مساله عوارض آب مجازی زعفران حل شد؟

آب مجازی زعفران

چندی پیش برخی محصولات کشاورزی مشمول عوارض تیم درصدی آب مجازی شدند. به این ترتیب که صادرکنندگان باید نیمدرصد از ارزش صادرات را به عنوان عوارض صادرات آب مجازی پرداخت کنند. عوارض صادرات آب مجازی زعفران هم مطرح شده بود که موجباعتراض برخی فعالان این حوزه شده بود.

آب مجازی زعفران

 

طبق نامه بالا گیاهان دارویی نیز از فهرست کالاهای صادراتی مشمول عوارض آب مجازی حذف شده است. لذا یک دغدغه صادرکنندگان برطرف خواهد شد
✅ گفتنی است اخیرا دولت بر صادرات محصولات آب بر کشاورزی نیم درصد عوارض تحت عنوان عوارض صادرات آب مجازی وضع کرده بود که مورداعتراض بسیاری از صادرکنندگان از جمله صادرکنندگان زعفران قرار گرفت.
✅ اکنون دولت در اصلاحیه ای، برخی کالاها که نقش مهم در صادرات دارند و کم آب بر هستند را از شمول این قاعده حذف کرده است.

میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در خصوص مساله عوارض آب مجای گفته بود: باتوجه به اینکه زعفران یک محصول کم آب طلب است، چرا باید برای آن نیم درصد عوارض آب مجازی تعیین شود؟ وی یادآوری می کند: حدود 90درصد صادرات زعفران از خراسان انجام می شود، حال آنکه تصمیم ها در تهران و جایی گرفته می شود که هیچ آگاهی از این محصول ندارند و برای بیش از 500تن زعفران تولیدی و 157هزار کشاورز تصمیم می گیرند.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان هم گفته بود: تفویض اختیارات تصمیم ساز از مرکز به استان، پیگیری کاهش تعرفه صادرات زعفران به کشورهای چین و هند، حذف عوارض نیم درصدی آب مجازی از صادارت زعفران، انجام تبلیغات درباره کیفیت و خلوص زعفران ایران در بازارهای هدف و تلاش برای برجسته شدن نام زعفران ایران، تعدیل قیمت پایه صادراتی، حمایت از صادرکننده از طریق پرداخت کمک هزینه حمل، تامین هزینه ثبت نشان ملی زعفران ایران و نشان جغرافیایی زعفران ایران، طراحی چشم انداز صادراتی شفاف و واقعی و… جزو موضوعاتی بود که در جلسه مطرح شد.

در این خصوص اینجا بیشتر بخوانید:

موانع صادرات طلای سرخ ؛ آب مجازی هم اضافه شد!

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: آب مجازی ؛ چالش جدید صادرکنندگان زعفران | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید