یا اینکه صادرکنندگان و بازرگانان  با استفاده از کارت بازرگانی یک بار مصرف یا استفاده از کارت‌های بازرگانی دیگران از طریق گمرکات سایر استان‌ها زعفران تولیدی فارس را صادرمی‌کنند که در دو حالت ممکن صادرات زعفران  به اسم صادرات فارس در گمرکات ثبت  نمی‌شود.

وی میزان سطح زیر کشت زعفران در سال جاری را 1100 هکتار اعلام کرد و گفت: از این‌ میزان هزار هکتار آن سطح بارور است که در نهایت سالانه 4 هزار کیلوگرم تولید زعفران داریم.

 

سطح زیرکشت زعفران در زرند استان کرمان

سطح زیر کشت زعفران در شهرستان زرند قطب تولید زعفران استان کرمان به 410 هکتار رسید و با وجود پیش‌بینی برداشت 1.5 تن محصول اما نبود صنعت فرآوری و برندسازی گلایه زعفران‌کاران را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، کشت زعفران در مناطق مختلف از جمله دشتخاک، سربنان، جرجافک، ریحان شهر، خانوک و روستاهای بخش مرکزی و یزدان‌آباد زرند انجام شده است که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به دهستان دشتخاک است و سبب شده شهرستان زرند قطب تولید زعفران استان را به خود اختصاص دهد.

رضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی زرند سطح زیر کشت زعفران این شهرستان را ۴۱۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از این مقدار ۳۹۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود عملکرد گل زعفران در سال زراعی جاری در هر هکتار 3.5 تا ۴ کیلوگرم  باشد و در مجموع حدود یک‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران در این شهرستان برداشت و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید