پیش بینی کاهش تولید زعفران به نصف در سال جاری

کاهش 35 درصدی تولید زعفران - رابطه بارندگی و تولید زعفران - تخمین تولید زعفران

پیش بینی کاهش تولید زعفران به نصف در سال جاری

نکاتی درباره تناقضات اماری جهاد کشاورزی

یک مقام جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ضمن پیش بینی کاهش تولید زعفران به نصف سال قبل در سال 1402 آماری از میزان تولید در سال­های گذشته اعلام کرد که با امار رسمی آمارنامه جهاد کشاورزی همخوان نیست.

آقای ساربان، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی چند روز پیش مصاحبه کرده و میزان تولید زعفران در سال های 1399، 1400 و 1401 در استان خراسان رضوی را به ترتیب 310، 148 و 180 تن اعلام کرد.

این در حالی است که امارنامه وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید زعفران در استان خراسان رضوی در سال 1399 را 310 تن و در سال 1400 حدود 205 تن اعلام کرده است!(آمار سال 1401 هنوز منتشر نشده است)

البته مبنای آمار منتشره نوعی تخمین نظام مند است که بر اساس نمونه گیری انجام می شود و ممکن است آقای ساربان تخمین مربوطه را قبول ندارد. اما لازم است توضیح داده شود که چرا آن تخمین را ناصحیح میداند؟ و چرا تخمین ایشان بهتر است؟

متاسفانه ارائه آمار توسط وزارت جهاد کشاورزی بسیار بد و ضعیف است و بارها موردانتقاد ما قرار گرفته است اما کسی در این خصوص پاسخگو نیست!

پیش بینی کاهش 50 درصدی و یک رکورد تاریخی در کاهش تولید

به هر حال، تخمین آقای ساربان این است که تولید زعفران در سال 1400 نسبت به 1399 نصف شده است و در سال 1401 نسبت به 1400 حدود 21 درصد رشد کرده است.

پیش بینی ایشان نیز این است که امسال (1402) تولید نصف می شود و در خراسان رضوی به 90 تن میرسد. با تعمیم این تخمین به کل کشور (معمولا تولید خراسان رضوی 70 درصد تولید کل کشور است)، کل تولید در سال جاری کمتر از 140 تن خواهد بود که یک عدد بسیار پایین است.

علت این موضوع به اعتقاد ایشان همزمانی تنش آبی (بارندگی کم در سال آبی) و تنش دمایی (سرمای شدید زمستان گذشته) است.

اثرپذیری زعفران از دو پارامتر بارندگی و دما

غلامحسین ساربان در گفتگو با شهرآرانیوز درباره دلایل کاهش تولید زعفران استان گفت: در بحث زعفران شاهد حوادث اقلیمی بودیم در حالیکه  در سال ۱۳۹۸، ۲۰۵ میلی متر بارندگی داشتیم در سال ۹۹ بارندگی ها به ۱۹۲ میلی متر و تولید به ۳۱۰ تن رسید.

در سال ۱۴۰۰ که سال بحرانی برای استان بود، بارندگی به ۱۱۹ میلی متر رسید و تولید به ۱۴۸ تن کاهش یافت. همچنین در سال گذشته بارندگی ۱۶۸ میلی متر و تولید به ۱۸۰ تن رسید.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، زعفران تحت تاثیر دو پارامتر دما و بارندگی است. همین امر باعث شد دراین مدت ما شاهد کاهش تولید باشیم.

پیش­بینی کاهش 50 درصدی در سال جاری

وی تصریح کرد: امسال هم متاسفانه همین تجربه را خواهیم داشت و سرمای سخت دی ماه سال گذشته و خشکسالی به شدت به رشد پیاز زعفران خسارت وارد کرده است به طوریکه پیش بینی می شود امسال شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولبد زعفران باشیم.

ساربان افزود: تعهد ارزی که صادرکنندگان برای زعفران دارند و باید ارز را وارد کشور کنند و تحویل بانک مرکزی دهند و ریال تحویل بگیرند عمده مشکل آن‌ها است.  عددی که باید فروش زعفران صادراتی باشد عدد بیشتری است. مسلما وقتی کنترل‌های ارزی از سوی دولت افزایش پیدا می کند زمینه ساز ایجاد قاچاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل بنیادین زعفران ؛ بلندمدتِ خوب، کوتاه مدتِ مشوش!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید