عملکرد صادرات زعفران در 5ماهه 1401 و چشم انداز بازار

عملکرد صادرات زعفران - مرداد 1401

عملکرد صادرات زعفران در 5ماهه 1401 و چشم انداز بازار

متوسط ماهانه صادرات زعفران؛ کمتر از 10 تن

با گذشت 5 ماه از سال 1401 عملکرد صادرات زعفران کمتر از 10 تن در هر ماه به صورت متوسط بوده است و مجموعا حدود 48 تن در 5 ماه که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت قابل توجهی را نشان می دهد.

به گزارش دنیای زعفران، طی تیر 8.3 تن و طی مرداد 8.1 تن زعفران از کشور به صورت رسمی صادر شده است. چنانچه نمودار زیر نشان میدهد، آمار صادرات در این دو ماه و ماه­های فصل بهار به میزان قابل توجهی کمتر از ماه مشابه سال قبل است.

 

عملکرد صادرات زعفران - مرداد 1401

(داده های خام مربوط به واردات و صادرات را می توانید از سایت گمرک دریافت کنید: آمار خام عملکرد صادرات زعفران و سایر محصولات در سایت گمرک)

عملکرد صادرات زعفران در 5 ماهه اول سال قبل حدود 90 تن بوده است و اکنون به  حدود نصف آن مقدار افت کرده است. البته قیمت ها نسبت به سال قبل رشد مناسبی داشته و تقریبا دوبرابر شده است.

وضعیت صادرات زعفران بعد از فصل برداشت گذشته

بررسی عملکرد صادرات زعفران به صورت ماهانه از ابتدای فصل برداشت گذشته (آبان 1400) تاکنون نیز نشان از افت 31.7 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

بر این اساس از ابتدای آبان 1400 تا انتهای مرداد 1401 حدود 190 تن زعفران صادر شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل (آبان 1399 تا انتهای مرداد 1400) حدود 278 تن زعفران صادر شده بود.

وضعیت مانده زعفران

هم اکنون حدود 70 تن زعفران در انبارهای بورسی است. 190 تن نیز از فصل برداشت گذشته تاکنون صادر شده است. لذا سرنوشت 260 تن زعفران کاملا مشخص است. عددی که بیشتر از تخمین های معقول از میزان تولید سال گذشته است.

اما با این وجود بازار آرام است و تجار برای پاسخگویی به سفارش های صادراتی، نیازی به خرید گسترده از انبارهای بورسی ندارند! این موضوع نشان میدهد که حجم مانده زعفران در انبارها در ابتدای فصل گذشته (پاییز 1400) بیش از تخمین ها (100 تن) بوده است.

 

چند نکته؛

  • هم اکنون در بازار نقدی کمبود زعفران نیست و با وجود دپوی 70 تن زعفران در دست حقوقی ها در بورس و صادرات 190 تن( مجموعا 260 تن) در کنار مصرف داخلی و قاچاق(حدود 40 تن)، در بازار نقدی زعفران هست و احساس کمبود نمی شود. اگر موجودی زعفران در فصل گذشته کمتر از 100 تن بود با احتساب 230 تن تولید، هم اکنون باید فقط 30 تن زعفران در خارج از بورس وجود می داشت که ظاهرا اینگونه نیست.
  • موجودی زعفران در سال گذشته (منتقل شده به فصل برداشت جدید) هرچه بوده، طی امسال مقدار زیادی از ان (حدود 70 تن) کاسته شده است. یعنی زعفران منتقل شده به فصل برداشت 1400 هرچه بوده، امسال حدود 70 تن کمتر می شود.
  • در این شرایط در صورت تداوم کاهش تولید و برداشت، بازار می تواند زودتر دچار کمبود عرضه شده و رشد کند. البته وضعیت برداشت مهم است که در آینده به بررسی ان خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

قیمت پایه صادراتی زعفران اصلاح خواهد شد

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید