• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • وضعیت زعفران در روزهای پایانی تابستان؛ افت بورس و ثبات بازار

وضعیت زعفران در روزهای پایانی تابستان؛ افت بورس و ثبات بازار

وضعیت زعفران در بازار آتی؛ سررسید آبان

معاملات حداقلی زعفران در بورس و افت قیمتهای آتی

عوامل مثبت و منفی موثر بر بازار چیست؟

وضعیت زعفران در بورس نزولی و در بازار باثبات است. با غیبت صندوق ها در معاملات بازار گواهی سپرده، این روزها حجم معاملات کم و قیمت ها عمدتا نزولی است. در بازار آتی نیز قیمتها نزولی است و در دو نماد به حداقل تاریخی خود رسیده است.

وضعیت بازار گواهی سپرده

امروز حدود 73 کیلوگرم زعفران در بورس معامله شد که از دیروز بیشتر است. اما همچنان حداقلی است. قیمتها در 7 نماد به کانال 36 رسید. دو نماد در کانال 38 هستند و یک نماد روی 37.5 قرار دارد.

البته صندوق ها هنوز سهامدارن اصلی گواهی سپرده های زعفران هستند اما فعلا در معاملات (واقعی یا کد به کد برای قیمت سازی) مداخله ای ندارند. باید دید راهبرد آنها برای ادامه سهامداری در زعفران چه خواهد بود؟؛ روند قیمت ها، سررسیدشدن آخرین گواهی سپرده موجود(21 شهریور) و فعالیت های بازیگر اصلی  در این خصوص تعیین کننده خواهد بود.

وضعیت زعفران در بورس

وضعیت بازار آتی

امروز در بازار آتی نیز قیمت ها بین یک تا 2 درصد افت کرد؛ سررسید شهریور به 37، آبان به حدود 39 و دیماه به حدود 49 میلیون تومان رسیده است. در دو سررسید شهریور و آبان این قیمتها، کمترین میزان تاریخی است.

وضعیت زعفران در بازار آتی؛ سررسید آبان

وضعیت زعفران در بازار آتی؛ سررسید آبان به حداقل تاریخی خود رسیده است

ثبات در بازار نقدی

البته در بازار نقدی قیمتها باثبات است و افت در دو بازار گواهی و آتی، صرفا در مسیر کاهش حباب قیمتی است.

روزهای حساس و احتمالا پرنوسانی در انتظار بازارهای زعفران است. فصل جدید برداشت در راه است و میزان تولید بر آینده بازار بسیار اثرگذار خواهد بود. این موضوع را بررسی کرده  و نتایج را در گزارشی ارائه خواهیم کرد. موضوع تعیین و اعلام قیمت خرید توافقی نیز جزو مواردی است که بر بازار موثر است.

به نظر میرسد به همان میزان که بازار از محل بلاتکلیفی حقوقی ها و مانده زعفران و کاهش صادرات در انبارها تحت فشار است، از جهت تداوم افت تولید، اعلام خرید توافقی و … موردحمایت قرار گیرد. نتیجه برهمکنش این نیروها جهت نهایی بازار را طی پاییز تعیین خواهد کرد. البته باید حساب زعفران نو و کهنه را نیز از هم جدا کرد.

با نزدیک شدن به فصل زعفران، مصاحبه ها و مداخله ها  و فعالیت های مسئولین هم افزایش می یابد. مثلا اینجا بیشتر بخوانید:

وعده­ های نسیه؛ حواله صندوق زعفران به 1402 و تعیین قیمت خرید توافقی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید