• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • تصویر نادرست رسانه ها از زعفران ؛ از گسترش شدید تولید تا سود 40 برابری (!)

تصویر نادرست رسانه ها از زعفران ؛ از گسترش شدید تولید تا سود 40 برابری (!)

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 13, 1398
  • اخبار

بررسی اثر پوشش بیش از حد و اغراق آمیز گسترش تولید زعفرانن در نقاط مختلف کشور

چرا تولید 15 کیلوگرم زعفران در یک منطقه، تیتر خبرگزاری رسمی می شود؟

“تولید زعفران”  سر به فلک کشیده یا “اخبار تولید آن”؟

این روزها امکان ندارد خبرگزاری های مختلف را باز کنید و خبری درباره زعفران نبینید. اکثر خبرها هم مربوط به تولید زعفران در نقاط مختلف کشور است؛ بسیاری اوقات حتی خبر تولید زعفران در یک روستایا شهرستان در آذربایجان یا گیلان یا گلستان یا لرستان وخوزستان تیتر درشت می شود. موضوعی که تقریبا درباره هیچ محصول دیگری مشاهده نمی شود. مثلا خبرگزاری دولتی ایرنا از تولید 15 کیلوگرم زعفران در منطقه در آذربایجان غربی خبر داده و آن را تیتر کرده است. گزارش های تصویری از تولید و برداشت در مناطق مختلف هم که به وفور است. برگزاری جشنواره ای متعدد در خصوص زعفران با عناوین مختلف در گیلان و مازندرا و اصفهان و … هم مزید بر علت است و سوژه ای برای تولید اخبار بیشتر(در ادامه نمونه های متعدد را ببینید).

 معلوم نیست اهمیت خبری این موضوع چیست و چرا درباره بقیه محصولات چنین روالی در فضای خبری کشور وجود ندارد! اما هرچه هست مجموعه این اخبار، یک تصور نادرست درباره تولید زعفران ایجاد میکند (البته واضح است که پرداختن رسانه ها به صنعت زعفران خوب است اما متاسفانه به جای پرداختن درست و علمی و نگاه به جواب مختلف، همه تنها به یک موضوع می پردازند و بسیاری تیترها هم مشابه است).

مدتهاست که برخی با استناد به گسترش تولید زعفران در مناطق مختلف و گسترش جغرافیایی تولید زعفران می گویند که تولید زعفران در حال سر به فلک کشیدن است و هر روز بیشتر هم خواهد شد. البته درباره اینکه تولید زعفران در حال رشد است و سرعت رشد  مناسب است شواهد زیادی وجود دارد اما تولید و مخابره اخبار زیاد باعث انحراف ذهنیت ها از واقعیت و نوعی بزرگنمایی می شود. می دانید که در بازار افراد بر اساس همین محتواها تصمیم می گیرند و بسیاری از اوقات به خاطر در دست نبودن اما فکر میکنند که واقعا حجم زیادی از زعفران در خارج از خراسان در حال تولید است. این در حالی است که سهم تولید زعفران استان های کشور به جز 3 استان خراسان کلا 5.5 درصد از کل تولید است (اینجا جزئیات را بخوانید). البته در این رابطه باید توجه کرد که گسترش تولید زعفران بد نیست و همه استانها حق تولید و کاشت دارند اما انچه خوب نیست بازنمایی رسانه ای نادقیق ان و دیگری حمایت جهاد کشاورزی با منابع ملی از گسترش تولید است.

علاقه عجیب رسانه ها به پوشش اخبار تولید زعفران؛ حتی در روستاهای کوچک

در ادامه تعدادی از این اخبار که هر روز در رسانه ها پخش می شود و تصویری نادقیق برای مخاطبی که امار در دست دارد ایجاد می کند را فهرست می کنیم. اکثر اخبار طی همین چند روز اخیر (از ابتدای آبان ماه) تولید و منتشر شده است. با زدن روی لینک می توانید تاریخ جدید را ببینید.

تولید 15 کیلوگرم در شاهین دژ آذربایجان غربی

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: برداشت زعفران از ۶ هکتار مزرعه بارور این شهرستان آغاز شد. سعید خدایی روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار سه تا ۳.۵ کیلوگرم و در مجموع بیش از ۱۵ کیلوگرم زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود.

تولید زعفران در دهق

میزان – فصل برداشت طلای سرخ از مزارع شهر دهق در شهرستان نجف آباد اصفهان آغاز شد.

برداشت زعفران روستای وامنان استان گلستان

 در مقدمه این گزارش تصویری آمده است: “زعفران یکی از سود آور ترین مشاغل در بین کشاورزان ایران است“. این در حالی است که قیمت زعفران هم اکنون کمتر از هزینه تمام شده است.

جالب است که پس از مدتها اکون برخی رسانه ها به موضوع اقتصادی نبودن کشت زعفران می پردازند، از جمله مورد زیر در قزوین.

یاقوت سرخ کویر مهمان مزارع خشک قزوین/ کشت زعفران دیگر اقتصادی نیست؟

مدت زمان زیادی از روزهایی که زعفران ناجی مزارع خشک قزوین معرفی شد نگذشته است، اما گویا تغییرات اقتصادی این روزهای کشور سبب شده تا این محصول سودآور، کم آب‌بر و اقتصادی به یک کشت غیر قابل توجیح تبدیل شود.

بررسی تولید زعفران در سلسله لرستان

برگزاری جشنواره؛ از شمال تا جنوب

جشنواره های زعفران هم که بسیار است از نجف آباد اصفهان تا گلستان و مازندران و …. .

برگزاری جشنواره زعفران مازندران در بهشهر

نخستین جشنواره زعفران مازندران با هدف ترویج کشت این محصول و افزایش گردشگری در شهرستان بهشهر برگزار شد. فرماندار شهرستان بهشهر با اشاره به ظرفیت بالای بخش یانه سر و هزارجریب برای رفع مشکل بیکاری و افزایش اشتغال در منطقه گفت: روستای اندرات به عنوان پایتخت زعفران مازندران در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر واقع شده است. گفتتی است ، دومین جشنواره زعفران سال آینده در روستای استارم از توابع این شهرستان برگزار خواهد شد.

برگزاری جشنواره در نطنز

تولید زعفران در پشت بام در کرمان

یک معلم اهل سیرجان بمنظور ایجاد شغل مناسب برای افراد خانواده خود تولید زعفران را به صورتی خلاقانه با استفاده از روشی نوین، بدون خاک و آب (هواکشت) در گلخانه پشت بام منزلش کاشت و با موفقیت برداشت کرد.

افزایش 40 برابری درآمد با کاشت طلای سرخ/اندرات روستای زعفرانی مازندران


قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: پیش بینی تولید زعفران ؛ کدام عددها منطقی تر است؟ | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید