• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • رییس شورای ملی زعفران : 81 درصد زعفران ایران تنها به 5 کشور صادر می شود ؛ آنهم به صورت خام ! / کاهش 40 درصدی صادرات زعفران از دی ماه گذشته

رییس شورای ملی زعفران : 81 درصد زعفران ایران تنها به 5 کشور صادر می شود ؛ آنهم به صورت خام ! / کاهش 40 درصدی صادرات زعفران از دی ماه گذشته

ایران نظاره گر تجارت زعفران در دنیا !

«محسن احتشام» در گفتگویی رادیویی با برنامه بازارگاه رادیو اقتصاد بیان نمود: تنها ۱۹ درصد زعفران ایران به ۶۹ كشور جهان صادر می‌شود كه این موضوع نیازبه تامل و چاره اندیشی اساسی دارد.

وی اظهارداشت: با اندیشه «چو فردا شود فكر فردا كنید» نمی‌توان در هر كاری بویژه در یك محصول راهبردی مثل زعفران موفق شد چرا كه موفقیت در هر كاری در گرو برنامه‌ریزی است.

رئیس شورای ملی زعفران ضمن اشاره به تدوین طرح جامع زعفران در كشور گفت: این طرح ۱۵ سال پیش تدوین شده است.

وی افزود: جدا از این طرح دیگری از سوی بخش خصوصی در سال ۱۳۹۶ به نام طرح «جهش تولید و صادرات زعفران » به دولت وقت ارائه شد.

احتشام اظهارداشت: وقتی توجهی به نظرات بخش خصوصی و همینطور به بحث برنامه‌ریزی اهمیتی داده نمی‌شود چه انتظاری بهتر از این در حوزه زعفران كشور می‌خواهید داشته باشید.

وی ادامه داد: میزان صادرات زعفران كشور نشان می‌دهد از دی ماه سال گذشته بطور متوسط ۴۰ درصد صادرات این محصول افت داشته است.

رئیس شورای ملی زعفران گفت: سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۲۴ تن و ۸۰۰ كیلو گرم زعفران از ایران صادر شده كه این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۲۶۲ تن رسید.

وی افزود: میزان صادرات زعفران در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل ۱۹ درصد افت داشته و امسال هم بدون شك كاهش صادرات خواهیم داشت.

احتشام بیان داشت: در حال حاضر بازار صادراتی زعفران ایران به پنج كشور مثل چین، امارات، اسپانیا، عمان و افغانستان محدود شده است.

وی ادامه داد: هم اكنون ۸۱ درصد زعفران ایران آنهم بصورت خام به این پنج كشور صادر و تنها ۱۹ درصد زعفران تولید داخل به بازارهای ۶۹ كشور جهان روانه می‌شود.

رئیس شورای ملی زعفران گفت: در شرایط حاضر بخش عمده زعفران ‌های صادراتی ایران با بسته بندی‌های بیش از ۳۰ گرم است.

وی افزود: زعفران ایران بصورت خام به كشورهای هدف صادراتی روانه و در این كشورها ضمن تبدیل به نام و نشان دیگر به فروش می‌رسد.

احتشام بیان داشت: تمامی این موارد نشان می‌دهد در بحث برندسازی و جایگاه یابی هم چندان كارقابل توجهی انجام نشده تا در زمینه تنوع‌سازی تولید و بازار در كشور حركت‌های موثری صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ درصد زعفران از ایران در قالب بسته ‌های بالای ۳۰ گرمی روی ریل صادرات قرار می‌گیرد.

رئیس شورای ملی زعفران یادآورشد: این موارد باعث می‌شود در عمل كشور از تجارت زعفران سودی نبرد و به نوعی نظاره‌ گر تجارت زعفران در دنیا باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید