شاهکار آماری دیگر از مدیران جهاد کشاورزی

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 13, 1399
  • اخبار

تولید زعفران در گناباد از 12 تن به 10 تن کاهش یافت

شاهکار آماری دیگر از مدیران جهاد کشاورزی

آخر هفته قبل خبری توسط خبرگزاری دولتی ایرنا  به نقل از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد منتشر شد که تیتر آن کاهش 30 درصدی تولید زعفران در این شهرستان بود. به اینکه ان امار را چطور استخراج کرده و به این سرعت جمع بندی شده کاری نداریم.

اما وقتی متن را میخوانیم وی از کاهش تولید از 12 به 10 تن سخن میگوید. با یک عملیات ساده ریاضی، کاهش تولید به میزان 16.7 درصد به دست می آید!! یعنی به فاصله 2 جمله یک تناقض ریاضی آشکار! در حد کلاس سوم راهنمایی!!!

البته شواهد مبنی بر کاهش تولید خیلی قوی است. ولی وقتی آقایان اینگونه آمار میدهند، نه تنها اعتبار خود را زیر سوال میبرند بلکه سایر شواهد مبنی بر کاهش تولید را هم در مظان تشکیک و ابهام قرار میدهند.

از جهاد کشاورزی با آن سابقه طولانی در ارائه امارهای شگفت انگیز، انتظار بیشتری نیست، سوالم از خبرگزاری بزرگ دولتی ایرناست و رسانه های زعفرانی که یکی یکی این خبر را بازنشر کردند بدون انکه اندکی در مفاد آن دقت کنند.

بهتر نیست حرمت رسانه و مخاطب را نگاه داریم و یک بار در محتوای آنچه منتشر میکنیم  دقت کنیم؟

متن کامل خبر به نقل از خبرگزاری به این شرح است:

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برداشت زعفران در این شهرستان طی سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشت.

علیرضا حسین زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان برداشت زعفران در شهرستان گناباد از ۱۲ تن در سال زراعی گذشته به ۱۰ تن طی امسال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مهمترین عوامل کاهش برداشت زعفران در گناباد طی سال زراعی جاری، نوسانات دمای هوا در فصل کاشت و برداشت زعفران، خسارتهای سرما و یخبندان در اواخر آبان ماه که مصادف با برداشت گل زعفران است و همچنین آفات و بیماری های این محصول می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: مجموع این مسائل و مشکلات ۲۵ درصد به تولید امسال زعفران خسارت وارد کرده و موجب کاهش ۳۰ درصدی برداشت این محصول در شهرستان گناباد شده است.

وی افزود: با وجود تولید زعفران مرغوب در گناباد و ثبت جهانی نظام آبیاری زعفران مبتنی بر قنات گناباد در سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) کشاورزان منطقه به دلیل این مشکلات دچار ضرر و زیان بسیار شده اند و به همین دلیل وزارت کشاورزی با همکاری سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از این خسارت اقدام به خرید تضمینی زعفران در دو گزینه پوشال مرغوب به قیمت هر کیلو ۱۱۰ میلیون ریال و نگین مرغوب به قیمت هر کیلو ۱۳۰ میلیون ریال کرده و خرید زعفران در مرکز خرید گناباد در دست انجام است.

حسین زاده ادامه داد: با وجود افزایش هزینه های این محصول از قبیل دستمزد کارگران و قیمت کودهای عالی و قیمت و دستمزد ماشین آلات، قیمت زعفران امسال نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته است.

از مجموع تولید سالیانه حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن محصولات باغی در گناباد طی سنوات گذشته  ۱۲ تن را زعفران تشکیل می‌داد ولی امسال به دلیل مسائل و مشکلات متعدد ۱۰ تن زعفران از سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیرکشت این محصول در این شهرستان برداشت شد.

۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید