• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • اگر امروز می‌توانید زعفران را از ایران صادر کنید، شما یک سوپرمن هستید! / گزارش اکونومیست در خصوص دشواری های صادرات زعفران ایران

اگر امروز می‌توانید زعفران را از ایران صادر کنید، شما یک سوپرمن هستید! / گزارش اکونومیست در خصوص دشواری های صادرات زعفران ایران

افزایش صادرات زعفران

نشریه هفتگی اکونومیست در مطلبی با عنوان «طعم تلخ تحریم‌ها» نوشته است: مانند تمام صادرات کشورشان، زعفران نیز مورد انگ تحریم بوده است.

به گزارش دنیای زعفران ، این نشریه در ادامه آورده است: اسکندر آن را در حمام خود استفاده می کرد و معتقد بود که به بهبود زخم ها کمک می کند وتازه ازدواج کرده های رومی آن را روی تخت خود می پاشیدند. امروزه از زعفران بیشتر برای طعم دادن و رنگ آمیزی غذاهایی مانند پائلا استفاده می شود. اما ادویه ساخته شده از کلاله های خشک شده زعفران (تصویر)، هنوز هم ارزش بالایی دارد.

یک واردکننده در بریتانیا می گوید در ماه نوامبر، یک کیلو زعفران از ایران که بیش از 90 درصد عرضه جهان را تولید می کند، 1400 دلار قیمت داشت.

تقلا برای صادرات

با این حال ایرانیان در تجارت زعفران با مشکل مواجه هستند. جهش اخیر در قیمت ناشی از افزایش تقاضا به دنبال شوک همه‌گیری بوده است – اما همچنین به دلیل خشکسالی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل و نیروی کار (برای تولید یک کیلو، ساعت‌های زیادی چیدن و برداشتن نیاز است).

پس از آن تحریم های آمریکا وجود دارد که هدف آن قطع ارتباط ایران با اقتصاد جهانی است. تجار ایرانی زعفران برای دور زدن آنها اغلب از واسطه‌های غیرایرانی، زنجیره‌های عرضه غیرشفاف و روش‌های پرداخت پیچیده استفاده می‌کنند.

بنابراین، یک کیلو زعفران ممکن است با پیک از خراسان، منطقه ای که بیشتر محصول ایران را تولید می کند، به دبی یا اسپانیا منتقل شود، جایی که تمام ارجاعات به ایران قبل از ارسال به بعد پاک می شود. بسیاری از مشاغل خنده دار ممکن است در طول راه رخ دهند. گاهی زعفران ایرانی را با بقایای گل یا سایر ادویه ها مخلوط می کنند تا وزن آن افزایش یابد. در فوریه، پلیس اسپانیا 400 کیلوگرم نخ زعفران را از یک باند قاچاق که ظاهراً کالاهای ایرانی را وارد می‌کرد، کشف و ضبط کرد، مواد ارزان‌تری به آن اضافه کرد و سپس آن را به عنوان گونه‌ای بسیار محبوب از لامانچا (که دارای وضعیت «نام منشأ محافظت‌شده» است)، فروخت.

بورکهارد موهل از یوروپل، آژانس پلیس اتحادیه اروپا، می‌گوید این ممکن است تنها نقطه‌ی ننگ نباشد. یک مطالعه اخیر به سفارش اتحادیه اروپا نشان داد که 11 درصد زعفران برای فروش در این بلوک ممکن است تقلبی باشد. مطالعات دولت فرانسه نشان می دهد که این رقم بالاتر است.

همه اینها برای تاجران صادق ایرانی مشکل ایجاد می کند. وحید جعفری، صادرکننده ای که به تازگی با یک مشتری ویتنامی تماس تصویری برقرار کرده است، می گوید: «برای جلب اعتماد مشتریانم باید بیشتر تلاش کنم. آنها به من گفتند که نگران دریافت زعفران تقلبی هستند. سایر مشتریان می ترسند در صورت خرید زعفران ایرانی، حتی از طریق واسطه، در لیست سیاه آمریکا قرار گیرند. بانک ها در مورد رسیدگی به چنین معاملاتی عصبی هستند. واردکننده در بریتانیا می‌گوید حساب‌هایش در دبی و بریتانیا بسته شده است. او می‌گوید: «هر شش ماه بارکلیز [یک بانک بریتانیایی] با من تماس می‌گیرد تا از من بپرسد که آیا با ایران تجارت می‌کنم یا خیر». “من باید به آنها دروغ بگویم.”

اگر بتوانید زعفران ایران را صادر کنید، سوپرمن هستید

هرچند همیشه آنقدر سخت نبوده است. در سال 2015، زمانی که ایران توافق کرد فعالیت های هسته ای خود را در ازای لغو بسیاری از تحریم های بین المللی محدود کند، تجارت به مراتب آسان‌تر شد. اما تنها سه سال بعد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از توافق خارج شد و تحریم ها را دوباره اعمال کرد. گفتگوها برای احیای آن در وین در حال انجام است، امری که به معامله گران سرنخی از امید می دهد؛ اگرچه پیشرفت ناچیز بوده است.

یک واسطه مستقر در تهران می‌گوید: «اگر امروز می‌توانید زعفران را از ایران صادر کنید، شما یک سوپرمن هستید».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما